فراترکیب الگوها و چارچوب های یاددهی-یادگیری: توسعه رهیافت سیستم پیچیده سازوار شونده
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
جعفر ترک زاده
1
,
رضا نهاوندی
2
,
مهدی محمدی
3
,
جعفر جهانی
4
1 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران (Email: djt2891@gmail.com)
2 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه شیراز
3 - دانشیار دانشگاه شیراز
4 - دانشیار دانشگاه شیراز
تاریخ دریافت : 1397/10/25
تاریخ پذیرش : 1398/05/13
تاریخ انتشار : 1398/02/01
کلید واژه:
یاددهی – یادگیری,
آموزش عالی,
سیستم پیچیده سازوار شونده,
فراترکیب,
رهیافت سیستمی,
چکیده مقاله :
یاددهی یادگیری، سازه ای چند بعدی، پیچیده و پویا، شامل فرایندهایی است که در نظام دانشگاهی برای دستیابی به اهداف اساسی مورد توجه قرار میگیرد. در این راستا مدلها و چارچوبهای متنوعی توسعه یافته که هر یک به نوعی در توصیف، تحلیل و تبیین این سازه کوشیدهاند. با این حال عدم اجماع در تبیین روشن موضوع و تعدد نظریهها و مدلهای اکثراً غیربومی،از سویی دلالت بر پربعدی این سازه دارد و از سویی مبین نیاز به ارائه چارچوبهای فراگیرتر در زمینه یاددهی یادگیری به خصوص در قلمرو آموزش عالی است. لذا هدف این مطالعه، فراترکیب الگوها و چارچوب های فرایند یاددهی یادگیری با رهیافتی سیستمی بوده است. در این راستا شاخصهای مرتبط با نظام یاددهی یادگیری از منظر دیدگاه سیستم پیچیده سازوار شونده مد نظر قرار گرفته و در قالب فراترکیبی از مطالعات انجام شده، بیان شده است. این تلاش منجر به شرح و تبیین یاددهی یادگیری در آموزش عالی بر مبنای شاخصهای واحد ساختار، عامل انسانی (یاددهنده یادگیرنده)، فضا، ظرفیت و اثربخشی در دیدگاه سیستم پیچیده سازوار شونده شده است که می تواند مبنای توصیف، تحلیل، ارزیابی و تجویز در زمینه موضوع در قلمرو آموزش عالی قرار گیرد.
چکیده انگلیسی:
Teaching-learning as a multifaceted٫ complex and dynamic issue including processes that are considered in the academic system to achieve the basic goals. In this way٫ various models and frameworks have been developed to describe, analyse, and explicate this issue. However, lack of consensus in clarifying teaching-learning and the numerous approaches and models, which are mostly non- native, highlighting the multi-faceted nature of this issue and on the other hand, indicating call for expanding frameworks in teaching-learning, in particular in the realm of higher education. The present study is an attempt to explore the meta-synthesis of teaching-learning patterns and frame works with a complex adoptive system approach. To this end, relevant criteria of teaching-learning based on the complex adoptive system approach were considered and expressed in the form of a meta-synthesis of the research literature. This study clarified teaching-learning in higher education based on the components such as organizational structure, human factors (teacher-learner), environment, capacity and efficiency in the complex adoptive system approach. The findings may provide a suitable platform for description, analysis, and evaluation of teaching-learning in the realm of higher education. Key words: Teaching-learning, Higher education, System approach, Complex adoptive system approach, Meta-synthesis
منابع و مأخذ:
اباذری، زینب؛ میرجانیاقدم، اکبر؛ چراغیزنجانی، آزاددخت. (1394). عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه اساتید. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی، 16(3)، 262-269.
ابراهیم زاده، عیسی (1382). فرایند یاددهی- یادگیری و دانشگاههای باز و از راه دور آینده. پیک نور، سال اول، شماره دو، صص 3-11.
ادهمی، اشرف. (1384). ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پژشکی کرمان از دیدگاه اساتید و دانشجویان. فصل نامه گامهای توسعه در آموزش پزشکی. سال2، شماره1، 25-32 .
