شناسایی انگیزههای موثر بر مشارکت سرمایهگذاران در تأمین مالی جمعی برای نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی: طرح «نذر جمعی»)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانعلی اصغر سعدآبادی 1 , فاطمه جعفریان 2 , زهره رحیمی راد 3
1 - استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسوول).
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی سازمانی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دکتری تخصصی سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه مازندارن، مازندران، ایران
کلید واژه: نوآوری اجتماعی, تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهدا, مشارکت اجتماعی, انگیزهها, سرمایهگذاران,
چکیده مقاله :
زمینهی موضوعی: کشف انگیزههای تصمیمگیری سرمایهگذاران، همواره یکی از اساسیترین مباحث حوزهی کسبوکار است. شناسایی انگیزههای موثر بر مشارکت سرمایهگذاران در تامین مالی جمعی به کارآفرینان و سیاستگذاران کمک میکند تا با استفاده از انگیزههای مشخصشده؛ تعداد تأمین مالیهای جمعی را افزایش دهند. هدف پژوهش: هدف از این پژوهش شناسایی انگیزههایی که است که موجب ترغیب سرمایهگذاران به مشارکت در فرایند تأمین مالی جمعی میباشد. تأمین مالی جمعی، بهعنوان راهحلی برای مشکل تأمین مالی کسبوکارهای اجتماعی و حل مشکلات اجتماعی با کمکهای کم از تعداد بسیاری از افراد، معرفی میشود. روش پژوهش: در ابتدا با استفاده از ادبیات و مصاحبهی نیمهساختاریافته با مشارکتکنندگان؛ انگیزههای متناسب با ایران استخراج شد. در ادامه از طریق اقدام پژوهی، مطالعهیموردی انجام شده توسط مرکز سلام در ماه محرم به منظور تطبیق انگیزهها مورد بررسی قرارگرفت. یافتهها: انگیزههای مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در دو سطح شخصیتی و اجتماعی دستهبندی و در مجموع 13 انگیزه بهعنوان انگیزههای مؤثر بر سرمایهگذاران برای مشارکت در طرحهای تأمین مالی اجتماعی بدون بازده ملموس، معرفی شد. نتیجهگیری: بنابر نتایج مطالعات، درک جامع از نحوهی اتخاذ تصمیمهای سرمایهگذاری، به بنیانگذاران کمک میکند تا با ارائهی تمام اطلاعات به سرمایهگذاران بالقوه، نرخ موفقیت را افزایش دهند. بنابراین این پژوهش با ارائهی انگیزههای مؤثر بر مشارکت سرمایهگذاران، به غنیشدن ادبیات در حوزهی تأمین مالی جمعی در نوآوری اجتماعی منجر خواهد شد.
Subject: Discovering the decision-making motivations of investors is always one of the most fundamental issues in business. Crowdfunding is introduced as a solution to the problem of financing social businesses and solving social problems with small contributions from many people. Identifying the motivations that affect investors' participation in crowdfunding, helps entrepreneurs and policymakers to use that for increasing the number of crowdfunding.Objective: The purpose of this research is to identify the motivations that encourage investors to participate in the donation-based crowdfunding process.Research Method: first by using literature and then semi-structured interview with the participants; Effective motivations were extracted. Further, through action research, the case study of Salam center's " collective votive " in the month of Muharram was investigated in order to identify the motivations appropriate to Iran.Results : Incentives effective on investors' decision-making were categorized in two levels, personal and social, and a total of 13 effective incentives on investors' participation in the crowdfunding project without tangible returns were introduced.Conclusion: According to the results of studies, a comprehensive understanding of how to investment decisions are made, helps founders to increase the success rate by providing all the necessary information to potential investors. This research enriches the literature of donation-based crowdfunding in the field of social innovation for developing countries by providing effective incentives for investors' participation.
_||_