رسانه و سبک زندگی سلامت محور (مطالعه سبک زندگی سلامت محور شهروندان در استان آذربایجانشرقی)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: رسانههای نوشتاری و مجازی, سبک زندگی سلامتمحور, استفاده هدفمند, آذربایجانشرقی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر رسانه بر سبک زندگی سلامتمحور شهروندان استان آذربایجانشرقی و با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی شهروندان بالای 15 سال استان آذربایجان شرقی بوده است که از میان آنها، 1662 نفر از طریق نمونهگیری سهمیهای از شهرهای منتخب (تبریز، اهر، بناب، خدافرین، شبستر، مرند و ورزقان) به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. همچنین از نظریههای وبر، مرتون، گیدنز، کاکرهام و گربنر استفاده گردید. نتایج استنباطی تحقیق نشان داد که ارتباط معناداری بین سبک زندگی سلامتمحور با متغیرهای میزان استفاده از رسانههای نوشتاری (به شکل مثبت)، رسانه های مجازی (به شکل منفی)، استفاده هدفمند از رسانهها (به شکل مثبت)، سن (به شکل مثبت) و جنس (به نفع مردان) وجود دارد. اما رابطه میان سبک زندگی سلامت محور با میزان استفاده از رسانههای تصویری و صوتی معنادار نمی باشد. متغیرهای مستقل تحقیق توانستند در مجموع 17 درصد از تغییرات متغیر سبک زندگی سلامت محور را تبیین نمایند.
The aim of this study was to investigate the effect of media on health lifestyle, citizen orientation in East Azerbaijan province and using the survey method. The statistical population included all citizens over 15 years of age in East Azarbaijan province, of which 1662 people were selected by sampling quotas from selected cities (Tabriz, Ahar, Bonab, Khodafarin, Shabestar, Marand and Varzeqan).Also have been used of the theories of Weber, Merton, Giddens, Cockerham and Gerbner. The inferential results of the study showed that there was a significant relationship between health lifestyle, focus on variables of the use of print media (positively), virtual media (negatively), targeted use of media (positively), age (positively). And there is sex (in favor of men). But the relationship between health-oriented lifestyle and the use of visual and audio media is not significant. Independent research variables were able to explain a total of 17% of changes in health-oriented lifestyle variables.
_||_