نیازسنجی آموزش مهارت های عمومی( بین رشته ای) به کارآموزان قضایی در نظام قضایی ایران
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: کارآموزی قضایی, مهارت عمومی( بین رشته ای), نظام قضایی ایران, مناصب قضایی,
چکیده مقاله :
شیما شبانی[1]- علیرضا چناری[2]- کوروش پارسا[3] تاریخ دریافت: 25/6/1398- تاریخ پذیرش: 28/7/1398 چکیده هدف این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا اضافه شدن آموزش موضوعات بین رشته ای (مهارت عمومی) به دوره کارآموزی قضایی از نظر کارآموزان قضایی نیاز محسوب می شود؟ جامعه آماری این پژوهش شامل دوره های کارآموزی شماره 194، 200،202،203 دادرسی تهران و دوره 89 قم است که از تمام کارآموزان این دوده ها نظر سنجی شده است. طبق نتایج بدست آمده تمامی افراد شرکت کننده در نظر سنجی آموزش این مهارتها را دردوره کارآموزش قضایی برای کلیه مناسب قضایی لازم و ضروری دانستند . از مقام شامخ قاضی درسطح جامعه انتظار می رود کاراموزی در برنامه کاری گنجانده شود. از جمله این موارد می توان به فن سخنوری، مشورت و نحوه ارتباط با همکاران و مسئولان قضائی، آشنایی با امور روانشناسی و روانکاوی، مطالعات و ملاحظات اجتماعی (جامعه شناسی اشاره نمود و انسان شناسی)، مدیریت خشم واسترس، کارگاه خلاقیت و نوآوری، چگونگی اداره جلسات، مدیریت قضایی و رابطه قوه قضائیه با مطبوعات و.... [1] - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران m.shabany1392@gmail.com [2] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول chenari4520@iran.ir [3] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران koroushparsa@yahoo.com
Shima Shabani[1] Alireza Chenari[2] Korosh Parsa[3] Abstract The purpose of this study was to investigate whether the addition of interdisciplinary subjects (general skills) to the judicial internship is a requirement for judicial interns. The statistical population of this study includes internships No. 194, 200, 202, 203, trial Tehran and the 89th Qom period were surveyed by all trainees in these jurisdictions. According to the results, all participants in the survey considered the training of these skills in the judicial training necessary and appropriate for all. Judicial authority at the community level is expected to include internships in the work program. These may include lectures, consultation and communication with colleagues and judicial officials, familiarity with psychology and psychology, social studies (sociology and humanities), anthropology, stress, anger management, creativity and innovation workshop, how to conduct meetings, judiciary management, judicial relations with the press. [1] PhD Student in Educational Management, Islamic Azad University, Roodehen Branch, Tehran, Iran [2] Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author) [3] Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
_||_