• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشران‌های موثر روی آینده هوش کسب‌و‌کار در صنعت گردشگری ایران
        سیده نیر ابطحی نصیری محمد حسن ملکی بهروز بیات تحفه قبادی لموکی
        گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که به دلیل اثرات فرهنگی و اقتصادی، باعث توجه بسیاری از کشورها به توسعه زیرساخت‌ها و ارتقا خدمات آن شده است. ایران به دلیل مزیت‌های اقتصادی، جغرافیائی، فرهنگی و تاریخی، در صورت توسعه زیرساخت‌های لازم و سیاست‌گذاری درست در این زمینه می‌تواند م چکیده کامل
        گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که به دلیل اثرات فرهنگی و اقتصادی، باعث توجه بسیاری از کشورها به توسعه زیرساخت‌ها و ارتقا خدمات آن شده است. ایران به دلیل مزیت‌های اقتصادی، جغرافیائی، فرهنگی و تاریخی، در صورت توسعه زیرساخت‌های لازم و سیاست‌گذاری درست در این زمینه می‌تواند موفق عمل کند. یکی از این زیرساخت‌ها، هوش کسب‌و‌کار است. ابزارهای هوش کسب‌و‌کار، با تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه‌ی گزارش‌ها، خلاصه‌ها، داشبورد، نقشه‌ها، چارت‌ها و نمودارها، اطلاعات دقیقی در مورد ماهیت کسب‌و‌کار در اختیار کاربران قرار می‌دهند. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی پیشران‌های اثرگذار روی آینده هوش کسب‌و‌کار در گردشگری ایران است. تحقیق حاضر از منظر مبانی فلسفی، پراگماتیست؛ از حیث جهت‌گیری، کاربردی و از بعد هدف، اکتشافی می‌باشد. برای اجرای تحقیق، در مرحله اول، پیشران‌های تحقیق از طریق مرور سیستماتیک پیشینه و مصاحبه با خبرگان استخراج شدند. در این مرحله 30 پیشران بدست آمد که این پیشران‌ها با آزمون بینم غربال شدند. پس از غربال پیشران‌ها، 12 عامل حذف شد و 18 پیشران باقیمانده با تکنیک بهترین- بدترین فازی اولویت‌بندی شدند. نتایج نشان داد که پیشران‌های فضای کسب‌و‌کار گردشگری، تصمیم‌گیری داده‌محور و تحریم‌های خارجی اثرگذارترین پیشران‌ها روی آینده هوش کسب‌و‌کار در گردشگری هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تدوین الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی با بهره مندی از نظریه ی داده بنیاد
        فرشید خانجانیان نادرقلی قورچیان کامران محمدخانی پریوش جعفری
        پذیرش تفکر پیچیده و خلاق برای نشان دادن دانش از چند منظر در پرورش خرد در نظام آموزش عالی موثر است که زمینه ی ارتقای خرد پداگوژیکی را فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی انجام گرفته است. مطالعه ی پیش رو با بهره گیر چکیده کامل
        پذیرش تفکر پیچیده و خلاق برای نشان دادن دانش از چند منظر در پرورش خرد در نظام آموزش عالی موثر است که زمینه ی ارتقای خرد پداگوژیکی را فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی انجام گرفته است. مطالعه ی پیش رو با بهره گیری از رویکرد کیفی و اتکا بر راهبرد نظریه ی داده بنیاد استراوس و کوربین(۱۹۹۸) و بکارگیری اسلوب کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار Maxqda برای تجزیه و تحلیل داده ها، به تدوین و ترسیم الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی پرداخته است. داده های پژوهش از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 1۶ نفر از سیاستگذاران و مدیران فعلی و اسبق آموزش عالی دارای تجارب زیسته ی مرتبط و بهره جویی از شیوه ی نمونه گیری هدفمند نظری و گلوله برفی(زنجیره ای) تا دستیابی به نقطه ی اشباع نظری گردآوری گردیده است. یافته های پژوهش به تدوین الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد شامل 6 مقوله، ۳۸ مفهوم و ۱۷۰ کد منجر گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - استفاده از رویکرد مبتنی بر پیش بینی مالی واقتصاد سنجی نرم برای آینده پژوهی رفتار سیستم ها
        نبی امیدی
