ارائه الگوی عدالت اطلاعاتی در نظام آموزش وپرورش دولتی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیزهره السادات ابن الشهیدی 1 * , بدری شاه طالبی 2 , محمد علی نادی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - عضو هیات علمی
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: عدالت اطلاعاتی, نظام آموزش و پرورش, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی عدالت اطلاعاتی در آموزش و پرورش دولتی ایران به روش کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد کدگذاری سه مرحلهای انجام و بر این مبنا مقولههایی شناسایی و از طریق مقایسه مداوم بین آنها ارتباط برقرار گردید، مشارکت کنندگان این پژوهش متخصصان و کارشناسان نظام آموزشی و مدیریت آموزشی در کشور بودند .این پژوهش بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری به منظور رسیدن به اشباع نظری و با تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با ۳۵ نفر از متخصصان در آموزش و پرورش و مدیریت آموزشی مدارس انجام شد. اعتبار مدل بدست آمده با استفاده از شاخصCVR سنجیده شد همچنین کیفیت یافته ها و مقولات به دست آمده مورد تأیید متخصصان و اساتید دانشگاهی قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان داد که تمایل فزاینده به سازمان ناب همراه با رشد و توسعه فردی، رویکردهای برابری خواهانه و همچنین ارزش محوری در جامعه به عنوان عوامل علی می توانند بر عدالت اطلاعاتی اثر گذاشته و به عبارت دیگر ضرورت عدالت اطلاعاتی را توجیه می نمایند. توسعه سامانه های اطلاعاتی و استقرار مدیریت مشارکتی و همچنین فرهنگ سازمانی و ناکارآمدی ارتباطات و مالکیت گرایی از عوامل زمینه ای شناخته شد. رشد و توسعه اخلاق مداری اطلاعاتی، شفاف سازی اطلاعاتی و حمایتگری نهادی بر راهبردهای عدالت اطلاعاتی درآموزش و پرورش اثرگذار هستند. در صورتی که عدالت اطلاعاتی به مفهوم اصلی کلمه در نظام آموزشی استقرار یابد، می توان شاهد پیامدهایی چون کاهش قطبی سازی سازمانی، رشد خودکارآمدی و ادراک برازندگی شغلی در سازمان بود.
The current research was conducted with the aim of providing a model of informational justice in Iran's public education using a qualitative method and the foundational data theory method. Data analysis was done using a three-step coding approach and on this basis categories were identified and a relationship between them was established through constant comparison. The participants of this research were specialists and experts in the educational system and educational management in the country. Purposive sampling and theoretical sampling were conducted in order to achieve theoretical saturation and with semi-structured interview technique with 35 experts in education and educational management of schools. The validity of the obtained model was measured using the CVR index, and the quality of the findings and categories obtained were approved by experts and university professors. The results of the research showed that the increasing desire for lean organization along with individual growth and development, egalitarian approaches as well as value-oriented in society as causal factors can affect information justice and in other words justify the necessity of information justice. The development of information systems and the establishment of collaborative management, as well as organizational culture, communication inefficiency, and ownership were recognized as background factors. The growth and development of information ethics, information clarification and institutional support are effective on information justice strategies in education. If informational justice in the original sense of the word is established in the educational system, we can witness consequences such as reducing organizational polarization, growing self-efficacy and perception of job suitability in the organization