تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
سپیده گلیجانی مقدم
1
,
محمد خانی کامران
2
,
نادرقلی قورچیان
3
,
امیر حسین محمد داودی
4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
تاریخ دریافت : 1399/11/21
تاریخ پذیرش : 1399/11/21
تاریخ انتشار : 1399/12/01
کلید واژه:
هوشمندترسازی,
دانشگاه,
تراز جهانی,
چکیده مقاله :
در دنیای امروز نوآوری های تکنولوژیک با توجه به پارادایم اینترنت فرامکانی و فرازمانی سیستم های هوشمند و راه حل های هوشمندی هستند که شخصی، پاسخگو، تعاملی و سازگار و همچنین به عنوان در هر زمان در دسترس هستند. دانشگاه هوشمند به عنوان "پلت فرم است که داده های بنیادی را فراهم می کند که منجر به تجزیه و تحلیل و بهبود آموزش و محیط یادگیری می شود. از این رو در این پژوهش به تدوین و اعتباریابی الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی در دانشگاه ها پرداخته شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع آمیخته (ترکیبی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای تحلیل محتوی موضعی و با انجام مصاحبه با خبرگان موضوع، به استخراج ابعاد، مولفه ها و شاخص های هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامهء برگرفته از شاخص های مرحله کیفی و بر اساس داده های آن -که 175 پرسشنامه معتبر بود- به اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شد. یافته های تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی دارای 5 بعُد و 29 مولفه است. این ابعاد شامل بعُدِ فناوری های هوشمندتر، شایستگی هوشمندتر، فرایندهای هوشمندتر، استاندارهای ممتازی و کیفیت سازمانی (نهادی) می باشند. یافته های بخش کمّی نیز نشان دادند که در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 3/0 بود. شاخص های نیکویی برازش الگو نیز نشان داد که الگوی ساختاری استخراج شده از بخش کیفی، برازش مناسبی با داده های جامعه آماری دارد. به طوری که مقدار شاخص کای دوی- نسبی یعنیX^2/df کمتر از 3 و مقادیر شاخص برازش اصلاح شده(AGFI) و شاخص برازش تطبیقی(CFI) نیز بالای 7/0 بودند. همچنین مقدار ریشه میانگین مربعات خطا (RMSEA) نیز کوچکتر از 1/0 بود. همچنین مولفه ها و شاخص های الگوی برآمده از زمینه تحقیق، پایایی (میزان آلفای کرونباخ) مناسبی در الگوی مذکور داشتند و می توان گفت که الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد.
چکیده انگلیسی:
In this research, a model has been devised and validated to make universities smarter Compared with globally balance. The research method in this paper is a mixed one. First based on qualitative method and specifically based on the grounded theory and by interviewing the subject matter experts, the dimensions, components and indicators of making universities smarter with a global level are extracted and analyzed. Then, in the quantitative phase, by a questionnaire based on qualitative stage indices and based on its data - 175 valid questionnaires - validating and analyzing the factor structure of the university-level smart universities model was used. The findings of the qualitative research showed that the smarter university with a global level has 5 dimensions (based on Grounded Theory components) and 29 components. These dimensions include the dimension of "smarter technologies", "smarter competencies", "smarter processes", "superior standards" and "organizational quality". Quantitative section findings also showed that based on exploratory and confirmatory factor analysis, factor loadings of all indices were above 0.3. The goodness-of-fit indices of the model also showed that the structural model extracted from the qualitative section fits well with the statistical population data. The relative chi-square values of were less than 3 and the values of adjusted goodness of fit index (AGFI) and Comparative fit index (CFI) were above 0.7. The root mean square error of approximate (RMSEA) was also less than 0.1. In addition, the components and indices of the research model had a good reliability based on Cronbach's alpha (all component over than 0.7) in the model and the result show that the model has a good explanation in the statistical population.
منابع و مأخذ:
آراسته مقدم، آرش؛ عباس پور، عباس؛ جلالی دیزجی، علی(1395)، تاملی بر میراث علمی جهانی رشته مدیریت آموزشی، فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره 9، شماره16 بهار و تابستان1395 صص51-84.
جکسون، نرمن؛ لاند، هلن (1383)، بهبود تطبیقی (بنچ مارکینگ) در آموزش عالی، ترجمه محمد قاسمی، محسن وارثی، رضا یوسفیان) انشارات دانشگاه امام حسین.