        امروزه از روش های پیش بینی مبتنی بر اقتصاد سنجی نرم و همچنین روش های پیش بینی مالی در سیستم های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از جنبه های استفاده از روش های پیش بینی ، استفاده از آن برای پیش بینی رفتار سیستم های جمل و نقل است. در این تحقیق با استفاده از آمار مصد چکیده کامل
        امروزه از روش های پیش بینی مبتنی بر اقتصاد سنجی نرم و همچنین روش های پیش بینی مالی در سیستم های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از جنبه های استفاده از روش های پیش بینی ، استفاده از آن برای پیش بینی رفتار سیستم های جمل و نقل است. در این تحقیق با استفاده از آمار مصدومان ترافیکی ارجاعی به پزشکی قانونی استان گلستان بین فروردین 1374 تا اسفند 1401 که در استان گلستان به پزشکی قانونی ارجاع شده اند و با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی که یکی از پیشرفته ترین روش ها پیش بینی و آینده پژوهی در حوزه سیستم های سلامت است، به پیش بینی تعداد مصدومین برای 12 ماهه منتهی به سال 1402 پرداخته شده است. و همچنین دقت این روش با استفاده از میانگین درصد قدر مطلق خطا مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که شبکه عصبی مصنوعی با 12 ورودی یک خروجی و 5 لایه پنهان مناسب برای پیش بینی مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونیگلستان می باشد، مقادیر پیش بینی شده نشان داد تعداد مصدومان ترافیکی در استان گلستان در حال افزایش است.با توجه به دقت بالا شبکه عصبی مصوعی در این تحقیق می توان این روش را به عنوان مبایی برای آینده پژوهی در تصادفات قرار داد. روند صعودی تعداد مصدومان ترافیکی استان گلستان نشان از لزوم باز بینی تصمیم گیری ها در حوزه حمل و نقل در این استان حکایت دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه
        ابوالفضل انصاری فریدون رهنما رودپشتی غلامرضا معمارزاده طهران فاطمه حمیدی فر
        هدف پژوهش حاضر ارائه مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه بود. روش پژوهش عبارت بود از روش مدل معادلات ساختاری به روش کمی و همچنین جامعه پژوهش عبارت بودند از کلیه مدیران مراکز دولتی و بخش خصوصی کارآفرین بزرگ در سال 1400. در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 292 نفر چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر ارائه مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه بود. روش پژوهش عبارت بود از روش مدل معادلات ساختاری به روش کمی و همچنین جامعه پژوهش عبارت بودند از کلیه مدیران مراکز دولتی و بخش خصوصی کارآفرین بزرگ در سال 1400. در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 292 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج‌ نشان داد هفت مولفه در تبیین مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه نقش دارند که عبارتند از: عوامل اقتصادی (اصلاح ساختارهای بانکی)، ایجاد مزیت رقابتی بین المللی، حذف نهادهای موازی، نوسازی بدنه دولت، ایجاد زیرساخت ها (سخت افزاری نرم افزاری)، نفود در بازارهای بین المللی، و در نهایت جوان سازی بدنه دولت. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشان‌دهنده برازش مناسب مدل بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ‎سناریو پردازی آینده تاثیرگذاری تعالی سازمانی بر مدیریت بازاریابی در حوزه دانشگاه ها
        وحیدرضا میرابی نسیم حیدری جلال حقیقت منفرد
        در این تحقیق به بررسی سناریو پردازی آینده تاثیرگذاری تعالی سازمانی بر مدیریت بازاریابی در حوزه دانشگاه ها پرداخته شد. جامعه آماری این تحقیق شرکت کنندگان متخصصین یا خبرگان می باشند. آنها با خصوصیات دانش و تجربه در موضوع، تمایل، زمان کافی برای شرکت و مهارت های ارتباطی مؤث چکیده کامل