ارونسون، ا. (2012) رویکردهایی برای ارتقای یادگیری تأملی (روانشناسی اجتماعی)، ترجمة شکرکن، ح. (1393). چاپ هشتم، تهران، انتشارات رشد، ص 135-110
آهنچیان، محمدرضا (1388) ، روش شناسی طراحی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان در موسسات آموزش عالی، مورد دانشگاه فردوسی، نشریه آموز عالی ایران، زمستان 1388، دوره 2، شماره 3، صص 15-46.
بردبار، غلامعباس. (1394). آسیبشناسی فرایند یاددهی و یادگیری از دیدگاه دبیران دبیرستانهای شهرستان فسا. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
بردبار، نجمه. (1394). بررسی رابطه بین نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر با واسطه گری مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری در دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
بوعذار، ناصر. (1395). تبیین فرایند یاددهی-یادگیری بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران (تدوین شده خسرو باقری). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
ترک زاده، جعفر؛ عبدشریفی، فاطمه (1394)، پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی براساس ادارک کارکنان بانک از نوع ساختار سازمانی با نقش واسطه گری انسجام سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول،پاییز 1394، شماره 78 .
ترک زاده، جعفر؛ محترم ، معصومه (1393)، بررسی رابطه نوع ساختارسازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی گروه های آموزشی با رضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز، جامعه شناسی کاربردی، شماره اول ، دوره 25، بهار 93، صص 175- 194 .
ترک زاده، جعفر؛ نکومند، سمیرا (1393)، بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی و توان پاسخگویی به محیط؛ مطالعه ی موردی دانشگاه های جامعه علمی کاربردی، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی.
ترک زاده، محترم،نهاوندی. مفهومسازی رویکردهای سیستمی عقلایی، طبیعی و باز به مدیریت کلاس درس، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، ویژه نامه سال 1394.
ترک زاده، محمدی و ستوده، (1394). تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی، پژوهش های برنامه ی درسی ((مجله ی علمی پژوهشی))، انجمن مطالعات برنامه ی درسی ایران، دوره ی چهارم، شمار هی دوم، پاییز و زمستان 1393، صص 116-93.
ترک زاده،محترم، کشاورزی (1395)، بعد شناسی اثربخشی برنامه ی درسی آموزش پزشکی: درونی، بیرونی و نهادی، نشریه توسعه ی آموزش جندی شاپور - شماره16 .
ترکزاده، جعفر ؛ محترم، معصومه (1392). چارچوبی تحلیلی برای شناسایی مشکلات قابل بروز در مسیر کیفیت و اثربخشی تدریس در آموزش عالی.فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی، (19)5 ، صص 95- 123 .
جاودانی مقدم، مهدی (1394)، تاملی بر مبانی سیاست خارجی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه امام خمینی (ره)، مجله سپهر سیاست، شماره 5، پاییز 1394، صص 99-121 .
جاودانی و پرداختچی، (1386)، بررسی وضعیت توسعه سازمانی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی.
جعفری، احمد؛ همکاران(1388) ، تاثیر توسعه مالی و آزادسازی تجاری بررشد اقتصادی در ایران، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، سال نهم، شماره 4، 21-1.
جمال الدین، مصطفی؛ آقاحسینی، تقی. (1393). بررسی تطبیقی نقش و روش تربیتی معلمان در فرایند یاددهی ـ یادگیری از دیدگاه جان دیویی و بوعلی سینا. کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی. مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر.
خدیوزاده، طلعت؛ سیف، علی اکبر و ولایی، ناصر (1383). راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگی های فردی و سوابق تحصیلی آن ها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 4، صص 53-61.
دولتی، علیاکبر. (1394). شناسایی و اولویت بندی روش های بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند در استان سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
ذوالفقار، محسن؛ مهرمحمدی، محمود (1383). ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هیات علمی رشته های علوم انسانی دانشگاههای شهر تهران. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال یازدهم، دورهجدید، شماره 6، صص 17-28.
