بازشناسی دیپلماسی رسانه ای عربستان در غرب آسیا؛ مطالعه موردی عملکرد شبکه ایران اینترنشنال
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات سیاسیزهرا مهاجری امیری 1 , مسعود مطلبی 2
1 - کارشناسی ارشد روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: قدرت نرم, عربستان سعودی, دیپلماسی عمومی, دیپلماسی رسانه ای, شبکه ایران اینترنشنال,
چکیده مقاله :
همراه با جهانی شدن ارتباطات و حضور مؤثر رسانه ها در عرصه بین الملل، دیپلماسی سنتی متحول شده و دیپلماسی رسانه ای به عنوان یکی از شاخههای اصلی فعالیت دستگاه سیاست خارجی پدیدار شده است. در دو دهه گذشته، اهمیت بهره گیری از رسانه های بین المللی موجب شده که قدرت های منطقه غرب آسیا همچون ایران، ترکیه، عربستان، قطر نیز در اندیشه بهره مندی از این رسانه ها برآیند. در این راستا مقاله حاضر با هدف تبیین و شناخت دیپلماسی رسانه ای عربستان سعودی در غرب آسیا بواسطه کنشگری رسانه ای شبکه ایران اینترنشنال به رشته تحریر درآمده است. نتایج و یافته های این پژوهش که با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی انجام شده بیانگر آن است که: عربستان سعودی پس از روی کار آمدن ملک سلمان در سال 2015، در راستای تقویت سیاست خارجی خود به دنبال هژمونی رسانه ای و کاربست ابزارهای رسانه ای در مقابله با رقبای منطقه ای بوده است؛ چنانکه کمک به راه اندازی شبکه ضد ایرانیایران اینترنشنال در قبال رقیب سنتی خود یعنی جمهوری اسلامی ایران را می توان یکی از این اقدامات برشمرد.
Along with the globalization of communication and the effective presence of the media in the international arena, traditional diplomacy has changed and "media diplomacy" has emerged as one of the main branches of the foreign policy apparatus. In the past two decades, the importance of using international media has caused the powers of the West Asian region, such as Iran, Turkey, Saudi Arabia, and Qatar, to think of benefiting from these media. In this regard, this article has been written with the aim of explaining and understanding Saudi Arabia's media diplomacy in West Asia through the media activism of "Iran International" network. The results and findings of this research, which was carried out using the analytical descriptive method, indicate that: Saudi Arabia, after King Salman came to power in 2015, in order to strengthen its foreign policy in pursuit of media hegemony and the use of media tools. It has been in dealing with regional rivals, such as helping to launch the anti-Iranian network "Iran International" against the Islamic Republic of Iran can be counted as one of these measures.
_||_