حسین نامدار ، محمد فلاح ، تلاش جهانی برای ایجاد دانشگاه در سطح جهانی،سومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران – 1395
حمید رضا نجاری ، علی اکبر آقایی ،سازمان هوشمند .اولین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار – 1393
رحمان پور محمد.نصر اصفهانی احمد رضا( )بررسی الزامات استفاده از سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه استادان
زهرا اکبری پوربارچی ، حسن صفرنیا ، عباس عباسی ،از هوش سازمانی تا سازمان هوشمنداولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب و کار – 1389.
-صراف زاده م. «برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها»، مجله الکترونیکی پژوهش گاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره پنجم، شماره یک، 1384.
فراستخواه، مقصود(1388)، دانشگاه و آموزش عالی؛ منظرهای جهانی و مسئله های ایرانی، تهران نشر نی.
قاسمی نیک زهرا مشارکت علمی در انتشارات پژوهشگران ایران، جهان و صد دانشگاه برتر بین المللی رهیافت » پاییز 1394 شماره59
قورچیان، نادرقلی؛ احمدی رضایی(1393)، حکمرانی دانشگاه های تراز جهانی؛ ضرورت یا نیاز، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت سال 25 شماره 100 بهار و تابستان 1393.
لطیفه پور محمد باقر و الهه پور محمد باقر ( )تحلیلی در محتوای بیانیه ی چشم انداز دانشگاه های جهان آرمان ها، ارزش ها و اهداف نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مراکز دانشگاهی
محمدخانی، کامران (1394)، جهانی شدن و دانشگاهای کلاس جهانی، فصلنامه چالش های جهان جمعیت علمی جهانی شدن، سال اول شماره اول بهار1394.
محمدخانی،کامران؛ صادقی ، مجید(1391)، جهانی شدن دانشگاه های ایران در فضای مجازی و اینترنت، همایش بین المللی آموزش و جهانی شدن، دانشگاه شهید بهشتی 11 و12 شهریور1391.
مشرف جوادی، محمدحسین؛ کورنگ بهشتی، افسانه؛ محمدی اصفهانی، نفیسه(1385)، بررسی نظام آموزش عالی کشور های جهان و ایران، پورتاا جامع علوم انسانی.
میرزایی علی رضا .شعبانی نیا ،فریدون(1392)مروری بر سیستم های نوین آموزش الکترونیکی دروه 4،شماره 1
نجفی، رامین؛ خراسانی، اباصلت؛ محمدی، رضا(1393)، ارزیابی وضعیت موجود دانشگاه شهید بهشتی بر اساس استاندارد بین المللی IWA2:2007، فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، سال چهارم، شماره7 پاییز 1393صص 111-138. 1393.
نظر زاده زارع، محسن؛ پورکریمی، جواد؛ ابیلی، خدایار؛ ذاکر صالحی، غلامرضا (1393)، دانشگاه تراز جهانی به عنوان بخشی از پارادیم جدید آموزش عالی. فصلنامه رهیافت ، شماره 57 پاییز و تابستان.
Altbach, P. & Salmi, J. (Eds.). (2011). the Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Universities. Washington: The World Bank.
Altbach, P. (2011). The past, present and future of the research university. In P. Altbach & J. Salmi (Eds.), The Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Universities (pp.11–32). Washington: The World Bank.
and Aishwarya DoddapaneniLyotard, Joan Francois (2005); The Postmodern Condition: A Report on Knowledge; Translated by Hosseinali Nozari, Tehran; Game-Now:
Cai, Y., & Liu, C. (2015). The roles of universities in fostering knowledge-intensive clusters in Chinese regional innovation systems. Science and Public Policy, 42(April 2014), 15–29.
Coccoli, M., Guercio, A., Maresca, P., & Stanganelli, L. (2014). Smarter Universities: a vision for the fast Changing Digital Era. Journal of Visual Languages & Computing, 25, 1003–1011.
Different Approaches to a Shared GoalSENSE PUBLISHERS ROTTERDAM / BOSTON / TAIPEI.
Gil-garcia, J. R., Helbig, N., & Ojo, A. (2014). Being smart: Emerging technologies and innovation in the public sector. Government Information Quarterly, 31, I1–I8.
Global Engineering Education Conference, 2011, pp. 990–995.
