بررسی رابطه اینترنت وگرایش به هویت ملی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیسمیه فرجی هارمی 1 , علیرضا خدامی 2 , مجیدرضا کریمی 3
1 - دانشجوی دکترای جامعهشناسی سیاسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
2 - استادیار گروه جامعهشناسی سیاسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
3 - استادیار گروه جامعهشناسی سیاسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
کلید واژه: هویت ملی, اینترنت, دانشجویان, هویت جمعی,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف بررسی رابطه اینترنت و گرایش به هویت ملی در بین دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی شیراز پرداخته است. روش تحقیق در این پزوهش پیمایش بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز در سال تحصیلی 99- 1398تشکیل می دهند. حجم نمونه 380 نفر و روش نمونه گیری به صورت دو مرحله ای با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی و سپس نمونه گیری سهمیه ای متناسب انجام گرفته است. داده ها با استفاده از تکنیک های آمار استنباطی، و آمار توصیفی به کمک نرم افزار های آماری SPSS ,AMOS مورد توصیف و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین میزان استفاده از اینترنت، انگیزه و هدف، مشارکت و فعال بودن دانشجویان در کاربرد این تکنولوژی ارتباطی رابطه معنادار مثبت و بین نوع استفاده دانشجویان و هویت ملی رابطه معنادار منفی وجود دارد.
This article aims to investigate the relationship between the Internet and the tendency towards national identity among the students of Islamic Azad University of Shiraz. The research method in this study was survey. The statistical population of the research consists of all the students of Shiraz Azad University in the academic year 2018-2019. The sample size is 380 people and the sampling method has been done in two stages using random sampling method and then proportional quota sampling. The data have been described and analyzed using inferential statistics and descriptive statistics with the help of SPSS and AMOS statistical software. The results of the research indicate that there is a significant positive relationship between the amount of internet use, motivation and purpose, participation and activeness of students in the use of this communication technology, and there is a significant negative relationship between the type of use of students and national identity.
_||_