جایگاه گرمابه در اندیشه، آثار و زندگی مولانا
محورهای موضوعی : اسطورهپروانه سیدالماسی 1 , پرستو سیدالماسی 2
1 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسکو
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس
کلید واژه: تمثیل, مولانا, گرمابه (فضا, عناصر, ابزار), ریاضت و خلوتنشینی,
چکیده مقاله :
گرمابههای آناتولی(1) از نظر تقسیم فضا و عناصر موجود، شباهت بسیاری به حمامهای ایرانی داشتند. مولانا با این حمامها مأنوس و حمام یکی از سه عنصر موردپسند وی در زندگی بود. بنا به روایات موجود، او بیشتر اوقات در این مکان به خلوت میپرداخت.در آثار وی به ردپای گرمابه و فضاهای آن (جامهکن، خزینه، گلخن و ...)، عناصر (نقش گرمابه، قبه، روزن حمام و...)، مشاغل مرتبط (حمامی، دلاک، تون تاب و ...) و لوازم استحمام (طاس، گل سرشوی، شانه و ...) برمیخوریم که همه نمایانگر توجه و علاقة خاص مولانه به حمام است.
The Turkish baths are quite identical to Iranian baths regarding their architectural stractures and institutions. Hamāmm is often present in the works of Mowlānā Jalāl-al Din Rumī. According to the scripts and old tales, he spent most of his time meditating in baths. In his poetry, espicelly Masnavī Manavī, Mowlānā refers to dallāk (the person who helped wash clients by soaping and scrubbing their bodies), apodyterium (changing room), tepidarium (heated room), caldarium (hot bathing room) and etc. The present article entertains this very subject.
_||_