شناسایی و بررسی وضعیت زیرساخت های مؤثر پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
2 - عضو هیات علمی
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, مدیریت, دانش, زیرساخت ها, واحد رباط کریم,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی وضعیت زیرساخت های پیاده سازی موثر مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. بدین منظور ابتدا با مطالعه ادبیات پژوهش و فیش برداری از منابع پایگاه های اطلاعاتی، ابتدا مفاهیم اساسی تعریف شده و سپس پنج عامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، رهبری و راهبرد، منابع انسانی و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت های اساسی پیاده سازی مدیریت دانش در جامعه آماری مورد نظر شناسایی شدند. حجم جامعه آماری شامل کلیه کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم به تعداد 67 نفر بوده که با توجه به محدود بودن جامعه آماری به صورت سرشماری و با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته سنجش زیرساخت های مدیریت دانش مورد سنجش واقع شدند. برای تحلیل اطلاعات از آزمون های توصیفی و آزمون های استنباطی (آزمون t و آزمون فریدمن) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در جامعه مورد مطالعه، میزان آمادگی در دو عامل فرهنگ سازمانی و منابع انسانی در سطح متوسط بوده و در سه عامل رهبری و راهبرد، ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات کمتر از متوسط می باشد. هم چنین، رتبه بندی زیرساخت های مورد مطالعه با استفاده از آزمون فریدمن نشان می دهد که بین عوامل، تفاوت معنی داری وجود دارد و مؤثرترین و با اهمیت ترین عامل، به فرهنگ سازمانی و کم اهمیت ترین عامل، به ساختار سازمانی تعلق دارد.
The present study was conducted to detect and investigate the status of the substructures of effective application of knowledge management at Islamic Azad University. To this end, at first a review of the related literature was studied and notes of databases were taken to define basic concepts. Then, five factors, namely organizational culture, organizational structure, leadership and strategy, human resources and information technology were detected as the basic substructures of the application of knowledge management in the considered population. The statistical population of the study includes all the employees of Islamic Azad University- Robat-Karim branch, equal to 67 participants. Because of the limited number of the participants, the substructures of knowledge were evaluated using census and a researcher-made questionnaire. To analyze the data, descriptive and inferential tests (t-test and Friedman test) were used. Results of the study indicates that in the population, two of the factors, namely organizational culture and human resource were in the average level and three factors, namely leadership and strategy, organizational structure and information technology were lower than average. Also, ranking of the studied substructures, using Friedman test indicates that there is a significant difference between the factors and the most influential and important factor is organizational structure and the less important one is organizational structure.
ابطحی، سید حسن (1382). مدیریت دانش در سازمان. تهران: پیوند نو.
اکبرپورشیرازی، محسن و کاظمی صفت، دره (1386). مطالعهتطبیقیمدلهایسنجشآمادگیسازمانی جهتپذیرش مدیریتدانش. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران:ص 1-20.
بابازاده، علی (1386). امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه شهید بهشتی.
پرهام، شهره (1389). تبیینچالشهایپیاده سازیمدیریتدانشومعرفییکمدلمناسبجهت پیاده سازیدردانشگاهشهیدچمراناهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
حسن زاده، محمد (1388). بررسیعواملزیرساختیمدیریتدانشدردولتجمهوریاسلامیایران. مجله دانشور رفتار، شماره 16:ص 26-11.
حسینی، رضا (1385). بررسیرابطهبینفرهنگ سازمانیومدیریتدانشدردانشکدهتربیت مدرس. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
خلیل، طارق (1381). مدیریت تکنولوژی: رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت. ترجمه کامران باقری؛ با همکاری ماهور ملت پرست، تهران، پیام متن.
داونپورت، توماس و پروساک، لارنس (1998). مدیریت دانش، ترجمه حسین رحمان سرشت، 1379، تهران، نشر شرکت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو ، واحد آموزش.
رابینز، استیون (1385). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه فرزاد امیدواران، تهران: موسسه نشر کتاب مهربان.
رحمانی یوشانلوئی، حسین (1390). طراحیمدلموفقیتپیادهسازیمدیریتدانشبارویکردچندسطحی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
زمانی، بی بی عشرت (1386). بررسیزیرساختهاییمدیریتدانشدردانشکدهعلومتربیتیو روانشناسیدانشگاهاصفهانازدیدگاهاعضایهیاتعلمیوارائهراهکارهاییبرایبهبودآن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
صلواتی، عادل (1385).مدیریتدانشدر سازمانهایدولتی: مدلیبرایمدیریتدانشدر سازمانهایدولتی. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
عباسی، مریم (1389). ارزیابیآمادگیبه کارگیریمدیریتدانش،مطالعهموردیدانشگاهتهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
فتح اللهی، بنفشه؛ افشار زنجانی، ابراهیم؛ نوذری، دامون (1388). امکانسنجیپیادهسازیمدیریت دانشدردانشگاهاصفهان. مجموعه مقالات مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنشها. به کوشش محمد حسن زاده و دیگران. تهران: نشر کتابدار.
