شناسایی مؤلفههای مدیریت برنامه درسی مبتنی بر پارادایم فیزیک کوانتومی در مدارس
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعظیمه ابراهیمی 1 , میترا کامیابی 2 , حمداله منظری توکلی 3 , زهرا زین الدینی میمند 4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
کلید واژه: مدارس, آموزشوپرورش, مدیریت برنامه درسی, فیزیک کوانتومی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای مدیریت برنامه درسی مبتنی بر پارادایم فیزیک کوانتومی در مدارس بود. روش پژوهش حاضر کیفی و بر اساس تحلیل مضمون و ازنظر هدف کاربردی است. مشارکتکنندگان در پژوهش خبرگان دانشگاهی در رشتههای برنامه درسی بودند که بنا بر ماهیت موضوع تعداد 15 نفربر اساس نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که سؤالات در حین مصاحبه تعدیل شدند. برای اعتبار یافتهها نیز ابتدا محقق تمام فرایند کدگذاری را مجدد وارسی نمود. همچنین برای اعتبار از روایی صوری و برای پایایی نیز متن چند مصاحبه با کدگذار دیگری مورد کدگذاری قرار گرفت که بر اساس ضریب توافق بین کدگذاران مقدار آن 89 درصد حاصل شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافتهها نشان داد که 4 مضمون اصلی شامل: عوامل توسعه برنامه درسی کوانتومی، پیامدهای توسعه برنامه درسی کوانتومی، شرایط مداخله گر توسعه برنامه درسی کوانتومی و راهبردهای توسعه برنامه درسی کوانتومی از مولفه های اصلی برنامه درسی مبتنی بر فیزیک کوانتومی هستند. همچنین، شاخص های این برنامه شامل: (توانایی دیدن هدفمند، توانایی احساس توانبخش، توانایی شناخت شهودی، ایجاد یادگیری چندبعدی، ایجاد قابلیتهای بالقوه یادگیری، ایجاد محیطهای یادگیری پویا، استفاده از تمام شبکههای عصبی مغز در یادگیری، تعارض باسنت، نگرش معلمان و مدیران، عدم شناخت رویکرد کوانتوم، تدریس خلاقانه، شناخت و آگاهی نسبت به دانشآموزان، تدریس مبتنی بر شهود، مشارکت دانشآموزان در کلاس و درگیر ساختن دانشآموزان، استفاده از تشویق و پاداش در آموزش و ارتقاء مسئولیتپذیری دانشآموزان) هستند. میتوان نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر فیزیک کوانتومی از دیدگاه خبرگان دارای مولفههای متعددی است که باید برنامه ریزان درسی میتوانند در طراحی برنامه درسی بدان توجه نمایند.
The current research method is qualitative and based on theme analysis and practical in terms of purpose. The participants in the research were university experts in curriculum and quantum physics fields, who were selected according to the nature of the subject, 15 people based on purposeful sampling until theoretical saturation. The research tool was semi-structured interviews, the questions were adjusted during the interview. For the validity of the findings, the researcher rechecked the entire coding process. Also, for face validity and reliability, the text of several interviews was coded with another coder, and based on the agreement coefficient between the coders, its value was 89%. Thematic analysis method with open, central and selective coding was also used to analyze the data. The findings showed that 4 main themes include: quantum curriculum development factors, quantum curriculum development consequences, quantum curriculum development intervention conditions, and quantum curriculum development strategies are the main components of quantum physics based curriculum. Also, the indicators of this program include: (the ability to see purposefully, the ability to feel empowered, the ability to intuitively recognize, create multidimensional learning, create potential learning capabilities, create dynamic learning environments, use all brain neural networks in learning, butt conflict, attitude teachers and administrators, lack of knowledge of quantum approach, creative teaching, knowledge and awareness of students, intuition-based teaching, participation of students in class and involving students, use of encouragement and reward in education and promotion of students' responsibility).It can be concluded that the curriculum based on quantum physics, from the point of view of experts, has several components that curriculum planners can pay attention to in curriculum design.
_||_