عناصر تعلیمی، اخلاقی و بنمایههای اساسی شعر انقلاب اسلامی
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیسید احمد حسینی کازرونی 1 , محمد رضا کمالی بانیانی 2
1 - استاد زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه آزاداسلامی ـ واحد بوشهر
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه شهید چمران اهواز ـ اهواز
کلید واژه: شعر پس از انقلاب, مضامین تعلیمی, اخلاقی, نوآوری در اندیشه, poetry After the revolution, educational themes, ethical, innovative ideas,
چکیده مقاله :
شعر امروز، در مسیر انقلاب اسلامی گویاترین نمود در هستی امروزین ما و در عین حال نشان قدرت و شایستگیهای ذهنی آن در عرصة ادبیات جامعه است. تنوع در شکل و محتوای هر چهار مقطع تاریخی، یعنی، زمان نضج گیری انقلاب، پس از آن جنگ و شعر پس از جنگ، پژواک اندیشههای ملون این نسل پویاست. در نگاه به روند رو به پیش، به ارزشهایی میرسیم که قادر است شعر معاصر را سرانجام از فضای موجود و چند تکة گذشته، به فضای والای تعلیمی- اخلاقی و بس گستردهتر و یگانهتری که سزاوار آن است بکشاند. چنان که بر کل فرهنگ ما نیز مسلط شود و بتواند با پیش آهنگان تمدن بشری، راه حفظ و حراست از اعتلای حق و شأن آدمی را بپیماید. بررسی بن مایههای اندیشه ی شعر پس از انقلاب اسلامی که همگی منشأ اخلاقی- تعلیمی و مذهبی دارند مد نظر این پژوهش است.
Since the Islamic Revolution transformed society in the form of government And its selection is Beliefs, around the polar axis of the new thinking of moral values - educational, spiritual and material has been around. The culture and rituals arising from this request, the various forms of poetry can be crystallized. Poetry Today, the most telling in our modern existence, and yet the mental strength and competence in the field of literature is. Diversity in form and content of each historical period, ie, time Nzbj Revolution, after the war and postwar poetry, thoughts echo Mellon this dynamic generation. I look forward to the process, the values of contemporary poetry eventually reached that is capable of existing space And the last piece, the sublime atmosphere of education - Moral and much broader and more unique is that it deserved a draw. So that our whole culture is dominant and a song with the preservation of human civilization and to promote their follow man. I thought Ben's review even after the Islamic Revolution that the source of all morality - and religious education are considered in this study.
1- اخلاقی، زکریا (1372)، تبسم های شرقی، محراب اندیشه، قم
2- امام خمینی(1379)، دیوان اشعار، تهران: مؤسسه تنظیم آثار امام خمینی (ره)، چ 29.
3- امین پور، قیصر(1379)، گزینه، تهران، مروارید، چ سوم.
4- اوستا، مهرداد(1367)، شعر جنگ، به کوشش مشفق کاشانی و محمود شاهرخی، تهران، امیرکبیر.
5- باقری، ساعد (1372)، شعر امروز، محمدی نیکو، تهران، انتشارات بین المللی الهدی.
6- براتی پور، عباس(1378)، بهت نگاه، تهران، حوزه هنری.
7- بهمنی، محمدعلی(1377)، گاهی دلم برای خودم تنگ می شود، تهران، دارینوش، چ دوم
8- بیگی حبیب آبادی، پرویز(1379)، گزیده، ، تهران، نیستان.
9- حسین جانی، ابوالقاسم(1375)، غزل معاصر ایران، به کوشش علی رضا قزوه، تهران، حوزه هنری.
10- صالحی، بهمن(1372)، خطوط دلتنگی، تهران، حوزه هنری.
11- عبدالملکیان، محمدرضا، (1366)، ریشه در ابر، تهران، برگ.
12- عزیزی، احمد(1375)، کفش های مکاشفه، تهران، انتشارات بین المللی الهدی.
13- علی پور، مصطفی(1372)، از گلوی کوچک رود، تهران، حوزه هنری، برگزیده شعر 70-65 .
14- کاشانی، سپیده(1378)، گزیده، تهران، نیستان.
15- کاظمی، محمدکاظم(1375)، پیاده آمده بودم، تهران، حوزه هنری، چ دوم.
16- کاکایی، عبدالجبار(1369)، آوازهای واپسین، تهران، همراه.
17- کیانی هفت لنگ، کیانوش(1368)، بحثی پیرامون رابطه شهر و روستا، تهران، رشد آموزش جغرافیا، ش 20 .
18- محمودی، ثابت(1364)، دریا در غدیر، تهران، انتشارات حوزه هنری.
19- مردانی، نصرا...(1364)، خون نامه خاک، تهران، کیهان.