بررسی نگرش معلمان آموزش ابتدایی نسبت به تکنولوژی و ارتباط آن با عملکرد معلمان: یک مطالعه توصیفی- مقطعی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
کلید واژه: نگرش, تکنولوژی, معلم, عملکرد, آموزش ابتدایی.,
چکیده مقاله :
استفاده از تکنولوژی در رویکردهای نوین آموزشی در عصر حاضر یک اصل اجتنابناپذیر میباشد. ماهیت در حال تغییر جهان امروز باعث شده است که نظام آموزشی برای هماهنگی با این دگرگونیها و چالشهای به وجود آمده نیازمند نوآوری و تغییر باشد بااینحال نگرش معلمان از عواملی است که در بهرهوری و اثربخشی بهتر این نوع ابزارهای آموزشی نقش تعیینکننده دارد. لذا این مطالعه باهدف بررسی نگرش معلمان آموزش ابتدایی نسبت به تکنولوژی و ارتباط آن با عملکرد معلمان در سال 1402 طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که بر روی 320 معلم مقطع ابتدایی استان تهران انجام شد. پس از اخد رضایت آگاهانه کتبی از شرکت کنندگان، دادهها در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه نگرش نسبت به تکنولوژی و پرسشنامه عملکرد آموزشی معلمان جمعآوری گردید. دادهها در پایان با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت. طبق نتایج میانگین نمره کلی شرکتکنندگان در مقیاس نگرش به تکنولوژی 68/12±57/148 برآورد شده است. همچنین نتایج نشان داد که بین دو مؤلفه (039/0=p)، ارتباط آماری معنیداری گزارش شد. بهطوریکه در شرکت کنندگانی که نمره نگرش به تکنولوژی بیشتری کسب کرده بودند، نمره عملکرد آموزشی آنان بالاتر بود. پژوهش حاضر نشان داد که بین نگرش معلمان نسبت به تکنولوژیهای آموزشی و عملکرد آنها ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. با توجه به ارتباط مستقیم نگرش معلمان به تکنولوژی و عملکرد آموزشی آنها این مسئله باید بهعنوان یک زنگ خطر برای مسئولین آموزشوپرورش قرار گیرد. در این راستا توصیه به دایر شدن کلاسهای آشنایی معلمان با ابزارهای نوین آموزشی و رفع موانع آموزشی میگردد.
The use of technology in modern educational approaches is an inevitable principle in today's era. The changing nature of today's world has caused the educational system to be in need of innovation and change to coordinate with these transformations and challenges, however, the attitude of teachers is one of the factors that play a decisive role in the productivity and effectiveness of these types of educational tools. Therefore, this study was designed and implemented with the aim of investigating the attitude of primary education teachers towards technology and its relationship with teachers' performance in 2023. The current research is a cross-sectional descriptive study that was conducted on 320 elementary school teachers in Tehran province. After obtaining written informed consent from the participants, the data in this study were collected using demographic information questionnaire, attitude towards technology questionnaire and teachers' educational performance questionnaire. At the end, the data was analyzed using SPSS version 22 software. According to the results, the average score of the participants in the scale of attitude towards technology is estimated to be 148.57±12.68. Also, the results showed that there was a significant statistical relationship between the two components (p=0.039). So that in the participants who had obtained more technology attitude score, their educational performance score was higher. The present study showed that there is a direct and meaningful relationship between teachers' attitudes towards educational technologies and their performance. Considering the direct relationship between teachers' attitude towards technology and their educational performance, this issue should be set as an alarm for education officials. In this regard, it is recommended to hold classes for teachers to familiarize themselves with new educational tools and remove educational obstacles.