Strategies of gaining competitive advantage based on focusing on customers and market strategy for Extension and Development of medicinal and ornamental plants Enterprises in Ilam province
محورهای موضوعی : مجله گیاهان زینتیhomayoon moradnezhadi 1 , mohamad jasemi 2 , hossein mahdizade 3
1 - faculty member of ilam university
2 - m.s of entrepreneurship extension and education
3 - faculty member of ilam university
کلید واژه: Ilam province, Competitive Advantage, Medicinal and ornamental plants,
چکیده مقاله :
Medicinal and ornamental plants are one of the most valuable resources in a wide range of natural resources in Iran in the case of scientific knowledge, cultivation, development and proper utilization, can play an important role in public health and employment and increase of non-oil exports This study explores strategies of gaining a competitive advantage of medicinal herbs in Ilam Province based on the strategy of focusing on customers and markets. This study applied a mix method to achieve the objectives. In the quality section the Delphi method and in a quantity section the Analytic Hierarchy Process (AHP) has been used. In the quality section, the statistical population was 12 individuals consisting of marketing experts, entrepreneurs and medicinal herbs and ornamental plants experts which have been selected based on using purposing sampling method. In the quantity section, 33 individuals from medicinal herbs and ornamental plants have been studied. The required data were collected using a paired comparison and were analyzed by using the software Expert Choice11. The results showed that solutions in the Medicinal and ornamental plants contribute to competitive advantage. Moreover, Identification of the competitors’ strengths and weaknesses play the most important role in creating the advantage for medicinal herbs and ornamental plants in Ilam province.
متکی بودن اقتصاد ایران بر درآمدهای نفتی و تأثیرپذیری درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، آسیب پذیری اقتصاد کشور را موجب شده است. یکی از راههای مقابله با این چالش توسعه تولیداتی است که ضمن بهبودی وضعیت اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیر نفتی شود.ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ و زینتی ﻳﻜﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺴﻴﺎر ارزﺷﻤﻨﺪ در ﮔﺴﺘﺮه وﺳﻴﻊ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ اﻳﺮان اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺻﻮرت ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻠﻤﻲ، ﻛﺸﺖ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری ﺻﺤﻴﺢ، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ و اﺷﺘﻐﺎل زاﻳﻲ و اﻓﺰاﻳﺶ ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮ ﻧﻔﺘﻲ اﻳﻔﺎ ﻧﻤﺎﻳﺪ.در این راستای مهم، پژوهش حاضر به راهکارهای کسب مزیت رقابتی بر مبنای استراتژی تمرکز بر مشتریان و بازار برای توسعه و ترویج کسب و کارهای گیاهان دارویی و زینتی در استان ایلام می پردازد.این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر پارادایم، جز تحقیقات ترکیبی (کیفی – کمی) می- باشد. در قسمت کیفی از روش دلفی و در قسمت کمی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است و جامعه آماری آن در بخش کیفی صاحبنظران حوزه بازاریابی، کارآفرینی و گیاهان دارویی در استان ایلام بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی هم صاحبنظران حوزه گیاهان دارویی بودند که تعداد 33 نفر شناسایی شد که مورد سرشماری قرار گرفتند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار Expert Choice11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج نشان داد، علاوه بر اینکه تمامی راهکارهای های شناسایی شده در رسیدن گیاهان و زیتنی به مزیت رقابتی نقش دارند، شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا بیشترین نقش را در به مزیت رساندن گیاهان دارویی و زینتی استان ایلام دارد.