دیالکتیک عام و خاص و تغییرات فرهنگی توسعه محور
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
عادل عبدالهی
1
1 - استادیار پژوهشی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
تاریخ دریافت : 1396/03/23
تاریخ پذیرش : 1396/03/23
تاریخ انتشار : 1395/12/01
کلید واژه:
فرهنگ محلی,
فرهنگ جهانی,
دیالکتیک عام و خاص,
توسعه,
هورامان,
چکیده مقاله :
در فرایند جهانی شدن در خصوص امکان همزیستی فرهنگ محلی با فرهنگ جهانی نظریهپردازنی نظیر رونالد رابرتسون و آنتونی گیدنز بر دیالکتیک فرهنگ محلی و جهانی تأکید دارند. در این مقاله با الهام از رویکرد مذکور به تحلیل تغییرات فرهنگی و اجتماعی در هورامان پرداخته میشود و پرسشهای محوری این پژوهش عبارتند از؛ آیا در هورامان میتوان از همزیستی و ترکیب فرهنگ جهانی با فرهنگ محلی سخن گفت؟ ساکنان این منطقه در خصوص دیالکتیک فرهنگ محلی با فرهنگ جهانی چطور فکر میکنند؟ و چه برداشتی از رفتارهای عامگرایانه و خاصگرایانه دارند؟ روششناسی این مقاله مبتنی بر روش کیفی است و در گردآوری دادهها از فنون مختلفی از قبیل تاریخ شفاهی، تحلیل محتوا، مشاهده و مصاحبه میدانی استفاده شده است. دادههای جمعاوری شده نیز با استفاده از فنون تحلیل موضوعی و تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تغییر در صنایع دستی هورامان به منظور افزایش فروش و کارایی این محصولات صورت گرفته که از این امر میتوان تحت عنوان احیای امر محلی در چارچوب قواعد جهانی یاد کرد. در همین راستا جوانان هورامانی با بازنمایی فرهنگ محلی در رسانه درصدد تقویت صنعت توریسم و عام شدن فرهنگ محلی هستند. زنان از ورود به فعالیتهای اقتصادی به مثابه رفتاری فرصتآفرین و رهاییبخش تعبیر میکنند. که این عامل جنسیتزدایی در فعالیتهای اقتصادی و اشاعه نسبی ارزشهای جهانی مثل افقی شدن ساختار قدرت در خانواده را بدنبال داشته است. همچنین مردم هورامان با خوانشی محلی از قواعد عام، مثل حفاظت از محیط زیست، دیالکتیک امر خاص و عام را رقم زدهاند و از این طریق زمینههای نهادینه شدن نگرشهای توسعهمحور و عامگرا را فراهم نمودهاند. در چنین شرایطی ضروری است که مصلحان توسعه در برنامهریزیهای خود به بسترهای فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی توجه داشته باشند و با تلفیق متناسب فرهنگ جهانی با فرهنگ محلی مسیر توسعه پایدار را هموار سازند.
چکیده انگلیسی:
On co-existence of local and global cultures in the process of globalization, theorists such as Ronald Robertson and Anthony Giddens focus on the dialectics of the local and global culture. Inspired by this approach, this paper delves into the particular and general dialectics and development-oriented cultural change in Hawraman. The central questions of this research are as follows: Can one speak about the coexistence and combination of global and local cultures in Hawraman? How do local residents think about the dialectics of local and global cultures? What is their impression about Universalist and particularistic behaviors? Methodology of the article is based on qualitative methods. Different techniques such as oral history, content analysis, field observations and interviews are used for data collection. Forty-five in-depth interviews were conducted with the studied population. The collected data was analyzed using content and thematic analysis techniques. The results showed that a change has happened in Hawraman handicrafts to increase product sale and efficiency; this is in line with the revival of the local within the framework of global rules. In this regard, Hawramani youth are trying to represent local culture in the media in order to promote tourism and universalization of local culture. Women see economic activity as a liberating behavior which provides them with various opportunities. This behavior of women has led to desexification of economic activities and relative promotion of universal values such as horizontal structure of power in the family. Also, the people in Hawraman have had a local reading of the universal rules, such as environmental protection, and, in this way, have made the dialectics of the particular and the universal. In this way, they have made the grounds for institutionalization of development-oriented and Universalist perspectives. In such circumstances, it is essential that development reformers pay attention to the cultural and social contexts of local communities in their plans and pave the path of development by appropriately combining the global with the local culture.