        در این تحقیق به بررسی سناریو پردازی آینده تاثیرگذاری تعالی سازمانی بر مدیریت بازاریابی در حوزه دانشگاه ها پرداخته شد. جامعه آماری این تحقیق شرکت کنندگان متخصصین یا خبرگان می باشند. آنها با خصوصیات دانش و تجربه در موضوع، تمایل، زمان کافی برای شرکت و مهارت های ارتباطی مؤثر نیاز دارند. نمونه آماری این تحقیق 10 نفر از خبرگان این صنعت به منظور مصاحبه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق ، تحقیقات میدانی شامل کتاب، مقاله ، اینترنت ویا هر مرجع ومنبع مناسب علمی یافته های تجربی وپرسش از نخبگان ومتخصصین حوزه های مرتبط (مصاحبه) می باشد. بعد از انجام مراحل مصاحبه به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. روش تجزیه و تحلیل مصاحبه تحلیل تم است. تحلیل تِم روشی برای تعیین، تحلیل و بیان الگوهای (تِم ها) موجود درون داده ها است. اصلی ترین تم های استخراج شده از تحقیق کنونی عبارت اند از زمینه منابع انسانی، مدیریت ارزش و شناسایی رقبا است. در سناریوی اول، چشم انداز 10 سال آینده دانشگاه آزاد در ایران در صورت ادامه وضع موجود، چندان مطلوب ارزیابی نمی شود. با ادامه روند فعلی، سهم دانشجویان دانشگاه با توجه به ظرفیت‌های آن در کشورمان بسیار اندک است. در سناریو دوم( رشد سریع و هم پیوندی با جهان) پیشنهاد شده تا ایران از طریق جذب هرچه بیشتر دانشجو با اقتصاد جهانی پیوند برقرار سازد. سناریو سوم رشد متعادل و هم پیوندی با جهان می باشد. رشد 30 درصدی ورود دانشجویان به دانشگاه از اهداف این سناریو است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - گسترش عملکرد کیفیت (QFD) در ایجاد آینده مطلوب در حوزه پزشکی از راه دور و اینترنت اشیاء به کمک شبکه پیش انتشار فازی
        معصومه امیدوار محمدعلی افشارکاظمی
        زمینه: چالش اصلی شرکتها تحقق خدمات و برآورده کردن انتظارات مشتریان است. استقرار گسترش عملکرد کیفیت (QFD) به استخراج ویژگی های خدمات از خواسته های مشتری کمک می کند. ، هدف: با توجه به کاربرد اینترنت اشیاء در پزشکی از راه دور، این پژوهش دو هدف را دنبال می کند، هدف اول شناس چکیده کامل
        زمینه: چالش اصلی شرکتها تحقق خدمات و برآورده کردن انتظارات مشتریان است. استقرار گسترش عملکرد کیفیت (QFD) به استخراج ویژگی های خدمات از خواسته های مشتری کمک می کند. ، هدف: با توجه به کاربرد اینترنت اشیاء در پزشکی از راه دور، این پژوهش دو هدف را دنبال می کند، هدف اول شناسایی پارامترهای موثر بر ادغام دو سیستم اینترنت اشیاء و پزشکی از راه دور با نگرش گسترش عملکرد کیفیت است و در هدف دوم استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی در پیشبینی رفتار ماتریس QFD می باشد. روش ها: جهت نیل به هدف اول از روش تحلیل مهندسی ارزش و نمودار FAST مشتری گرا استفاده شد و پس از بدست آمدن پارامتر ها شامل ندای مشتری، ویژگی خدمت و الزامات عملیات، جهت هدف دوم از شبکه پیش انتشار فازی استفاده گردید. یافته ها: پس از بدست آوردن پارامترهای موثر بر ادغام دو سیستم اینترنت اشیاء و پزشکی از راه دور با نگرش گسترش عملکرد کیفیت، تعداد 50 ماتریس QFD جمع آوری و داده های آن در شبکه پیش انتشار فازی معرفی شد. که از این میزان 80 درصد برای آموزش شبکه ، 15 درصد برای آزمایش و 5 درصد برای اعتبارسنجی نتایج پیش بینی شده استفاده شد. در نهایت مقدار میانگین مربعات خطا (MSE) برای بخش اعتبار سنجی MSE = 0.015584 بدست آمد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که روش شبکه پیش انتشار فازی مناسب برای پیش بینی گسترش عملکرد کیفیت در ادغام دو سیستم اینترنت اشیاء و پزشکی از راه دور می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - پیش بینی سطح رضایتمندی مشتریان در خدمات پس از فروش خودرو- نمایندگی های شرکت سایپا یدک
        ریحانه وارسته احمد ابراهیمی
        زمینه: بنا بر وجود رقابت و تنوع پذیری صنعت خودرو، نیاز است تا خودروسازها قابلیت پاسخگویی و رفتار مناسب در قبال مشتریان و رقبای خود را داشته و یا به دست آورند. جایگاه ویژه خدمات پس از فروش در صنعت خودرو و همچنین نگهداشت مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید، اندازه گیری و پیش چکیده کامل
