مقایسه سیاستگذاری آموزشی در کشورهای آمریکا و کانادا
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: شاخص, مدارس, متوسطه, نظام رتبه بندی,
چکیده مقاله :
مریم مهرپور[1]- نادر سلیمانی[2]*- غلامعلی احمدی[3]- پرویز صباحی[4] تاریخ دریافت: 23/03/1399- تاریخ پذیرش: 04/04/1399 چکیده: به لحاظ سیاسی برنامه ریزی آموزشی منجر به گسترش دید سیاستمداران و برنامه ریزان در حوزه نظام آموزشی، ایجاد تحول در ساختار اجتماعی و براساس آن از میزان تحقق اهداف مدارس و فاصله آن با وضع مطلوب مطلع شوند. براساس اطلاعات کسب شده سیاستمداران میتوانند به برنامه ریزی مؤثرتر در حوزه آموزش بپردازند. نخستین چالشی که بر سر این راه قرار دارد، تهیه یک فهرست اولیه از شاخصهایی است که رتبهبندی بر مبنای آنها انجام میشود. لذا پژوهش توصیفی- تطبیقی حاضر با هدف مقایسه سیاستگذاری رتبه بندی آموزشی در کشورهای آمریکا و کانادا انجام شده است تا فهرستی از شاخصها برای طراحی یک سیستم جامع آموزشی در ایران استخراج گردد. ابتدا نظام های رتبه بندی در کشورهای منتخب مورد مطالعه، سپس شاخصهای سیستم های رتبه بندی در دو کشور در قالب جداول ارائه شدند. نتایج نشان می دهد که سیستم های رتبه بندی در کشورهای مختلف و حتی یک کشور از شاخصهای متنوعی استفاده میکنند. [1]- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی،گرمسار، ایران m.mehrpour83@yahoo.com [2] - دانشیار و عضو هیئت علمی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی،گرمسار، ایران: نویسنده مسئول drnasoleimani@yahoo.com [3] - دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران ahmadygholamali@gmail.com [4] - استادیار و عضو هیئت علمی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان،سمنان،ایران p_sabahi@semnan.ac.ir
Maryam Mehrpour [1] Nader Solimani *[2] Gholamali Ahmali [3] Parviz Sabahi[4] Abstract Politically, educational planning leads to the expansion of the vision of politicians and planners in the field of the educational system, creating a change in social structure. Accordingly, the goals of the schools could be achieved. The first challenge is to prepare a preliminary list of indicators based on which the ranking is designed. Therefore, the present descriptive-comparative study has been conducted to compare educational ranking policies in the United States and Canada to extract a list of indicators for designing a comprehensive education system in Iran. First, the ranking systems in the selected countries were studied, then the indicators of the ranking systems in the two countries were presented in the form of tables. The results show that ranking systems in different countries and even one country use a variety of indicators to provide a picture of school performance. [1]- PhD Student in Educational Management, Faculty of Humanities, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran, m.mehrpour83@yahoo.com [2] -Associate Professor and Faculty Member of Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran, Corresponding Author, drnasoleimani@yahoo.com [3] -Associate Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran, ahmadygholamali@gmail.com [4] - Assistant Professor and Faculty Member of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Semnan University, Semnan, Iran, p_sabahi@semnan.ac.ir
_||_