رخشانی فر، قائمه. (1393). سیر تاریخی رویکردهای یاددهی- یادگیری در ایران پس از تاسیس دارالفنون. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س) - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
رضایی، اکبر (1390). رابطه بین شیوه های یادگیری کلب و سبک های یادگیری هانی و مامفورد با سن و عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره 18، ص45.
سعیدی سیوکی، منصوره؛ حسین قلی زاده، رضوان. (1392). نگاهی به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی-یادگیری با تاکید بر رویکرد سازنده گرایی. چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.
سلیمی، مجید؛ همکاران(1387)، طراحی و ساخت مقیاس مجموع نمرات لیکرت با رویکرد پژوهشی در مدیریت، دانش مدیریت، صص 60-41.
سهرابی، بابک؛ همکاران (1390)، آسیب شناسی پژوهش های انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، تابستان 1390، دوره 2، شماره 6، صص 24-9 .
شاهولی کوه شوری، کامران. (1392). بررسی و تبیین رویکرد یاددهی-یادگیری در پارادایم پیچیدگی و کاربست آن در نظام آموزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
شعبانی ، حسن (1371)، مهارت های آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.
شعبانی ورکی، بختیار (1385) ، رهبری دانشگاهی و سرمایه اجتماعی ، رویکرد جامعه شناختی به مدیریت آموزش عالی، مجله اندیشه های نوین تربیتی، شماره 7 و 8، صص 39-58 .
شکورنیا، الهام ؛ دشت بزرگی(1386)، روند نتایج ارزشیابی اساتید ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مجله آموزش در علوم پزشکی.
شهرکی، علی. (1392). امکان سنجی اجرای نظام یاددهی- یادگیری الکترونیکی در مدارس متوسطه از دیدگاه دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
صالحی، عمران؛ سالاری، ضیاء الدین. (1392). یادگیری ترکیبی؛ رویکردی نوین در توسعه آموزش و فرآیند یاددهی/یادگیری. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی،5(1)، 69-75.
صفوی، محبوبه؛ شوشتری زاده، شهناز؛ محمودی ،محمود و یارمحمدیان، محمدحسین (1389). آمادگی خود راهبری در یادگیری و سبک های یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10 (1): 27-36.
صمدی، معصومه (1391). رابطه بین جهت گیری انگیزشی و راهبردهای یادگیری در تبیین موفقیت تحصیلی. فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 5، شماره 2، صص 111-105 .
عابدینی، حسن. (1394). نقش نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی در صلاحیت ها و مهارت های آنان به جهت کاربست ICT در فرایند یاددهی- یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران - مرکز پیام نور تهران - دانشکده علوم انسانی.
عباسی، لیلا . (1391). بررسی میزان مهارت حرفه ای و تخصصی معلمان دوره ی ابتدایی شهر تالش در فرآِیند یاددهی - یادگیری و راه های ارتقاء آن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران - مرکز پیام نور تهران - دانشکده علوم انسانی.
عبدخدائی، محمد سعید؛ غفاری، ابوالفضل 01389). بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارتهای مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی انها. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11 (2)؛ صص 211-226.
عزیزی ،نعمت اله، (1387)، بررسی چالش ها و نارسایی های تحصیلات دانشگاهی در حوزهی علوم انسانی تاملی بر نظرات دانشجویان، مجلهی آموزش عالی ایران، سال اول، شماره دوم، پاییز . صص 1-20 .
عطافر، علی؛ امیری، زینب؛ کاظمی، علی و امیری، یدالـه ( 1392 ،(تاثیر رهبـری معنـوی اسـلامی بـر عملکـرد سازمانی، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 21 ،شماره 1 ،صفحه 239-219.
فراستخواه، مقصود(1388)، عوامل و موانع توسعه علوم انسانی در ایران ، مجله فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، دو ماهنامه شماره سیزدهم، بهمن و اسفند 1388.