لاجوردی، سید جلیل و خان بابایی، علی (1386). بررسیعواملتسهیلکنندهمدیریتدانشدر تیمهایکاری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
محمدی، کاوه؛ خانلری، امیر و سهرابی، بابک (1389). ارزیابی آمادگی سازمانی برای مدیریت دانش. مجله بین المللی مدیریت دانش، جلد 5، شماره اول: ص62.
_||_
- Abdullah, R., (2008). An empirical study of knowledgemanagement system: Implementation in Public Higher Learning Institution. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security:pp: 281-290
- Adenfelt, M., & Lagerstro, K. (2005). Enabling knowledge creation and sharingin transnational projects. International Journal of Project Management:pp: 191-198. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/
- Akhavan, P., & Jafari, M. (2005). The failour of knowledge management in organizations. Journal of Tadbir , No. 161(in Persian).
- Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Knowledge management and knowledgemanagement systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1),pp: 36-107.
- Andersson, T., & Westterlind, T. (2000). Sharing knowledge over company borders managing knowledge in key customer relations at ABB Sweden (Master Thesis). Linkopings University, Linkopings. pp. 10-67.
- Bolloju, N., Khalifa, M., & Turban, E. (2002). Integrating knowledge management into enterprise environments for the next generation decision support. Decision Support Systems, 33(2),pp:163–176.
- Brito,E.,Cardoso,L.and Ramalho,C.(2010). Knowledge Management in Local Government Sector: the Role of the Quality Certification .European Conference on Intellectual Capital 2, portugal, pp:127-166
- Cardoso,L.(2010).Role of Organizational Commitment in KnowledgeManagement:Exploring a Relationship, European Conference on Knowledge Management 11,portugal,pp: 209-217.
- Cohen, E. (2006). The information universe: Issues in informing science and information technology. Informing Science Institute.
- Cohen, S., & Backer, N. (1999). Making and mining intellectual capital: Method or madness. Training & Development, 53(9), 46-50.
- Curado, M and Ramos, I (2010). Knowledge Management in Organizations: A new Proposal. European Conference on Knowledge Management 11,portugal,pp: 323-333.
- Davenport, T. H., & Prusak, L. (2000). Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston: Harvard Business Press, MA. pp. 1-3, 128.
- Davenport، T.، and Prusak، L. (2000). Working Knowledge.Boston، MA: Harvard Business School Press.
- Edge, Karen.(2005). Powerful public sector knowledge management:a school district example, journal of knowledge management,VOL.9,NO.6,pp: 42-52.
- Gaffoor, Sh. (2008). Assessing readiness for the implementation of knowledge management in local governments: The case of Stellenbosch municipality (Master Thesis). Commerce at Stellenbosch University, School of Public Management and Planning, Faculty of Economic and Management Sciences. pp: 10-8
- Gandhi، S. (2004). Knowledge Management & Reference Services. The Journal of Academic Librarianship، Vol. 30، No. 5، PP. 45-53.
- Glaser, R. (1998). Measuring the knower: toward a theory of knowledge equity, California Management Review, Vol. 40, No. 3, P: 175-194.
- Gupta, A. and Macdaniel, J (2002). Creating competitive advantage by effectively managing knowledge: A framework for knowledge management, Journal of Knowledge Management Practice, Vol. 3, No. 2, pp: 40-49.
- Hasanali, F. (2002). Critical success factors of knowledge management, APQC. Retrieved from http://www.infotoday.com/
- Hatch, J. (2010). Defining organizational knowledge: Turning individual knowledge into organizational intellectual capital. Retrived 24 April 2012 from: http://knol.google.com/k/jamiehatch/definingorganizational- knowledge/1pcw8flfr6sz5/2.
- Holt, Daniel, (2000). The Measurement of Readiness for Change: A Review of Instruments and Suggestions for Future Research, Paper presented at the Annual meeting of the Academy of Management,Toronto, Canada.
- Jalaldeen, razi, Abdul-karim, mohamed (2009). Organizational readiness and itscontributing factor to adopt km processes: A conceptual model, communications of the IBIMA, 8 ,pp:128-136.
- Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination.Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228.
- Lee, Y. C., and Lee,S. K. (2007). Capabilities processes and performance ofknowledge management: A structural approach. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 17(1): pp: 21-41.
- Levin, D.; R. Cross; L. C.Abrams & E. L. Lesser. (2004). Trust and Knowledge Sharing:ACriticalCombination.Retrieved from:www.iub.com/services/strategy.
- Mamaghani, N., Samizadeh,R., and Saghafi,F.(2011). Evaluating theReadiness of Iranian ResearchCenters in KnowledgeManagement. American Journal of Economics and Business Administration, 3 (1):p: 203-212.
- Marquardt, J. M. (2002). Building the learning organization: Mastering the five elements for cooperate learning. Translated by Zali, M. R. (2006). Tehran: Tehran University Publication (in Persian).
- Mathi, K. (2004). Key success factors for knowledge management (Master Thesis). MBA: International Business Management& Consulting. Germany: University of Applied Sciences. pp. 21-89.
- McDermott, R. (1999). Why information technology inspired but cannot deliverknowledge management. California Management Review, 41(4),pp: 103-117.
