جنبه های تمثیلی دنیا وانسانهای دنیا طلب در مثنویهای عطار
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسی
1 - دکترای زبان وادبیات فارسی، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول،ایران
کلید واژه: عطار , مثنوی , تمثیل , دنیا , کمال ,
چکیده مقاله :
عطار یکی از شاعران عارف و برجسته ایست که درجهت توجیه وتفهیم مفاهیم اخلاقی، از جمله ی تصویرپنهان دنیا و انسانهای مشتاق به آن، از هیچ سبک بیانی دست برنداشته است.او گاهی از طریق تعریف و تبیین ساده و عامه پسند، به واکاوی این مفاهیم پرداخته است.گاهی آن را از زبان شخصیت های مختلفی چون کودکان،دیوانگان، پیرزنان و...بیان کرده است. و گاهی این مفاهیم مهم و برجسته را در مقام تمثیل به حیوان یا شخصیت یا مفاهیمی که در ذهن آدمی واضح تر است ،توصیف کرده است،. دراین تحقیق تلاش شده است؛ بیان تمثیلی مفهوم دنیا و دنیا طلبی مورد بررسی قراربگیرد. درضرورت وهدف این تحقیق، آنچه که به عنوان رسالت ادبی و عرفانی عطار، در تمامی آثاراو برجسته می نماید؛کمال انسان وعوامل وموانعی که در مسیر این کمال قرار دارند؛ می باشد. او این عوامل را مورد توجه قرار داده است؛ تا بتواند هدایتگر انسان در مسیر رشد و کمالش باشد. دراین هدف چیزی که مهم وضروری است؛ دستیابی به قدرت درک و تحلیل اندیشه ی عطار دربارهی رذیله ی اخلاقی دنیاطلبی و انسانهای دنیا طلب می باشد؛ تا بتوانیم با اندیشه ای پسندیده ، از دام پرستش دنیا رهایی یابیم. بنابراین دراین تحقیق سعی شده است به روش کتابخانهای به توصیف وتحلیل تمثیل های عطار از دنیا و انسانهای دنیا طلب پرداخته شود. عطاردر بیان تمثیلی دنیا ، آن را زندان ،لانه ی عنکبوت، آتش، نجاست، کف صابون، دیو مکار،صفحه ی شطرنج،یاربی وفا،پل، سراب،اژدهای هفت سرو.....معرفی کرده است.
Attar is one of the prominent mystic poets who utilized various literary styles to elucidate and justify ethical concepts, particularly the hidden image of the world and those enticed by it. At times, he delved into these notions through straightforward and popular explanations., he expressed them through the voices of diverse characters such as children, madmen, old women, and others. On other occasions, he described these significant and notable concepts metaphorically, likening them to animals, characters, or ideas that are more tangible to the human mind, to effectively fulfill his guiding role.
This study seeks to examine the metaphorical representation of the concept of the world and worldly desires. The necessity and aim of this research lie in Attar's literary and mystical mission, which is evident across all his works: the perfection of humanity and the factors and obstacles along this of this objective is attaining the ability to comprehend Attar’s perspective on the moral vice of worldly desires and materialistic individuals. This understanding can help liberate us from path. Attar focused on these factors to guide humans toward growth and perfection. The critical aspect the trap of worldly worship through a noble mindset.
this research employs a library-based method to describe and analyze Attar’s metaphors the materialistic individuals. Attar metaphorically portrays the world as a prison, a spider’s web, fire, filth, soap foam, a deceitful demon, a chessboard, an unfaithful companion, a bridge, a mirage, a seven-headed dragon, and more, aiming to guide humans toward moral perfection.
1. Esmaeili, S. (1399). Attar of Nishapur: Biography of the great mystic and poet Farid al-Din Abu Hamid Muhammad Nishapuri. Tehran: Ketabcheh.
2. Roshandelpour, A., Hekmat, S., & Zaman Ahmadi, M. R. (1396). Aesthetic aspects of allegory in the stories of Attar’s "Mosibat Nameh". Journal of Literary Studies, (16), 30–64.
3. Pazouki, M., Asadollahi, K., Nikouei, A., & Hashempour-Sobhani, T. (1400). A comparative study of myth and mysticism in Attar’s "Seven Cities of Love" and Bidel Dehlavi’s ghazals. Comparative Literature Studies, 15(58), 293–309.
4. Pazhouhesh, P. (1400). The interpretability of the concept of disbelief in mystical thought (A case study of Sheikh Sanan's tale in Attar's works). Journal of Mystical Literature Studies, 13(25), 67–94.
5. Javadi Amoli, A. (1387). Interpretation of Man by Man. Qom: Esra Publications.
6. Darvishi, A. (1398). The story of Attar’s life. Tehran: Parno.
7. Ritter, H. (1389). The Ocean of the Soul (Translated by Abbas Zaryab Khoei & Mehr Afagh Baybordi, 3rd edition). Tehran: International Al-Hadi.
8. Radmanesh, A. M., & Moeinian, E. (1392). The world and its didactic images from Attar's perspective. Quarterly Journal of Educational and Lyric Research on Persian Language and Literature, 16, 131–150.
9. Attar of Nishapur, F. D. (1386). Mosibat Nameh (With an introduction, correction, and annotations by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani). Tehran: Sokhan Publications.
10(1392). ———. Ilahi Nameh (With an introduction, correction, and annotations by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani). Tehran: Sokhan Publications.
11(1392). ———. Asrar Nameh (With an introduction, correction, and annotations by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani). Tehran: Sokhan Publications.
12. ———. (1388) Mantiq al-Tair (With an introduction, correction, and annotations by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani). Tehran: Sokhan Publications.
13. Ghobadi, H. (1396). Persian literature, the Islamic Revolution, and Iranian identity. Tehran: SAMT.
14. Mousaviabadi, R., & Fakhr Eslam, B. (1398). The allegorical representation of the world in the poetry of Saadi and Rumi. Quarterly Journal of Literary and Rhetorical Research, 38, 144–170.
15.———, Norouz, M. (1398). Examining the world and its allegories from the perspective of Saadi and Mohammad Taghi Bahar. Quarterly Journal of Allegorical Research in Persian Language and Literature, 9(32), 130–149.
16. Naseri, F. (1398). Elements of mystical literature in Persian texts. Tehran: Takht-e Siyah.