قربانی، راهب؛ حاجی آقاجانی، سعید؛ حیدری فر، معصومه؛ انداده، فاطمه و شمس آبادی، مرضیه (1387). بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی. مجله علوم پزشکی سمنان، جلد 1، شماره 2، صص 77-84.
قهرمانی فرد، کامیار. (1391). طراحی و اعتبارسنجی مدل بومی استانداردهای حرفهای معلّمان در محیطهای یاددهی – یادگیری (با تأکید بر برهمکنشهای پیوندی - سینرژیک مولفههای کلاس درس) در مدارس متوسطه دولتی پسرانه شهر تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
مدهوشی، مهردادو همکاران (1388)، سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکت ها، بررسی حسابداری و حسابرسی، دوره شانزدهم، شماره 57، صص 101-116 .
مزینانی، علی (1380)، بررسی وضعیت مصرف و تولید اطلاعات علمی از جانب اعضای هیات علمی ، مجله رهیافت، پاییز 1380، شماره 25، صص 217-195 .
نجات، کوهستانی و رضایی، (1390)، تاثیر نقشه مفهومی بر رویکردهای یادگیری ، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک.
نجفی، حسین ( 1389 ). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحول فرایند یاددهی- یادگیری. پیک نور، سال نهم، شماره اول، صص 51 – 59.
نقی زاده، محمد ؛ همکاران (1393) ، شناسایی و اولویت بندی ریسک های پروژه های همکاری فناوری، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره دوم، شماره 3، صص 9-33 .
وین اشتاین ،(2007)، تدوین ﭼﺎرﭼﻮﺑﻲ ﺑﺮای راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی
Adams, K. A. (2002). What colleges and universities want in new faculty? , Preparing Future Faculty occasional paper. Retrieved may 23, 2004, from http://www.aacu edu.org/pff/pdfs/PFF-Adams.
August-Brady MM.(2005) The effect of a metacognitive intervention on approach to and self-regulation of Learning in baccalaureate nursing students. J Nurs Educ; 44(7): 297-304.
Austin, A. E. (2002). Creating a bridge to the future: Preparing new faculty to face changing expectations in a shifting context, The Review of Higher Education, 26, 119-144.
Barnett, S.M. (2010) Rotation of electromagnetic fields and the nature of optical angular momentum. Journal of Modern Optics, 57 (14-15). pp. 1339-1343. ISSN 0950-0340
Bell, B.s & Federman,J.E (2013), E-learning in postsecondary education.Fure of children 23(1):165-185
Boyd D, Goldaber D, Lankford H, Wyckoff J (2007). The effect of certification and preparation on teacher quality. Future Child; 17(1): 45-68.
Cano, f., (2006). An In-Depth Analysis of the Learning and study Strategies Inventory (LASSI), Education and Psychological Measurement, 66(6): 1023-1038
Dess, G.G., Lumpkin, G. T., & Covin, J. G.(1997). Entrepreneurial Strategy Making and Firm Performance: Tests of Contingency and Configurational Models. Strategic Management Journal, 18(9), 677-695
Hoy, W. &Miskel, C. (2013). Educational Administration. U. S. A: McGraw Hill.
Iureaa, C., Neacşub, I., Saftac, C., Suditud, M. (2011).The Study of the Relation between the Teaching Methods and the Learning Styles – The Impact upon the Students’ Academic Conduct Proscenia Social and Behavioral Sciences 11.pp 256–260.
Jacobs, J. C., van Luijk, S. J., van der Vleuten, C. P., Kusurkar, R. A., Croiset, G., & Scheele, F. (2016). Teachers’ conceptions of learning and teaching in student-centred medical curricula: the impact of context and personal characteristics. BMC Medical Education, 16(1), 244.
Kasperaviciute, R (2013). Application of ISO 9001 and EFQM excellence model within higher education institutions: Practical experiences institutions, Social Transformations in Contemporary Society, Vol.1, and Pp.81-92
Kolb AY, Kolb DA.(2005). The kolb learning style inventory-version3, 1 technical specifications. Experience based Learning system; 18-20.