        زمینه: بنا بر وجود رقابت و تنوع پذیری صنعت خودرو، نیاز است تا خودروسازها قابلیت پاسخگویی و رفتار مناسب در قبال مشتریان و رقبای خود را داشته و یا به دست آورند. جایگاه ویژه خدمات پس از فروش در صنعت خودرو و همچنین نگهداشت مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید، اندازه گیری و پیش بینی سطح و نمره رضایتمندی مشتریان را در این صنعت به یک الزام و باید بدل کرده است.هدف: استفاده از رویکرد پیش بینی در آینده پژوهی در مقاله حاضر موجب گردیده تا پس از شناسایی عوامل تأثیرگذار بر رضایتمندی مشتریان، امتیاز سطح این عامل در نمایندگی‎های خدمات پس از فروش در یک شرکت خودروسازی مورد بررسی و پیش بینی قرار گیرد.روش: جامعه آماری شامل نمایندگی‎های شرکت سایپایدک می‎باشد. نمونه آماری شامل 14486 نمونه از نمایندگی‎های خدمات پس از فروش در قلمرو زمانی فروردین 1396 تا خرداد 1398 است. متغیرهای مستقل پس از استخراج اولیه از مرورادبیات، با استفاده از طوفان فکری و نمودار استخوان ماهی نهایی شده‎اند. تحلیل آماری و پیش بینی با استفاده از روش رگرسیون گام‎به‎گام و با کدنویسی در نرم‎افزار RStudio انجام شده‎است.یافته‎ها: با استفاده از روش داده کاوی بکار گرفته شده، امتیاز رضایتمندی مشتریان نمایندگی‎های خدمات پس از فروش در شرکت سایپا یدک با صحت 80 درصد قابل پیش بینی شده است.نتیجه گیری: با دانستن سطح و نمره رضایتمندی مشتری، سازمانهای خودرو ساز می توانند نسبت به تعریف پروژه های بهبود کیفیت و حرکت به سمت رقابت پذیری در صنعت خودرو، به شکلی هدفمند و مطلوب حرکت نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - واکاوی عوامل و مولفه های مدیریت سبد پروژه‌های تحقیق و توسعه سلامت با رویکرد فراترکیب
        مریم خردرنجبر عباس خمسه سیدجواد ایرانبان
        زمینه: طی چند سال اخیر ظهور فناوری های نوین و ایجاد تحولات عظیم در بازارهای جهانی، توجه به فناوری و مدیریت سبد پروژه را بیش از پیش ضروری ساخته است. بهدف: با هدف واکاوی عوامل و مولفه های مدیریت سبد پروژه‌های تحقیق و توسعه سلامت صورت گرفته است.روش بررسی: پژوهش از نظر هدف چکیده کامل
        زمینه: طی چند سال اخیر ظهور فناوری های نوین و ایجاد تحولات عظیم در بازارهای جهانی، توجه به فناوری و مدیریت سبد پروژه را بیش از پیش ضروری ساخته است. بهدف: با هدف واکاوی عوامل و مولفه های مدیریت سبد پروژه‌های تحقیق و توسعه سلامت صورت گرفته است.روش بررسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش کیفی فرا‌ترکیب انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در مقالات ایرانی از سال 1393 لغایت 1400 و مقالات خارجی از سال 1998 لغایت 2022، پژوهش‌های قبلی، پایگاه های داده می باشد. یافته ها: در این راستا 260 پژوهش در زمینه موضوع مورد نظر ارزیابی و درنهایت 60 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوطه با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، درمجموع 100 کد باز، 19 کد محوری، 14 مقوله کلیدی طی فرآیند جستجو و ترکیب نظام‌‌مند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. نتیجه گیری: مقوله های کلیدی شناسایی شده شامل؛ مدیریت مالی، مدیریت سرمایه‌های فکری، مدیریت فناوری، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تحقیق و توسعه، مدیریت استراتژیک، مدیریت سبد پروژه، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مدیریت فناوری اطلاعات سلامت، مدیریت کیفیت، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی و عوامل قانونی است که در سه رده عوامل اصلی، زمینه ای، محیطی دسته بندی شدند و درنهایت پس از طی مراحل هفت گانه پژوهش، الگوی مدیریت سبد پروژه های تحقیق و توسعه در حوزه خدمات سلامت مبتنی بر فناوری اطلاعات تدوین گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خرده فروشی
        محمدمهدی صدرهاشمی ابراهیم آلبونعیمی محمد خدامرادی