- Moffett, S., McAdam, R., & Parkinson, S. (2003). An empirical analysis of knowledge management applications. Journal of Knowledge Management, 23(3), 6-26.
- Mohammadi, K., Khanlari, A., & Sohrabi, B. (2009). Organizational readiness assessment for knowledge management. International Journal of Knowledge Management, 5(1), 29-45.
- Nawmen, B J Connrod, W (1999). A Frame Work for Characterizing Knowledge Management Methode. available at: www. Km- Forum.org. (Accessed 2004/6/19).
- Nonaka, I and Takeuchi, H (1995). The knowledge creating company, New York: Oxford University Press.
- O’Brien, O., & Crauise, R. (1995). Employee involvement in performance improvement: A consideration of tacit knowledge, commitment and trust. Employee Relations Journal, 17(3), 110.
- Quin, T. Y., Yusoff, M., & Hamdan, A. R. (2005). Knowledge management readiness in organization: A case of public sector in Malaysia. International Conference on Knowledge Management, 7- 9th July (ICKM). p. 32.
- Robbins, S. P. (1996). Organizational behavior: Concepts, controversies, applications. Prentice Hall. pp: 1-53.
- Rowley, jennifer,” ,(2000). is Higher educationready for knowledge management,the international journal of educationalmanagement, Vol. 14,N.o 7,pp: 325-333
- Ruggles, R. (1998). The state of the notion: Knowledge management in practice. California Management Review, 40(3),pp: 80-89.
- Ruikar, K., Anumba, C., & Carrillo, P. (2006). VERDICT: An e-readiness assessment application for construction companies. Automation in Construction, 15(2006),pp: 98–110. Retrieved from http://www.elsevier.com/
- Rusli, Abdullah, Selamat, Mohd Hasan, Azmi , Jaafar, (2008). An EmpricalStudy of Knowledge ManagementSystem Implementation in PublicHigher Learning Institution, IJCSNS International journal of Computer Science and Network Security, vol. 8, No. 1, pp: 281-290,
- Ryan, S. D., & Prybutok, V. R. (2001). Factors affecting knowledge management technologies: A discriminative approach. Journal of Computer Information Systems, 41(3), 7-31.
- Rylatt, A. (2003). Winning the knowledge game: Smarter learning for businessexcellence. Oxford: Butterworth-Heinemann. Pp: 12-84.
- Sharifuddin,S.O.,Ikhsan,S.and Rowland,F.(2004). knowledge management in a public organization:a study on the relationship between organizational elements and the performance of knowledge transfer, journal of knowledge management,VOL.8,NO.2,pp: 95-111.
- Skerlavaj,M.,Song,J.H.and Lee,Y.(2010). Organizational learning culture, innovative culture and innovations in South Korean firms, Expert Systems with Applications 37,pp: 6390-6403.
- Taylor, W. A., & Wright, G. H. (2004). Organizational readiness for successful knowledge sharing: Challenges for public sector managers. Information Resources Management Journal, 17(2), 22-37.
- Tian, J., Nakamori, Y., & Wierzbicki Andrzej, P. (2009). Knowledge management and knowledge creation in academia: A study based on surveys in a Japanese research university. Journal of Knowledge Management, 13(2),pp: 76-92.
- Tsang, E. W. K. (2002). Acquiring knowledge by foreign partners from internationaljournal ventures in a transition economy: Learning-by doing and learning myopia. Strategic Management Journal, 23(9),pp: 23-98.
- Turban, E., Leidner, D., Mclean, E., & Wetherbe, J. (2006). Information technology for management, transforming organizations in the digital economy. Wiley. pp. 23-65.
- Vashishta, R., Kumar,R.,and Chandra,A. (2010). Barriers and facilitators toknowledge management: evidances from selected Indian universities. The IUP Journal of Knowledge Management, 8 (4):pp: 7-24.
- Walczak، Steven. (2005). Organizational Knowledge Management Struture, Journal of Knowledge Management، Vol. 12، No. 4، pp: 201-219.
- Wei, C. C., Choy, C. S., & Yew, W. K. (2009). Is the Malaysian telecommunication industry ready for knowledge management implementation. Journal of Knowledge Management, 13(1), 69-87.
- Wong , K.Y,(2005). Critical Success Factorfor Implementing Knowledge Management inSmall and Medium Enterprises, Industrial Management & Data System,Vol. 105, No.pp: 67
- Yeh, Y. J., Lai, S. Q., & Ho, Ch. T. (2006). Knowledge management enablers: A case study. Industrial Management and Data Systems, 106(6), 793-810.
- Zaim, H., Taoglu,E., and Zaim,S. (2007). Performance of knowledge management practices: a causal analysis, Journal of Knowledge Management, 11(6):pp: 54-67.
- Zawawi, A. (2011). The study of barriers factors in knowledgesharing: A case study in public university. Management Science and Engineering, 5 (1): 59-70.
- Zheng, Wei, (2005). The Impact ofOrganizational Culture, Structure, and Strategy on Knowledge Management Effectiveness, Doctoral Dissertation, The University of Minnesota, Proquest Information and Learning Company.