Hamlin, Bob & Jaen Kepp & Den Ash (2001); Organizational Change and Development; Pcarson Education Ltd, England, P.14.
http://doi.org/10.1093/scipol/scu018
Javdani, Hamid (2005). Restructuring Iranian Higher Education; Requirement, Opportunity and Challenges; in a step toward Developnment, Tehran: Publication lran (in Persian).
Jeffrey P. Bakken, Vladimir L. Uskov, Archana Smart Universities, Smart Classrooms and Students with Disabilities. Penumatsa Springer International Publishing Switzerland 2016 V.L. Uskov et al. (eds.), Smart Education and e-Learning 2016,Smart Innovation, Systems and Technologies 59,
Kempton, L., Goddard, J., Edwards, J., Hegyi, F. B., & Elena-pérez, S. (2013). Universities and Smart Specialisation. Institute for Prospective and Technological Studies, Joint Research Centre, (03). http://doi.org/10.2791/52851
Lane, J., Finsel, A (2014). Fostering smarter colleges and universities data, big data, and analytics. State University of ewYorkPress
M. Coccoli, P. Maresca, L. Stanganelli, Computer supported collaborative learning in software engineering, In: Proceedings of the
Marginson, S. (2011a). Global perspectives and strategies of Asia-Pacific universities. In N. Liu, Q.
Postiglione, G. (2011). The rise of research universities: The Hong Kong University of Science and Technology. In P. Altbach & J. Salmi (Eds.), The Road to Academic
Shanghai Jiao Tong University. (2012). Academic Ranking of World Universities. Retrieved from ttp://www.shanghairanking.com/ARWU2011.html
Wang, Qi. Cheng Ying. liu Nian Cai(2012) Building World-Class Universities
Zha,Qiang(2016) China Calls for Smarter Standards for Its World-Class Universities, I N T E R N AT I O N A L HI GHE R E D U C AT I O N, Number 86: Summer
_||_
آراسته مقدم، آرش؛ عباس پور، عباس؛ جلالی دیزجی، علی(1395)، تاملی بر میراث علمی جهانی رشته مدیریت آموزشی، فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره 9، شماره16 بهار و تابستان1395 صص51-84.
جکسون، نرمن؛ لاند، هلن (1383)، بهبود تطبیقی (بنچ مارکینگ) در آموزش عالی، ترجمه محمد قاسمی، محسن وارثی، رضا یوسفیان) انشارات دانشگاه امام حسین.
حسین نامدار ، محمد فلاح ، تلاش جهانی برای ایجاد دانشگاه در سطح جهانی،سومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران – 1395
حمید رضا نجاری ، علی اکبر آقایی ،سازمان هوشمند .اولین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار – 1393
رحمان پور محمد.نصر اصفهانی احمد رضا( )بررسی الزامات استفاده از سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه استادان
زهرا اکبری پوربارچی ، حسن صفرنیا ، عباس عباسی ،از هوش سازمانی تا سازمان هوشمنداولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب و کار – 1389.
-صراف زاده م. «برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها»، مجله الکترونیکی پژوهش گاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره پنجم، شماره یک، 1384.
فراستخواه، مقصود(1388)، دانشگاه و آموزش عالی؛ منظرهای جهانی و مسئله های ایرانی، تهران نشر نی.
قاسمی نیک زهرا مشارکت علمی در انتشارات پژوهشگران ایران، جهان و صد دانشگاه برتر بین المللی رهیافت » پاییز 1394 شماره59
قورچیان، نادرقلی؛ احمدی رضایی(1393)، حکمرانی دانشگاه های تراز جهانی؛ ضرورت یا نیاز، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت سال 25 شماره 100 بهار و تابستان 1393.
لطیفه پور محمد باقر و الهه پور محمد باقر ( )تحلیلی در محتوای بیانیه ی چشم انداز دانشگاه های جهان آرمان ها، ارزش ها و اهداف نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مراکز دانشگاهی
محمدخانی، کامران (1394)، جهانی شدن و دانشگاهای کلاس جهانی، فصلنامه چالش های جهان جمعیت علمی جهانی شدن، سال اول شماره اول بهار1394.
محمدخانی،کامران؛ صادقی ، مجید(1391)، جهانی شدن دانشگاه های ایران در فضای مجازی و اینترنت، همایش بین المللی آموزش و جهانی شدن، دانشگاه شهید بهشتی 11 و12 شهریور1391.