        این پژوهش با هدف طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خرده فروشی و اصناف شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت ترکیبی می باشد. داده‌های بخش کیفی از مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی به‌دست‌آمده ک چکیده کامل
        این پژوهش با هدف طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خرده فروشی و اصناف شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت ترکیبی می باشد. داده‌های بخش کیفی از مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی به‌دست‌آمده که با روش نظریه‌ زمینه‌ای، بررسی شده است. براین اساس مفاهیم در شش بخش شامل: عوامل موثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط علیِ)، عوامل مداخله‌گرِ بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط مداخله‌گر)، زمینه‌های تأثیرگذار بر دیجیتالی کردن بازاریابی (شرایط زمینه‌ای)، راهبردهای دیجیتالی کردن بازاریابی (راهبردها و استراتژی‌ها)، پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی (پیامدها) و ساختار دیجیتالی کردن بازاریابی (پدیده‌ی مرکزی)، شناسایی‌شده‌اند که این مفاهیم مدل پژوهش را ایجاد نموده است. در بخش کمی بر اساس این مدل، اقدام به تهیه پرسشنامه محقق ساخته شده که پس از تائید روایی و پایایی آن، بین نمونه توزیع شده است. جامعه‌ی آماری بخش کمی واحدهای صنفی جواز کسب دار شهر اصفهان به تعداد 91962 نفر و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران در جامعه محدود به تعداد 384 نفر می‌باشد. پس از جمع‌آوری داده‌ها اقدام به آزمون مدل به روش معادلات ساختاری شده است. نتایج حاکی از مناسب بودن مدل داشته است. به‌عبارت‌دیگر شرایط علی، شرایط زمینه ای و عوامل مداخله‌گر بر دیجیتالی کردن بازاریابی مؤثراست. شرایط زمینه ای، عوامل مداخله‌گر و دیجیتالی کردن بازاریابی بر راهبردها و استراتژی ها مؤثر است. نهایتاً راهبردها و استراتژی‌ها بر پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی مؤثر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی
        هدی زینالی سید محمود هاشمی میرزا حسن حسینی سینا نعمتی زاده
        زمینه: با توجه به اینکه صنایع خدماتی بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها دارد و امروزه با بحران های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم، لذا مقاوم سازی و پایداری این کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی ان چکیده کامل
        زمینه: با توجه به اینکه صنایع خدماتی بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها دارد و امروزه با بحران های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم، لذا مقاوم سازی و پایداری این کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی انجام شده است.روش: روش استفاده‌ شده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه داده‌بنیاد است. برای جمعآوری داده ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ارشد صنایع خدماتی که در فرایند و تصمیمات اجرایی صنایع خدماتی مشارکت داشتند، بودهاند. همچنین با استفاده از نمونه گیری هدفمند پس از 15 مصاحبه عمیق، اشباع نظری حاصل شد. یافته ها: در رویکرد دادهبنیاد در این پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 27 مقوله کلی در قالب پارادایمی شامل شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، مقوله های محوری، راهبردها و پیامدها مبتنی بر توسعه کسبوکار مقاومتی بوده است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش مشتمل بر ارائه عوامل علّی، زمینه‌ای، مداخله‌ای، مقوله محوری، پیامدها و تدوین راهبردها در جهت توسعه کسبوکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی است که در قالب مدل پارادایمی منطبق بر نظریه داده بنیاد تحقق می یابد. پرونده مقاله