رابطه بین هوش معنوی و اخلاق کار با تابآوری در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرکرد
محورهای موضوعی :
مدیریت نوآوری های آموزشی
فاطمه ترمس هفشجانی
1
,
عبادالله احمدی
2
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
تاریخ دریافت : 1394/10/17
تاریخ پذیرش : 1395/01/28
تاریخ انتشار : 1395/01/20
کلید واژه:
تابآوری,
واژگان کلیدی: هوش معنوی,
اخلاق کار,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی و اخلاق کار با تاب آوری در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرکرد بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرکرد بود که در سال تحصیلی 1393- 1394 در آموزش و پرورش مشغول به کار بودند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 107 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از 3 پرسشنامه؛ تاب آوری (کانر ودیویدسون)؛ پرسشنامه هوش معنوی (حسن عبداله زاده) و پرسشنامه اخلاق حرفه ای (مرزبان) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که: بین هوش معنوی و اخلاق کار با تاب آوری کارکنان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد؛ بین ابعاد هوش معنوی با تاب آوری رابطه معنادار و مثبت وجود دارد؛ ابعاد هوش معنوی قادر به پیش بینی تاب آوری کارکنان می باشد. اخلاق کار قادر به پیش بینی تاب آوری کارکنان می باشد.
چکیده انگلیسی:
Abstract The purpose of this research was to investigate the relationship between Spiritual Intelligence and work ethics with Resilience in Staff of education department of shahrkord city. Due to the nature and objectives the research was applied And for it implication used from correlation method. The research population included all Staff of education department of shahrkord city that worked in education in the academic year 1393- 1394. using from morgan table 107 peson,s were selected by simple random sampling as sample. for collect data used from 3 questionnaire; Resilience questionnaire of Conner – Davidson (2003); Spiritual Intelligence questionnaire of abdolahzade et al(1387) and professional ethics questionnaire of mazrban(1389). For analysis the data used from Pearson correlation, simple regression and Multiple Regression. The results showed that: there is a significant and positive relationship between Spiritual Intelligence and work ethics with Resilience; there is a significant and positive relationship between component of Spiritual Intelligence and Resilience; component of Spiritual Intelligence can predict Staff Resilience; work ethics can predict Staff Resilience
منابع و مأخذ:
منابع
فارسی
حسینچاری، مسعود؛ محمدی، مژگان. (1390). پیشبینیتابآوریروانشناختیبر اساساعتقاداتمذهبیدردانشجویانشهریو روستایی، روانشناسی معاصر، 6(2): 45-56.
حمید، نجمه؛ کیخسروانی، مولود؛ بابامیری، محمد؛ دهقانی، مصطفی. (1390). بررسی رابطهیسلامتروانوهوش معنویباتاب آوریدر دانشجویاندانشگاهعلومپزشکی کرمانشاه. فصلنامه ی علمی پژوهشی جنتاشاپیر، 3(2): 331-338.
شادی، ناهید. (1391). رابطه خودتنظیمی و عزت نفس باتابآوری در نوجوانان مقطع دبیرستانی شهر برازجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد مرودشت.
کاویانی، بهنام. (1383). بررسی اخلاق کار در بخش دولتی و خصوصی، ماهنامه تدبیر، شماره 165.
کدخدایی، زهره؛ حاجیان فر، حسین. (1392). بررسی نقش اخلاق بر سلامت روان در اجتماع از دیدگاه نهج البلاغه، مجله تحقیقات نظام سلامت،9 (3): 243-258.
کشاورزی، سمیه و یوسفی، فریده. (1391). رابطۀ بین هوش عاطفی، هوش معنوی و تابآوری، مجله روان شناسی، 16(3): 299-318.
گل پرور، محسن؛ نادی، محمدعلی. (1390). نقشمیانجیوفاداریسازمانیدررابطه بیناخلاقکاریبارفتارهایانحرافیدرمحیطکار، فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، 6(1): 43-53.
میززایی، یعقوب. (1390). مقایسه تاب آوری و معنابخشی زندگی در افراد عادی وافراد سوء مصرف کننده مواد در شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
نیکآمال، میترا؛ شادمانفر، نسرین. (1392). ارتباطهوشمعنویباتابآوریروانشناختیدردانشجویان، فصلنامه علمی- پژوهشی سلامت روان شناختی، 1-15.
هاشمی، لادن و جوکار، بهرام. (1390). بررسی رابطه بین تعالی معنوی و تابآوری در دانشجویان دانشگاه، دو فصلنامه روانشناسی معاصر،4: 123-142.
References
Cowan, P; Cowan, C. and Schulz, M. (1996). Thinking about Risk and Resilience in Families in Stress, Coping, and Resiliency in Children and Families, edited by E.M. Hetherington and E.A Blechman. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Emmons RA.(2000). Is spirituality intelligence? Motivation, cognition and the psychology of ultimate concern, Int J Psychol Religion, 10(1):3-26.
Hauser, S, T; Allen P. J.(2006).Overcoming Adversity in Adolescence: Narratives of Resilience. Psychoanalytic Inquiry. New York, 26 , 4: 547- 568.
Johnson, Simon; McMillan, John and Woodruff, Christopher.(1999). "Property Rights and Finance working paper, Massachusetts Institute of Technology and University of California, San Diego.
Moreira-Almeida, A; Lotufoneto, F & Koenig, H. (2006). Religiousness and Mental Health: a review, Center for the Study of Religious and Spiritual Problems, Department of Psychiatry,Universidade de São Paulo (USP),São Paulo (SP), Brazil:119-131.
Nasel, D.D .(2004). Spiritual orientation in relation to spiritual intelligence: A consideration of traditional Christianity and new Agelndiri dualistic spirituality, doctoral dissertation, university of South Australia.
Stavrova, O; Fetchenhauer, D & Schlosser, T. (2012). Why are religious people happy? The effect of the social norm of religiosity across countries, Social Science, 3:132-149.
Walker, W. E. (2009). Does the best practice of rational-style model-based policy analysis already include ethical considerations?, Omega, 37: 1051- 1062.
Walker, W. E. (2009). Does the best practice of rational-style model-based policy analysis already include ethical considerations?, Omega, 37: 1051- 1062.