ارائه الگوی پیشران های توسعه شرکت های دانش بنیان مناطق کم برخوردار (مورد مطالعه: استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایراننیکی رزاززاده 1 , مجتبی بذرافشان مقدم 2 , نورمحمد یعقوبی 3 , عالمه کیخا 4 , ابراهیم حدادی 5
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2 - داﻧﺸﯿﺎرگروه مديريت آموزشی و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ،دانشگاه فردوسی مشهد، ﻣﺸﻬﺪ، ايران
3 - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
4 - استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
5 - گروه مدیریت ، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
کلید واژه: پیشران های توسعه شرکت های دانش, مناطق کم برخوردار, روش کلایزی,
چکیده مقاله :
نقش اساسی شرکت های دانش بنیان بعنوان موتور توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه به خصوص در مناطق کم برخوردار که دارای ظرفیت های خاصی هستند بسیار مهم است. هدف از این تحقیق ارائه مدل پیشران های توسعه شرکت های دانش بنیان در مناطق کم برخوردار می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق، نخبگان مرتبط با موضوع شامل نخبگان دانشگاهی و پارک های علم و فناوری و نخبگان اجرایی و بروکرات های نظام اداری ایران که مشغول سیاست گذاری بودند است؛ با توجه به کفایت داده ها، با سیزده نفر مصاحبه صورت گرفت. برای تحلیل مصاحبهها، از روش پدیدار شناسی کلایزی استفاده گردید و در نتیجه مدل اولیه در دو سطح که شامل، 41 زیر مؤلفه درقالب 11 مؤلفه فرهنگ سازمانی، فعالیت های بازاریابی، فضای کسب و کار، منابع انسانی، توانمندی فنی، تکنولوژی، زیرساخت ها، فرهنگ جامعه، سیاست های حمایتی، بسترهای قانونی و مدیریت دانش شناسایی شدند. در بخش کمّی، از بین 148 نفر مدیران شرکت های دانش بنیان در مناطق کم برخوردار با نمونه گیری تصادفی طبقه ای، داده ها از مدیران 107 شرکت جمع آوری شد و جهت سنجش و برازش مدل، پرسشنامهای در اختیار این مدیران قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی گویای آن بود که تمامی مؤلفهها و زیر مؤلفه ها مورد تأیید قرار گرفتند.
The basic role of knowledge-based companies as the engine of economic development of developing countries is very important in deprived areas which have special capacities. The purpose of this study is to provide a model for the development drivers of knowledge-based companies in deprived areas. The research method used in this research is exploratory mixed method. The statistical population in the qualitative part of this study is the relevant elites including academic elites and science and technology parks and executive elites and bureaucrats of the Iranian administrative system who were engaged in policy making; 13 people were interviewed due to the adequacy of the data. To analyze the interviews, Colaizzi's phenomenological analysis method was used and as a result, the initial model was extracted at two levels, & 41 subcomponents out of 11 components of organizational culture, marketing activities, business space, human resources, technical capability, technology, infrastructures, community culture, supportive policies, legal contexts and knowledge management were identified. In the quantitative section, data were collected from managers of 107 companies among 148 managers of knowledge-based companies in deprived areas by stratified random sampling and a questionnaire was provided to these managers to measure and fit the model. The results of confirmatory factor analysis showed that all components and subcomponents were confirmed.
_||_