ارائه الگوی نقش اخلاق حرفهای در ایجاد مزیت استراتژیک با تاکید بر نقش میانجی مسئولیت اجتماعی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانامید فرزین 1 , روح الله سمیعی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول، علی آباد کتول، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: نظام اداری, شبکههای عصبی فازی, مسئولیت اجتماعی, اخلاق حرفهای,
چکیده مقاله :
اخلاق حرفهای به معنای بایدها و نبایدهای ارزشی فلسفی نسبت به خود، دیگران و جامعه و همچنین مسؤلیت تعهدی که شخص در حرفه خود نسبت به دیگران و جامعه دارد، میباشد. پژوهش حاضر به ارائه الگوی نقش اخلاق حرفهای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری بخش عمومی با تاکید بر نقش میانجی مسئولیت اجتماعی میپردازد. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع آمیخته میباشد. 250 نفر (از نخبگان، مدیران و معاونین ادارات سازمان امور مالیاتی استانهای شمال کشور )هستند که با استفاده از جداول مورگان 163 نفر و به صورت تصادفی به پرسشنامههای اخلاق حرفهای و مزیت استراتژیک پاسخ دادند. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از روش شبکههای عصبی فازی دلفی تطبیق پذیر با استفاده از نرمافزار MATLAB شد و مدل مورد ارزیابی و تایید شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین اخلاق حرفه ایی و مسئولیت اجتماعی رابطه خطی معنی داری وجود دارد هرچه اخلاق حرفه ایی بیشتر میشود مسئولیت اجتماعی بیشتر میشود. اخلاق با میانجیگری مسئولیت اجتماعی مزیت استراتژیک را در سازمان بیشتر میکند. بنابراین سازمانها با رعایت کردن و مبنا قرار دادن استانداردها و اصول اخلاق حرفهای در سازمان در جهت ارتقای مسئولیت اجتماعی، بسترهای لازم را فراهم نمایند.ارتباط میان مسئولیت اجتماعی و مزیت استراتژیک از طریق تدوین استراتژیهای اجتماعی که بر فرصتها، منابع و امکانات، مهارتها و شایستگیهای سازمانی اثر میگذارند و تأثیر میپذیرند، بیان میگردد.
Introduction: Professional ethics means the do's and don'ts of philosophical value to oneself, others, and society, as well as the commitment that one has in one's career to others and society. The present study presents the role model of professional ethics in creating a strategic advantage in the public sector administrative system by emphasizing the mediating role of social responsibility.Method: The present study is of mixed nature in terms of exploratory nature and in terms of practical purpose and in terms of data collection method. There are 250 people (from elites, managers and deputy directors of the tax administration of the northern provinces of the country) who, using Morgan's tables, randomly answered 163 questions to the questionnaires of professional ethics and strategic advantage. To investigate the relationship between the variables, the Delphi fuzzy neural network method was adapted using MATLAB software and the model was evaluated and approved.Finding: Research findings show that there is a significant linear relationship between professional ethics and social responsibility. The more professional ethics, the greater the social responsibility. Ethics mediates social responsibility and increases strategic advantage in the organization.Discussion and Conclusion: Therefore, organizations should provide the necessary bases for the promotion of social responsibility by observing and establishing the standards and principles of professional ethics in the organization. Relationship between social responsibility and strategic advantage by developing social strategies based on opportunities, resources. And organizational facilities, skills, and competencies are affected and affected.
_||_