«بررسی مقایسهای «تجرید» در اندیشه مولانا و جیدو کریشنامورتی»
مریم مردانی ورپشتی
1
(گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران)
حسن پور آلاشتی
2
(عضو هیئت علمی)
مسعود روحانی
3
(عضو هیئت علمی)
علی اکبر باقری خلیلی
4
(عضو هیأت علمی)
کلید واژه: مثنوی, عرفان, مولانا, تجرید, جیدو کریشنامورتی,
چکیده مقاله :
تجرید به معنای ترک کلیة تعلقات مادی و معنوی برای رسیدن به حق و حقیقت، به عنوان یکی از مهمترین عوامل تشکیلدهندة تصوف، از مباحث اصلی و مورد توجه عرفاست که در متون عرفانی از آن سخن بهمیان-آمدهاست. در این جستار که به روش توصیفی – تحلیلی نگاشتهشده، دیدگاههای مولانا جلالالدینمحمد بلخی و جیدو کریشنامورتی درخصوص تجرید با یکدیگر مقایسهشدهاست. هدف پژوهش، یافتن همسانیها وناهمسانیها در نظام فکری و اندیشگانی این دو عارف بزرگ مشرق زمین است. نتایج پژوهش نشانمیدهد که این دو عارف در مسائل بسیاری همچون: اعتقاد همزمان به تجرید مادی و معنوی، تجرید از کشور یا سرزمین، تجرید از عقل، دانش و دانستگی، تجرید از خود یا نفس، تجرید و عشق، تجرید و خودشناسی و... با هم اشتراک اندیشگانی و در مسائلی همچون: تجرید از مرشد و معلم و تجرید از دین و ایدئولوژی با یکدیگر اختلاف و ناهمسانی دارند. اما به طورکلی نقاط اشتراک این دو بیش از نقاط افتراق است و این امر یکسانبودن آبشخور معرفتی و مشارب تجربی این دو عارف که همان عرفان حقیقی یا حقیقت عرفان است را نشانمیدهد.
چکیده انگلیسی :
Abstraction means abandoning all material and spiritual belongings in order to reach the truth, as one of the most important constituent factors of Sufism, is one of the main and important topics of mysticism, which is mentioned in mystical texts. In this descriptive-analytical article, the views of Maulana Jalaluddin, Mohammad Balkhi and Jiddu Krishnamurti on abstraction are compared. The aim of the research is to find similarities and dissimilarities aspects of these two great mystics of the Orient. The results of the research show that these two mystics in many issues such as: simultaneous belief in material and spiritual abstraction, abstraction from the country or land, abstraction from intellect, knowledge, abstraction from self or ego, abstraction and love, abstraction and self-knowledge and ... commonalities and differences in issues such as: abstraction from the mentor and teacher and abstraction from religion and ideology are different and inconsistent with each other. But in general, the commonalities of the two are more than the points of difference, and this shows the similarity of the epistemological fountain and the empirical sharing of these two mystics, which is the true mysticism or the truth of mysticism.
_||_