تأملی بر مسئولیت ناشی از تبلیغات کذب رسانه ای با رویکرد فقهی حقوقی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: رسانه, مسئولیت, جبران خسارت, تبلیغات کذب,
چکیده مقاله :
فاطمه مهدوی[1]- عابدین مومنی⃰ [2] تاریخ دریافت: 10/03/1399- تاریخ پذیرش: 05/04/1399 چکیده: امروزه تبلیغات بخش مهمی از تجارت است. استفاده از اطلاعات غلط و کذب در تبلیغات، سبب گمراهی مصرف کنندگان و یا دیگر رقبا خواهد شد و نیز با افزایش روز افزون رسانه ها و تنوع آن در فضای مجازی سبب گردیده است که به واسطه نفوذ آنها در عرصه اجتماعی، در عرصه تبلیغات بازرگانی هم ورود پیدا کند و از سوی تولید کنندگان مورد استقبال قرار گیرند و به دلیل عدم آگاهی و به علت کمبود نظارت و فقدان قوانین و مدون در این حوزه و نیز به جهت کذب بودن این تبلیغات، ضروری به وجود بیابد. لذا در این مقاله قصد داریم مسئله تبلیغات کذب و دروغین و آثار و پیامد آن از منظر فقه و حقوق را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و در صورت خسارات وارده به جبران آن برآمده تا از حقوق افراد، حمایت شود. [1]- دکتری تخصصی، مدرس فقه و حقوق اسلامی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران mahdavif@mailfa.com [2]- دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران: نویسنده مسئول
Fatemeh Mahdavi[1]AbstractAdvertising is an important part of business today. The use of false information in advertising will mislead consumers or other competitors. The media and its diversity in cyberspace have increased their influence in the social arena and commercial advertising. To enter and be welcomed by the producers, and due to lack of awareness and due to lack of supervision and lack of laws and codified in this area, as well as due to the falsity of these advertisements, it becomes necessary. Therefore, in this article, we intend to discuss the issue of false propaganda and its effects and consequences from the perspective of jurisprudence and law, and in case of damages, it will be compensated to protect the rights of individuals.[1]- PhD, Lecturer of Islamic Jurisprudence and Law, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran, mahdavif@mailfa.com
_||_