منابع و مأخذ:
ازکیا،مصطفی، وثوقی، منصور و عادل عبدالهی (1392)، جهان- محلی شدن و بازاندیشی در هویت زنان: مطالعه موردی هورامانِ تخت. فصلنامه توسعه روستایی، 5 (2)، صص 22-1.
استوری، جان (1383)، جهانی شدن و فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، مجله ارغنون، شماره 24، صص 317-301.
باومن، زیگمونت(1376)، جهانی شدن بعضی مردم، محلی شدن بعضی دیگر، ترجمهی فرهنگ ارشاد، ماهنامه جامعهی سالم، سال هفتم، شماره 37، اسفند 1376.
بختیاری، رحمان و حسین سلگی (1390). بررسی ریشهشناختی چند فعل هورامی، فصلنامه پژوهش های زبانی، (2) 2، 75-57.
ثلاثی، محسن (1389). جهان ایرانی و ایران جهانی، چاپ ششم، تهران، انتشارات مرکز.
سلیمی، حسین(1386)، نظریه های جهانی شدن، چاپ اول، انتشارات سمت.
گل محمدی، احمد(1381)، جهانی شدن، فرهنگ، هویت، نشر نی، تهران، چاپ اول.
گیدنز، آنتونی(1377)، پیامدهای مدرنیت، ترجمة محسن ثلاثی، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.
محمدپور, احمد و مهدی رضایی (1387). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقه اورامان کردستان ایران به شیوه پژوهش زمینهای، مجله جامعه شناسی ایران، (1)
Amsden, A. H. (1994). Why isn't the whole world experimenting with the East Asian model to develop?: Review of the East Asian miracle. World Development, 22(4), 627-633.
Berger, P. L., Berger, B., & Kellner, H. (1973). The homeless mind: Modernization and consciousness.
Denzin, N. K. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23–46.
Deutsch, K. W. (1961). Social mobilization and political development. The American Political Science Review, 55(3), 493–514.
Dunaway, D. K., & Baum, W. K. (1984). Oral history: an interdisciplinary anthology. American Assoc. State Local History.
Durkheim, E. (1997). The division of labor in society. Simon and Schuster.
Escobar, A. (1992). Imagining a post-development era? Critical thought, development
Escobar, A. (1995). Imagining a post-development era. Power of development, 211-227.
Escobar, A. (2000). Beyond the search for a paradigm? Post-development and beyond. Development, 43(4), 11-14.
Frey, J. H., & Fontana, A. (1991). The group interview in social research. The Social Science Journal, 28(2), 175–187.
Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity (Cambridge. Polity, 53(83), 245–260.
Harrison, L. E., & Huntington, S. P. (2000). Culture matters: How values shape human progress. Basic Books.
Helve, H. (2001). Reflexivity and changes in attitudes and value structures. Youth, Citizenship and Empowerment, 201–218.
Lerner, D. (1958). The passing of traditional society: Modernizing the Middle East.
Maccoby, E. E., & Maccoby, N. (1954). The interview: A tool of social science. Handbook of Social Psychology, 1, 449–487.
MacKenzie, D. N. (1966). The dialect of Awroman:’(Hawraman-i Luhon)': Grammatical sketch, texts, and vocabulary. Ejnar Munksgaard i komm
Moore, B. (1978). Injustice: The social bases of obedience and revolt. ME Sharpe White Plains, NY.
Page, J. (1994). The East Asian miracle: four lessons for development policy. In NBER Macroeconomics Annual 1994, Volume 9 (pp. 219-282). MIT Press.
Parsons, T. (1991). The social system. Psychology Press.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
Rahnema, M., & Bawtree, V. (1997). The post-development reader. Zed Books.
Robson, C. (2002). The analysis of qualitative data. Blackwell.
Stiglitz, J. E., & Yusuf, S. (Eds.). (2001). Rethinking the East Asian Miracle. World Bank Publications.
Thompson, P. (2000). Oral History. The voice of the past.
vmic.ir
Vosoughi, M., & Abdollahi, A. (2013). A Sociological Study of the Culture of Development in Hawrami Proverbs. IAU International Journal of Social Sciences, 3(3), 23-30.
