زیرساختهای اقتصادی و نقش آن بر توسعه اقتصادی ایران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانفرزانه عالی زاد 1 , فرزانه خلیلی 2 , فرید عسکری 3
1 - دانشجوی دکترا، گروه اقتصاد، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
2 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
3 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
کلید واژه: سیستم انرژی, سیستم ارتباطات, توسعه اقتصادی, سیستم حمل و نقل, زیرساختها,
چکیده مقاله :
زیرساخت ها در هر کشوری در واقع بنیان اساسی جامعه آن کشور محسوب می شوند و عدم توجه به آنها پیامدهای جبران ناپذیری را در کشور ایجاد میکند و آسیب در یک بخش میتواند بخشهای دیگر اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین برای رسیدن به اقتصادی بهرهور و متکی به کارایی و نوآوری و برای دستیابی به رشد مستمر در درآمد ملی و افزایش ثروت سرانه جامعه در دوره کنونی وگذر از اقتصاد تک محصولی، امری حیاتی محسوب میشود. برای این منظور از داده های کشور ایران طی دوره زمانی 1357 تا 1399 و الگوی تصحیح خطای برداری استفاده شده است. متغیرهای مورد استفاده شامل ارزش افزوده گروه کشاورزی، صنعت و خدمات و همچنین سرمایهگذاری در زیرساخت های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات به قیمت ثابت سال 1390 میباشد. نتایج تحقیق نشان داد بین زیرساخت های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات با توسعه بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات ارتباط معناداری وجود داشته است به طوری که توسعه زیرساخت های حمل و نقل بیشترین میزان اثرگذاری بر توسعه بخش کشاورزی، توسعه زیرساخت های انرژی بیشترین میزان اثرگذاری بر توسعه بخش صنعت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل بیشترین میزان اثرگذاری بر توسعه بخش خدمات را داشته است.
Infrastructure in any country is in fact the basic foundation of the society of that country and notpaying attention to them creates irreparable consequences in the country and damage in one sector can affectother economic sectors as well. Therefore, it is vital to achieve a productive economy that relies on efficiencyand innovation, and to achieve continuous growth in national income and increase the per capita wealth ofsociety in the current period and the transition from a single-product economy. For this purpose, the data ofIran during the period 1978 to 2020 and the vector error correction model have been used. The variables usedinclude value added of agriculture, industry and services, as well as investment in energy, transportation andcommunications infrastructure at a fixed price in 2011. The results showed that there was a significantrelationship between energy infrastructure, transportation and communications with the development ofagriculture, industry and services, so that the development of transportation infrastructure has the greatestimpact on the development of agriculture, energy infrastructure development. The greatest impact on thedevelopment of the industrial sector and the development of transport infrastructure has the greatest impact onthe development of the service sector.
آل یاسین، احمد(1394)،ایران و شاخصهای جهانی توسعه، تهران، نشر سمر.
آقاجانی تیر، مومنی (1393)، بررسی تأثیرات اختراع بخش وایر در توسعه اقتصادی ایران، رویه- علوم اجتماعی و رفتاری، 131، 369-405.
اکبریان، رضا (1390)، سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی و بررسی آن بر رشد اقتصادی، فصل نامه علمی پزوهشی رشد و توسعه اقتصادی،1(3).
شکیبایی، علیرضا (1381)، اقتصاد انرژی، کرمان، انتشارات دانشگاه شهید باهنر.
قدسی راد، حمیدرضا. موسایی،میثم. سارروخانی، باقر. تاثیر توسعه اقتصادی بر نابرابری اجتماعی در کلانشهر تهران، مجله مطالعات توسعه اجتماعی، 12(1)، بهمن 1398.
کشاورز حداد،غلامرضا (1394)، اقتصاد سنجی سری زمانی مالی، تهران، نشر نی.
مشیری، سعید و اسفند یار جهانگرد (1383)، فن آوری ارتباطات و اطلاعات و رشد اقتصادی ، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی شماره 19.
_||_Aarhaug J, Gundersen F. (2017), Infrastructure Investmens to Promote Sustainable Regions,Transportation Reserch Procedia, 26, 187-195.
Daido K, Tabata K, (2013). Public Infrastructure, Production Organization, and Economic Development, Journal of Macroeconomics.
Devarjan S, Swaroop V. (1996), The Composition of Public Expenditure and economic growth, Journal of Monetary Economics, 37, 313-345.
Fistung D, Miroiu R. (2014), Transport in Support of the Process of Socio-Economic Development of Romania, after 1990, Procedia Economics and Finance, 8, 313-319.
Frone S, Florin D. (2014), Challenges in Analyzing Crrelation Beyween Water Infrastructure and Economic Development, Procedia and Finance, 10, 197-206.
Herranz A. (2007), Infrastructure Investment and Spanish Economic Growth, 1850-1935, Explorations in Economic History, 44, 452-468.
Hodson S, Wigham C, Williams L (et al). (1981). Observations on the human cornea in vitro. Expl Eye Res. 32, 353-360.
Holmgren J, Merkel A. (2017), A Meta- Analysis of the Relationship Between Infrastruture and Economic Growth, Research in Transportation Economics, 1-13.
Jiang X, He X (2016), Multimodal Transportation Infrastructure Investment and Regionl Economic Development, Transport Policy.
Kumari A, Sharma A K. (2017), World Development Perspectives, 5, 30-33.
Louis P. (1997), Historical Perspective on Infrastructure and US Economic Development, Regional Science and Urban Economic, 27, 117-138.
Maparu T, Mazuumder T N. (2017), Trasportation Research Part A, 100, 319-336.
Skorobogatova O, Merlino I. (2017), Transport Infrastructure Dvelopment Performance, Procedia Engineering, 178, 319- 329
Shi Y, Gue S. (2017), The Role of Infrastructure in China’s Regional Economic Growth, Journal of Asian Economics, 49, 26-41.