چالش دولت توسعه گرا در بسیج نیروهای تحصیلکرده
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - دانشگاه
2 - مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
کلید واژه: جهانی شدن, انسجام اجتماعی, انتظارات فزاینده, نیروهای مدرن, بسیج نیروها,
چکیده مقاله :
جوامع در حال توسعه آموزش نیروی انسانی را در اولویت برنامههای خود قرار داده اند. این امر پتانسیل بالایی را برای توسعه و نوسازی کشورهای در حال توسعه ایجاد میکند. برغم این مهم خواسته این اقشار رو به گسترش، طلب نیازهایی است که در برنامههای توسعه این کشورها در اولویت قرار نگرفته است و در عمل دولتهای توسعهگرا با خواستههای توام با اعتراض نیروهای مدرن و تحصیلکرده مواجه میشوند. عملکرد دولتهای توسعهگرا در آموزش نیروی انسانی، موجب ظهور و گسترش نیروهای اجتماعی مدرن دموکراسی خواه و مشارکت جو در کشورهای در حال توسعه شده است. مقاله حاضر با طرح این سوال که چگونه میتوان به شکل حداکثری نیروهای تحصیلکرده و مدرن را در نظام اجتماعی جذب کرد در ابتدا بر اساس ضرورت انسجام و بسیج تمامی نیروهای اجتماعی برای توسعه بویژه نیروهای تحصیلکرده به آسیب شناسی این مسئله میپردازد. فرضیه مطروحه به این نکته اشاره دارد که در نتیجه عدم ادغام ساختاری در این جوامع، نظام اجتماعی از بکارگیری و استخدام نیروهای تحصیلکرده به عنوان مهمترین منبع توسعه محروم شده است. عملکرد دولتها برای توسعه در یک کلیت و بشکل مرحله به مرحله در حوزههای گوناگون موجب شده نیروهای اجتماعی نوظهور که دغدغه-هایشان متناسب با مرحله برنامهریزی شده برای توسعه نیست، تحت عنوان نیروهای ضدتوسعه تعریف میشوند. نهایتا در پایان تلاش شده تا با بازتعریف توسعه، انسجام و تعادلی را که جامعه برای تحقق توسعه بدان نیاز دارد را به مثابه راهکاری برای تحقق برنامه های توسعه شناسایی نماییم.
Developing countries’ priority in programs is given to training human resources. Higher education puts forward new demands and concerns and heightens the expectations of the educated people. Besides, the advancement of modern communication and information technologies accelerates this process. This process could result in a high potential for development; however, the strategy of states in the form of a step-by-step development in various fields has produced the adverse outcome for these countries. What would be the challenges before Developmental States in following a step-by-step development process concurrent with the promotion of education in the society? And how would the rise of new demands along with the objection of modern educated forces, who are focused on economic development, be understandable? Before answering this question, it must be clarified that the modern social forces, having different concerns from those of the planned steps of development, are recognized as the anti-development forces. The requirements of these growing classes of the society are not prioritized within the Development Plans of developing countries. Due to the lack of structural integration, these countries are deprived from utilizing the talents of these educated forces as the main source of development. Based on the necessity of solidarity and mobilization of social forces for development specifically the educated people, in this study we will analyze the Development Plans and by redefining development, we will try to identify the solidarity and balance required by the society for the realization of development as a strategy for fulfillment of development plans.
_||_