Webster, A. (1984). Introduction to the Sociology of Development (Vol. 84). Macmillan London.
www.irna.ir
www.salampaveh.ir
_||_
ازکیا،مصطفی، وثوقی، منصور و عادل عبدالهی (1392)، جهان- محلی شدن و بازاندیشی در هویت زنان: مطالعه موردی هورامانِ تخت. فصلنامه توسعه روستایی، 5 (2)، صص 22-1.
استوری، جان (1383)، جهانی شدن و فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، مجله ارغنون، شماره 24، صص 317-301.
باومن، زیگمونت(1376)، جهانی شدن بعضی مردم، محلی شدن بعضی دیگر، ترجمهی فرهنگ ارشاد، ماهنامه جامعهی سالم، سال هفتم، شماره 37، اسفند 1376.
بختیاری، رحمان و حسین سلگی (1390). بررسی ریشهشناختی چند فعل هورامی، فصلنامه پژوهش های زبانی، (2) 2، 75-57.
ثلاثی، محسن (1389). جهان ایرانی و ایران جهانی، چاپ ششم، تهران، انتشارات مرکز.
سلیمی، حسین(1386)، نظریه های جهانی شدن، چاپ اول، انتشارات سمت.
گل محمدی، احمد(1381)، جهانی شدن، فرهنگ، هویت، نشر نی، تهران، چاپ اول.
گیدنز، آنتونی(1377)، پیامدهای مدرنیت، ترجمة محسن ثلاثی، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.
محمدپور, احمد و مهدی رضایی (1387). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقه اورامان کردستان ایران به شیوه پژوهش زمینهای، مجله جامعه شناسی ایران، (1)
Amsden, A. H. (1994). Why isn't the whole world experimenting with the East Asian model to develop?: Review of the East Asian miracle. World Development, 22(4), 627-633.
Berger, P. L., Berger, B., & Kellner, H. (1973). The homeless mind: Modernization and consciousness.
Denzin, N. K. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23–46.
Deutsch, K. W. (1961). Social mobilization and political development. The American Political Science Review, 55(3), 493–514.
Dunaway, D. K., & Baum, W. K. (1984). Oral history: an interdisciplinary anthology. American Assoc. State Local History.
Durkheim, E. (1997). The division of labor in society. Simon and Schuster.
Escobar, A. (1992). Imagining a post-development era? Critical thought, development
Escobar, A. (1995). Imagining a post-development era. Power of development, 211-227.
Escobar, A. (2000). Beyond the search for a paradigm? Post-development and beyond. Development, 43(4), 11-14.
Frey, J. H., & Fontana, A. (1991). The group interview in social research. The Social Science Journal, 28(2), 175–187.
Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity (Cambridge. Polity, 53(83), 245–260.
Harrison, L. E., & Huntington, S. P. (2000). Culture matters: How values shape human progress. Basic Books.
Helve, H. (2001). Reflexivity and changes in attitudes and value structures. Youth, Citizenship and Empowerment, 201–218.
Lerner, D. (1958). The passing of traditional society: Modernizing the Middle East.
Maccoby, E. E., & Maccoby, N. (1954). The interview: A tool of social science. Handbook of Social Psychology, 1, 449–487.
MacKenzie, D. N. (1966). The dialect of Awroman:’(Hawraman-i Luhon)': Grammatical sketch, texts, and vocabulary. Ejnar Munksgaard i komm
Moore, B. (1978). Injustice: The social bases of obedience and revolt. ME Sharpe White Plains, NY.
Page, J. (1994). The East Asian miracle: four lessons for development policy. In NBER Macroeconomics Annual 1994, Volume 9 (pp. 219-282). MIT Press.
Parsons, T. (1991). The social system. Psychology Press.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
Rahnema, M., & Bawtree, V. (1997). The post-development reader. Zed Books.
Robson, C. (2002). The analysis of qualitative data. Blackwell.
Stiglitz, J. E., & Yusuf, S. (Eds.). (2001). Rethinking the East Asian Miracle. World Bank Publications.
Thompson, P. (2000). Oral History. The voice of the past.
vmic.ir
Vosoughi, M., & Abdollahi, A. (2013). A Sociological Study of the Culture of Development in Hawrami Proverbs. IAU International Journal of Social Sciences, 3(3), 23-30.
Webster, A. (1984). Introduction to the Sociology of Development (Vol. 84). Macmillan London.
www.irna.ir
www.salampaveh.ir