رسانه های اجتماعی مازندران و سرمایه های اجتماعی و فرهنگی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانداود دعاگویان 1 , شهریار ساجدی رئیسی 2 , علی رحمانی فیروزجاه 3 , ماجده قلی پور 4
1 - عضو گروه اجتماعی دانشگاخه علوم انتظامی امین ،ایران ، تهران
2 - دانشجوی دکتری، رشته جامعه شناسی فرهنگی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ،ایران.
3 - دانشیار جامعه شناسی ، ,واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران.
4 - دانشیار جامعه شناسی ، ,واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران.
کلید واژه: رسانه های اجتماعی, سرمایه اجتماعی و فرهنگی, مازندران,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: رسانه های اجتماعی نقش مهمی در تحکیم روابط و وحدت نمادین جامعه دارد. گسترش شبکه های اجتماعی بر پایه نظریه های ارتباطات، تغییرات زیادی در رفتار و ذهنیت مردم بوجود آورده و این تحقیق بر آن است که نقش رسانه های استان مازندران را در ارتقاء سرمایه اجتماعی و فرهنگی بررسی نماید.روش : روش این تحقیق کاربردی و از نظر شیوه اجرا روش آمیخته است. در بخش کیفی با اجرا مصاحبه های نیمه ساختار یافته ، نقش این رسانه های در تولید سرمایه های اجتماعی و فرهنگی اخذ و سپس در روش کمی مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان و بخش کمی کارشناسان حوزه سرمایه اجتماعی هستند که با شیوه نمونه گیری احتمالی انتخاب شدند.داده های کیفی با استفاده از کد گذاری و داده های کمی با استفاده از تحلیل های آماری مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج تحقیق: نتایج نشان می دهد که نقش رسانه های اجتماعی مازندران در تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی نقش داشته است که عبارتند از همکاریهای و گفتمان دوجانبه،- انتقاد از نحوه عملکرد مسئولین برگزاری جلسات مشترک (کلاب هاوس) - برقراری ارتباط آنلاین بین گروهها - تعامل بین سازمانهای مردم نهاد، افزایش سواد رسانهای - افزایش آگاهیهای عمومی - تولید محتوای رسانه-اقناع پیام رسانی به دیگران، دادن اطلاعات صحیح به مخاطبان- متناسب بودن پیامها با نیازهای مخاطبان بوده است.
Background and Aim: Social media has an important role in strengthening the relations and symbolic unity of society. The development of social networks based on communication theories has caused many changes in people's behavior and mentality, and this study aims to examine the role of media in Mazandaran province in promoting social and cultural capital.Method: The method of this research is applied and in terms of implementation method, the method is mixed. In the qualitative section, by conducting semi-structured interviews, the role of these media in the production of social and cultural capital is obtained and then evaluated in a quantitative manner. The statistical population is the qualitative part of the elite and the quantitative part are experts in the field of social capital who were selected by probabilistic sampling method. Qualitative data were tested using coding and quantitative data were tested using statistical analysis.Research results: The results show that the role of social media in Mazandaran has played a role in the production of social and cultural capital, which include cooperation and mutual discourse, - Criticism of the performance of officials holding joint meetings (Club House) - Establishing online communication between groups - Interaction between NGOs has been to increase media literacy - to increase public awareness - to produce media content - to persuade to send messages to others, to give the right information to the audience - to tailor the messages to the needs of the audience.
_||_