مشرف جوادی، محمدحسین؛ کورنگ بهشتی، افسانه؛ محمدی اصفهانی، نفیسه(1385)، بررسی نظام آموزش عالی کشور های جهان و ایران، پورتاا جامع علوم انسانی.
میرزایی علی رضا .شعبانی نیا ،فریدون(1392)مروری بر سیستم های نوین آموزش الکترونیکی دروه 4،شماره 1
نجفی، رامین؛ خراسانی، اباصلت؛ محمدی، رضا(1393)، ارزیابی وضعیت موجود دانشگاه شهید بهشتی بر اساس استاندارد بین المللی IWA2:2007، فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، سال چهارم، شماره7 پاییز 1393صص 111-138. 1393.
نظر زاده زارع، محسن؛ پورکریمی، جواد؛ ابیلی، خدایار؛ ذاکر صالحی، غلامرضا (1393)، دانشگاه تراز جهانی به عنوان بخشی از پارادیم جدید آموزش عالی. فصلنامه رهیافت ، شماره 57 پاییز و تابستان.
Altbach, P. & Salmi, J. (Eds.). (2011). the Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Universities. Washington: The World Bank.
Altbach, P. (2011). The past, present and future of the research university. In P. Altbach & J. Salmi (Eds.), The Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Universities (pp.11–32). Washington: The World Bank.
and Aishwarya DoddapaneniLyotard, Joan Francois (2005); The Postmodern Condition: A Report on Knowledge; Translated by Hosseinali Nozari, Tehran; Game-Now:
Cai, Y., & Liu, C. (2015). The roles of universities in fostering knowledge-intensive clusters in Chinese regional innovation systems. Science and Public Policy, 42(April 2014), 15–29.
Coccoli, M., Guercio, A., Maresca, P., & Stanganelli, L. (2014). Smarter Universities: a vision for the fast Changing Digital Era. Journal of Visual Languages & Computing, 25, 1003–1011.
Different Approaches to a Shared GoalSENSE PUBLISHERS ROTTERDAM / BOSTON / TAIPEI.
Gil-garcia, J. R., Helbig, N., & Ojo, A. (2014). Being smart: Emerging technologies and innovation in the public sector. Government Information Quarterly, 31, I1–I8.
Global Engineering Education Conference, 2011, pp. 990–995.
Hamlin, Bob & Jaen Kepp & Den Ash (2001); Organizational Change and Development; Pcarson Education Ltd, England, P.14.
http://doi.org/10.1093/scipol/scu018
Javdani, Hamid (2005). Restructuring Iranian Higher Education; Requirement, Opportunity and Challenges; in a step toward Developnment, Tehran: Publication lran (in Persian).
Jeffrey P. Bakken, Vladimir L. Uskov, Archana Smart Universities, Smart Classrooms and Students with Disabilities. Penumatsa Springer International Publishing Switzerland 2016 V.L. Uskov et al. (eds.), Smart Education and e-Learning 2016,Smart Innovation, Systems and Technologies 59,
Kempton, L., Goddard, J., Edwards, J., Hegyi, F. B., & Elena-pérez, S. (2013). Universities and Smart Specialisation. Institute for Prospective and Technological Studies, Joint Research Centre, (03). http://doi.org/10.2791/52851
Lane, J., Finsel, A (2014). Fostering smarter colleges and universities data, big data, and analytics. State University of ewYorkPress
M. Coccoli, P. Maresca, L. Stanganelli, Computer supported collaborative learning in software engineering, In: Proceedings of the
Marginson, S. (2011a). Global perspectives and strategies of Asia-Pacific universities. In N. Liu, Q.
Postiglione, G. (2011). The rise of research universities: The Hong Kong University of Science and Technology. In P. Altbach & J. Salmi (Eds.), The Road to Academic
Shanghai Jiao Tong University. (2012). Academic Ranking of World Universities. Retrieved from ttp://www.shanghairanking.com/ARWU2011.html
Wang, Qi. Cheng Ying. liu Nian Cai(2012) Building World-Class Universities
Zha,Qiang(2016) China Calls for Smarter Standards for Its World-Class Universities, I N T E R N AT I O N A L HI GHE R E D U C AT I O N, Number 86: Summer