ارائه مدل تأثیر پوشش اخبار توسعه اجتماعی بر ذائقه سازی افکار عمومی(مورد مطالعه: برنامه 60 دقیقه شبکه خبری بی بی سی فارسی)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانافروشه آزادمجد 1 , محمدرضا رسولی 2 , سیدمحمد دادگران 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استاد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ذائقه سازی, افکار عمومی, صداقت و شفافیت در خبر, قابل درک بودن, سازگاری محتوا با نیاز مخاطب و بی طرفی سیاسی, اخبار توسعه اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بر آن است که به ارائه مدلی از مولفه های پوشش اخبار توسعه اجتماعی در ذائقه سازی افکار عمومی بپردازد. که در این راه از روش تلفیقی استفاده می کند و برای شناسایی مولفه های پوشش خبرهای توسعه اجتماعی و تدوین پرسشنامه از روش کیفی و تکنیک پرسشنامه نیمه ساخت یافته استفاده، و برای آزمون فرضیات بوسیله داده های جمع آوری شده بوسیله پرسشنامه از روش کمی و پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرنگاران مشغول به کار در روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های فعال در شهر تهران می باشد، که در سال 1396 فعال می باشند، و تعداد آنها 1945 نفر از 108 پایگاه خبری می باشد، که پرسشنامه ها با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای نامتناسب بین 330 نفر از افراد جامعه آماری توزیع گردید. نتایج حاکی از آن است که متغیر پوشش اخبار توسعه اجتماعی و ابعاد صداقت و شفافیت در خبر، قابل درک بودن خبر، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب و برطرف کردن نیازهای خبری مخاطب با ذائقه سازی افکار عمومی رابطه دارند، و تنها در رابطه بی طرفی سیاسی با ذائقه سازی افکار عمومی رابطه ای دیده نمی شود.
The present study seeks to provide a model for covering the elements of social development news on the tastes of public opinion. In this way, using a combination method, the qualitative method and the semi-structured questionnaire technique were used to identify the components of covering the social development news and the questionnaire, and to test the hypotheses by the data collected by the questionnaire, the quantitative method and scrolling Used. The statistical population of this research includes all reporters working in newspapers, news agencies and active sites in Tehran, which are active in 1396, and their number is 1945 out of 108 news outlets, with questionnaires with Using unsatisfactory stratified sampling method, 330 people from the statistical population were distributed. The results indicate that the variability of the coverage of social development news and the dimensions of honesty and transparency in the news, the comprehensibility of the news, the compatibility of the content and news topics with the audience's needs and addressing the audience's news needs are related to the tastes of public opinion, and only in relation Political impartiality is not associated with the tastes of public opinion
_||_