ارائه الگو جهت ارتقا فروش محصولات دیجیتال با رویکرد بازاریابی اجتماعی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمهدی روح الامینی 1 , یوسف ادیب 2 , شهربانو قلی پور فریدونی 3
1 - مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - مدیریت، علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - مدیریت، علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: الگو, بازاریابی اجتماعی, ارتقا فروش,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش ارائه الگو جهت ارتقا فروش محصولات دیجیتال با رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل (نخبگان و اعضای هیئتعلمی رشته مدیرت و بازاریابی) جهت اتفاق نظر در روش دلفی بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 17 نفر تعین شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران، کارکنان، بازاریابان در فروشگاههای فروش محصولات دیجیتال در شهر ساری بود. روش نمونه-گیری در بخش کمی یه شکل تصادفی بود. روش جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای، و ابزار اندازه گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سؤالات آن برگرفته از دادههای حاصل از مصاحبه بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شده است. یافته ها نشان داد که که 75 درصد ارتقا فروش محصولات دیجیتال به ابعاد و مولفه های بازاریابی اجتماعی که دارای هفت بعد بشرح: 1. اثر بخشی، 2. اعتماد، 3. قابلیت دسترسی، 4. قیمت، 5. محصول، 6. تنوع 7. ترویج، وابسته است. که این ابعاد میتوانند ارتقا فروش محصولات دیجیتال که دارای چهار بعد بشرح: 1. برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال 2. حضور در شبکههای اجتماعی، 3. مشتری محوری 4. عملکرد بازاریابی دیجیتال می باشد. را تبیین و پیش بینی کنند. یا به عبارتی عناصر و مولفهها و زیر مولفههای بازاریابی اجتماعی 75 درصد در شایستگی ارتقا فروش محصولات دیجیتال موثر هستند.
The purpose this study was to provide a model to promote the sale of digital products with a social marketing approach. The statistical population of the research in the qualitative section included (elites and faculty members in the field of management and marketing) to agree on the Delphi method. . A small part of the statistical population included managers, employees, marketers in digital product stores in Sari. The sampling method was quantitatively random. The method of data collection was library method, and the measurement tool was semi-structured in the qualitative part of the interview and included a researcher-made questionnaire in the quantitative part, whose questions were taken from the data obtained from the interview. In order to analyze the data in the qualitative part of the Delphi technique and in the quantitative part of the structural equation modeling method, SPSS and AMOS software have been used. Findings showed that 75% promotion of digital product sales to the dimensions and components of social marketing that has seven dimensions as follows: 1. effectiveness, 2. trust, 3. accessibility, 4. price, 5. product, 6. diversity 7. Promotion is dependent. These dimensions can enhance the sales of digital products that have four dimensions: 1. Digital marketing planning 2. Presence in social networks, 3. Customer focus 4. Digital marketing performance. Explain and predict. In other words, the elements, components and sub-components of social marketing are 75% effective in promoting the sales of digital products.
_||_