تحلیل عاملی مؤلفههای مدیریت مدارس تابآور به منظور ارائه مدل
زهرا خدادادی
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
الهام کاویانی
2
(
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
سوسن لایی
3
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
مریم اسلامپناه
4
(
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
کلید واژه: تابآوری, مدارس تاب آور, مدیریت مدارس,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تحلیل عاملی مؤلفههای مدارس تابآوری به منظور ارائه مدل بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و کمی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس استان کردستان تشکیل بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول مورگان نمونه مکفی به میزان 384 نفر انتخاب که درنهایت پرسشنامههای کامل 369 عدد بود. جهت بررسی روایی در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. همچنین جهت بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که میزان کل پایایی ابزار پژوهش 92/0 بود که حاکی از پایایی قابلقبول ابزار داشت. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS و Lisrel استفاده شد. یافتهها نشان داد که این 4 عامل مربوط به بعد شرایط علی مدل داده بنیاد مدارس تاب آور درمجموع 682/82 درصد از واریانس را تبیین نمودند؛ یعنی گویههای این پرسشنامه 82 درصد بعد شرایط علی مدارس تاب آور را میتوانند تبیین کنند. همچنین، 7 عامل مربوط به بعد شاخصهای راهبردی مدارس تاب آور درمجموع 63/76 درصد از واریانس را تبیین نمودند. شاخصهای زمینهای مدارس تاب آور درمجموع 27/65 درصد از واریانس را تبیین نمودند؛ شاخصهای مداخلهگر مدارس تاب آور درمجموع 42/72 درصد از واریانس را تبیین نمودند؛ شاخص-های پیامدی مدارس تاب آور درمجموع 36/82 درصد از واریانس را تبیین نمودند و درنهایت شاخصهای مربوط به بعد پیامدی دربردارنده 4 عامل بود که عامل اول دارای 3 گویه و با توجه به الگوی مفهومی پژوهش بهعنوان مؤلفه سلامت روانی، عامل دوم با 3 گویه و بهعنوان خودآگاهی، عامل سوم با 3 گویه و بهعنوان همکاری و مشارکت، و عامل چهارم با 3 گویه و بهعنوان ارتقای بهداشت عمومی بود.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this research was factor analysis of the components of resilience schools in order to present a model.The present research method was descriptive and quantitative and practical in terms of purpose.The statistical population consisted of all school teachers in Kurdistan province, which was selected by multi-stage cluster sampling method and based on Morgan's table, a sufficient sample of 384 people was selected, and finally there were 369 complete questionnaires. Exploratory factor analysis was used to check the validity in the quantitative part. Also, Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability, and the total reliability of the research tool was 0.92, which indicated the acceptable reliability of the tool. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis through SPSS and Lisrel software. The findings showed that these 4 factors related to the causal conditions dimension of the resilient schools foundation data model explained a total of 82.682% of the variance; That is, the items of this questionnaire can explain 82% of the causal conditions of resilient schools. Also, 7 factors related to the dimension of strategic indicators of resilient schools explained a total of 76.63% of the variance. The contextual indicators of resilient schools explained a total of 27.65% of the variance; The intervening indicators of resilient schools explained a total of 72.42% of the variance; The outcome indicators of resilient schools explained a total of 82.36% of the variance, and finally, the indicators related to the outcome dimension included 4 factors, the first factor having 3 items and according to the conceptual model of the research as a mental health component, the second factor with 3 The item and as self-awareness, the third factor with 3 items and as cooperation and participation, and the fourth factor with 3 items and as promotion of public health.
_||_