ارزیابی اثربخشی عملکرد دفاتر تسهیلگری در فرآیند توسعه محلات غیررسمی (مطالعه موردی: محله ارزنان، اصفهان)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایراناصغر نوروزی 1 , مهدی ابراهیمی 2 , سمیه بابادی 3
1 - گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: اصفهان, محله ارزنان, محلات غیررسمی, توسعه, دفاتر تسهیلگری,
چکیده مقاله :
محلات غیررسمی بخش جدانشدنی مناطق شهری، با مسائل و مشکلات مختلف روبرو بوده و یکی از اقدامات پیشران، راهاندازی دفاتر تسهیلگری مشارکت مردم است. هدف پژوهش ارزیابی فعالیت دفتر تسهیلگری ارزنان است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی - تحلیلی و از حیث روش گردآوری اطلاعات اسنادی و پیمایشی است. دو جامعه آماری شامل ساکنان محله و کارشناسان خبره مرتبط میباشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای ساکنان 350 نفر و برای کارشناسان 50 نفر تعیین و به روش تصادفی منظم نمونهگیری شدهاند. یافتهها نشان داد: از دیدگاه ساکنان، میزان موفقیت و اثربخشی عملکرد دفتر تسهیلگری ارزنان از نظر شاخصهای مشارکتدهی(با میانگین51/2)، افزایش حستعلق(11/2)، اعتمادسازی(64/2)، اطلاعرسانی(48/2)، نهادسازی(74/2)، توانمندسازی(33/2) و اقتصادی(06/2) و میانجیگری (85/1)، در سطح پایینی است. از دیدگاه کارشناسان نیز از لحاظ مشارکتدهی(با میانگین 62/3)، افزایش احساستعلق(35/3)، اعتمادسازی(34/3) و نهادسازی(21/3) در سطح متوسط رو به بالا و از لحاظ توانمندسازی اجتماعی(77/2) و اقتصادی(64/2) و میانجیگری(60/2) در سطح پایینی است. دو شاخص نهادسازی و اعتمادسازی به ترتیب با میانگین رتبهای 90/5 و 76/5 بر اساس نظر ساکنان و دو شاخص مشارکتدهی و اعتمادسازی به ترتیب با میانگین رتبهای 42/6 و 48/5 بر اساس نظر کارشناسان، بهعنوان مهمترین شاخصهای موفقیت و اثربخشی عملکرد دفتر تسهیلگری محلة ارزنان تعیین شدهاند. همچنین نتایج نشان داد که عدم آشنایی برخی دستگاههای اجرایی با نقش و جایگاه دفتر تسهیلگری و فقدان توانمندی مالی با کسب بیشترین امتیاز از آزمون فریدمن(به ترتیب با میانگین رتبهای 98/6 و 97/6)، بهعنوان مهمترین مسائل و مشکلات پیش روی دفتر تسهیلگری ارزنان میباشند.
Informal districts, an inseparable part of urban areas, facing various issues and problems and One of pioneer measures is establishing local facilitation with the participation of the people. The aim evaluating of Aruznan Local Facilitation. applied type, nature is descriptive-analytical. Two statistical populations include the residents of neighborhood and the experts. The sample size for 350 residents and 50 for experts and they were sampled by regular random method. The findings showed: from the perspective of the residents, the success andeffectiveness Facilitation Office in terms of participation(2.51), increasing the sense of belonging(2.11),building trust(2.64), providing information(2.48),institution building(2.74),social empowerment(2.33)and economic empowerment (2.06) and mediation(1.85) were at a low level. From the view point of the experts, in terms of indicators of participation ( 3.62), increasing the sense of belonging(3.35), trust building(3.34)and institution building(3.21) at the average level and from In terms of indicators of social empowerment (2.77),economic(2.64)and mediation(2.60), were at a low level. Two indicators of institution building and trust building were with average ratings of 5.90 and 5.76 based on the opinion of residents respectively. Two indicators of participation and trust building were with average ratings of6.42 and5.48 based on the opinion of experts. They have been determined as the most important indicators of success and effectiveness of the facilitation office of neighborhood. the lack of familiarity of some executive bodies with the role and position of the Facilitation Office and the lack of financial capability with the highest scores from Friedman's test (6.98 and 6.97)are the most important problems facing.
_||_