ارائه مدلی برای میل به ماندگاری در معلمان سازمان آموزشوپرورش (مطالعه موردی: معلمان دبیرستانهای مقطع اول متوسطه آموزشوپرورش شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسید علی سجادی 1 , محمد علی حسینی 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 - دانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: معلمان, مدل, میل به ماندگاری, عوامل محیطی, عوامل حرفهای,
چکیده مقاله :
پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء میل به ماندگاری معلمان آموزشوپرورش صورت گرفت. این مطالعه که از نوع آمیخته می باشد، در 3 بخش کتابخانهه ای، کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید و در بخش کمی از نظر اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش در بخش کیفی متشکل از کلیه خبرگان حوزه آموزشوپرورش (مدیران و معلمین باسابقه) بود که تعداد 19 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه پژوهش متشکل از کلیه معلمان دبیرستانهای مقطع اول متوسطه آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 10975 بود که براساس فرمول کوکران حجم نمونه به صورت 375 نفر برآورد شد. سپس پرسشنامه میل به ماندگاری بین معلمان مدارس منتخب، توزیع و درنهایت تعداد 323 پرسشنامه از معلمان دریافت شد و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته (با خبرگان برای تعیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای میل به ماندگاری معلمان و تعیین سازوکارهای پیشنهادی) و در بخش کمی شامل پرسشنامه محققساخته (حاصل ترکیب مطالعه کتابخانههای و کیفی) بر مبنای مقیاس 5 درجهای لیکرت در دو وضعیت موجود و مطلوب بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی همگرا و واگرا و پایایی گویههای پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ (0/968) و پایایی ترکیبی (0/970) محاسبه و تأیید شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و روایی پرسشنامه از آزمونهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t تکنمونهای و t وابسته، مدلیابی معادلات ساختاری (SEM)، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار Smart-PLS استفاده شد. درنتیجه انجام تحلیل عاملی تأییدی، مدل پیشنهادی ارتقاء میل به ماندگاری معلمان با 2 بُعد و 8 مؤلفه و 38 شاخص تأیید شد که درجه تناسب آن با اطمینان 0/99 مورد تائید قرار گرفت. همچنین تعداد 30 سازوکار برای ارتقاء میل به ماندگاری معلمان پیشنهاد شد که مدل مربوطه میتواند در ارتقاء میل به ماندگاری باانگیزه معلمان و افزایش کیفیت آموزشوپرورش مؤثر باشد.
The purpose of this study was to provide a model to promote the desire for sustainability of education teachers. Methodology: This research is a mixed study, applied in terms of purpose, with content analysis in the qualitative part, and a descriptive survey in the quantitative part. This study was conducted in three sections: library, qualitative and quantitative. The qualitative part included semi-structured interviews with experts to determine the dimensions, components and indicators of teachers' desire to sustainability, developing a questionnaire and determining the proposed mechanisms. The research population in the qualitative section included all experts in the field of education (experienced principals and teachers), 19 of whom were selected through purposive sampling, and in the quantitative section, the research population included all 10975 teachers of first grade high schools in Tehran. According to the Cochran's formula, the sample size was estimated at 375 people, and then the questionnaire of desire for sustainability was distributed among teachers in selected schools, and finally 323 questionnaires were received from teachers and analyzed. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview, and the tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire (the result of a combination of library and qualitative study) based on a 5-point Likert scale in both present and desirable situations. The validity of the questionnaire was calculated through convergent and divergent validity. The reliability of the questionnaire items was calculated and confirmed by Cronbach's alpha (0.968) and combined reliability (0.970). Exploratory factor analysis, one-sample t-test and dependent t-test, structural equation modeling (SEM), Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis were used to analyze the data to check the validity of the questionnaire using Smart-PLS software. The results showed that teachers' desire for sustainability includes two dimensions of environmental factors with components of social, economic, welfare and livelihood, legal, organizational and social justice factors and professional factors with components of job, job satisfaction and quality of working life factors. A suitable tool for measuring teachers' desire for sustainability is a researcher-made questionnaire with 46 items. In this study, 30 mechanisms were proposed to promote teachers' desire for sustainability. As a result of confirmatory factor analysis, the proposed model of promoting teachers' desire for sustainability with 2 dimensions, 8 components and 38 indicators was approved. The degree of fit of the proposed research model was also confirmed with 0.99 confidence. The model of teachers 'desire for sustainability can be effective in promoting teachers' motivated desire for sustainability and increasing the quality of education.
_||_