نیازها و اولویتهای آموزش شهروندی در بین شهروندان (مطالعهای تجربی در شهر کرج)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: آموزش شهروندی, شهروندی فعال, شهروندی, سیاست اجتماعی, هویت شهروندی,
چکیده مقاله :
بنا به ضرورت شناسایی و اولویتبندی موضوعات آموزش شهروندی برای سیاستگذاری اجتماعی، مطالعة حاضر با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، به ارزیابی این نیازها در بین 1200 نفر از شهروندان مرد و زن واقع در سنین 15 سال و بالاتر ساکن در 10 منطقة شهری کرج پرداخته است. یافتهها حاکی است که از نظر نیاز به آموزش شهروندی، از حیث حوزهها، شهروندان کرج به آموزش شهروندی در تمام 10 حوزة محیط زیست، حملونقل و ترافیک، فرهنگ، فرهنگ شهرنشینی، سبک زندگی اسلامی و ایرانی، مهارتهای زندگی، ایمنی و مدیریت بحران، سلامت و پزشکی، آسیبهای اجتماعی، و موبایل، اینترنت و شبکههای مجازی نیاز دارند که مهمترین حوزههای نیازمند آموزش به ترتیب مربوط به آموزش در زمینههای آسیبهای اجتماعی، موبایل، اینترنت و شبکههای مجازی، محیط زیست و مهارتهای زندگی بود. از حیث ابعاد آموزش شهروندی نیز، نیاز آموزشی در تمام 4 بُعد ارزشها و حقوق شهروندی، اخلاق شهروندی، تعهد و مسئولیتپذیری اجتماعی، و تعلق/عرق محلی، ملی و بینالمللی بالا بود، اما در بُعد مشارکت مدنی، میزان نیاز پایین بود. مقایسة نیازمندی آموزشی در این ابعاد نشان داد که بُعد ارزشها و حقوق شهروندی مهمترین بُعد از این حیث بود و ابعاد اخلاق شهروندی، تعلق/عرق محلی، ملی و بینالمللی و تعهد و مسئولیتپذیری اجتماعی نیز به ترتیب در مراتب بعدی قرار داشتند. ابتنای بر یافتهها دلالت بر تکثر نیازهای آموزش شهروندی، الگوی متنوع نیازهای آموزش شهروندی، هژمونی هویت ایرانی، هژمونی شهروندی محلی و ملی، و فقدان شهروندی جهانی، و فقدان شهروندی فعال در بین شهروندان کرج دارد.
Due to the need to identify and prioritize citizenship education issues for social policy, the present study uses a survey method and a questionnaire technique to assess these needs among 1,200 male and female citizens aged 15 and over living in 10 urban areas of Karaj. Findings indicated that in terms of the need for citizenship education, in terms of areas, citizens of Karaj are needed to education in all 10 areas of environment, transportation and traffic, culture, urban culture, Islamic and Iranian lifestyle, life skills, safety and crisis management, health and medicine, social pathologies, and mobile, internet and virtual networks. The most important areas were related to education in the fields of social pathologies, mobile, internet and virtual networks, environment and life skills, respectively. In terms of dimensions of citizenship education, the educational need was high in all four dimensions of values and citizenship rights, citizenship ethics, social commitment and responsibility, and local, national and international affiliation, but in the dimension of civic participation, the need was low. The dimension of citizenship values and rights was the most important dimension in this regard, and the dimensions of citizenship ethics, local, national and international affiliation, and social commitment and responsibility were in the next order, respectively. Findings indicates the multiplicity of citizenship education needs, the diverse pattern of citizenship education needs, the hegemony of Iranian identity, the hegemony of local and national citizenship, and the lack of global citizenship, and the lack of active citizenship among the citizens of Karaj.
_||_