Kumar, S., & Bhardwaj, G. N. (2015, October). Effective teaching and Learning process through project based Learning (PBL). In MOOCs, Innovation and Technology in Education (MITE), 2015 IEEE 3rd International Conference on (pp. 325-330). IEEE.
Leung SF, Mok E, Wong D. (2008) the impact of assessment methods on the learning of nursing students. Nurse Educ. Today; 28(6).pp 711-724.
Lopes, Ana Lucia & Lanzer, Edgard Augusto (2002)« Data Envelopment Analysis – DEA and Fuzzy Sets to Assess the Performance of Academic Department: A case study at Federal University of Santa Catarina-UFSC», Pesquisa Operational, Vol.22, No.2, p. 217-230
Mousavi, A., Mares, C., & Stonham, T. J. (2015). Continuous feedback loop for adaptive teaching and learning process using student surveys. International Journal of Mechanical Engineering Education, 0306419015606618.
Penini, G., & Carmeli, A. (2010). Auditing in organizations: A theoretical concept and empirical evidence. Systems research and behavioral science, 27(1), 37-60.
Ramirez, C. T., Mendez, M. A. G., & García, L. F. T. (2015). The importance of using models in the teaching and learning process of the nature of light. Momentos de Ciencia, 9(2).
Ramsey, M., Cavallaro, M., Kiselica, M., & Zila, L. (2002). Scholarly productivity redefined in counselor education. Counselor Education & Super vision, 42.pp 40-57.
Samad, R. S. A., Wahab, H. A., Othman, A. J., & Ali, S. K. S. (2016). Teachers’ Skill and Information and Communication Technology Integration in Teaching and Learning Process. Advanced Science Letters, 22(8), 2066-2069.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research: Springer Publishing Company.
Staley &Trinkle(2011), The Dynamic Landscape of Higher Education: The Role of Big Data and Analytics
Svensson, M., Ingerman, Å. & Berglund, A. (2015). Teaching and learning system thinking in technology. In 29th PATT conference (Pupil’s Attitudes towards Technology) (pp. 404-409). Presses Universitaires de Provence.
Wilson K, Fowler J. (2005) Assessing the impact of learning environments on students' approaches to learning: Comparing conventional and action learning designs. Assessment and Evaluation in Higher Education; 30(1).pp 87-101.
_||_
اباذری، زینب؛ میرجانیاقدم، اکبر؛ چراغیزنجانی، آزاددخت. (1394). عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه اساتید. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی، 16(3)، 262-269.
ابراهیم زاده، عیسی (1382). فرایند یاددهی- یادگیری و دانشگاههای باز و از راه دور آینده. پیک نور، سال اول، شماره دو، صص 3-11.
ادهمی، اشرف. (1384). ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پژشکی کرمان از دیدگاه اساتید و دانشجویان. فصل نامه گامهای توسعه در آموزش پزشکی. سال2، شماره1، 25-32 .
ارونسون، ا. (2012) رویکردهایی برای ارتقای یادگیری تأملی (روانشناسی اجتماعی)، ترجمة شکرکن، ح. (1393). چاپ هشتم، تهران، انتشارات رشد، ص 135-110
آهنچیان، محمدرضا (1388) ، روش شناسی طراحی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان در موسسات آموزش عالی، مورد دانشگاه فردوسی، نشریه آموز عالی ایران، زمستان 1388، دوره 2، شماره 3، صص 15-46.
بردبار، غلامعباس. (1394). آسیبشناسی فرایند یاددهی و یادگیری از دیدگاه دبیران دبیرستانهای شهرستان فسا. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
بردبار، نجمه. (1394). بررسی رابطه بین نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر با واسطه گری مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری در دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
بوعذار، ناصر. (1395). تبیین فرایند یاددهی-یادگیری بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران (تدوین شده خسرو باقری). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
ترک زاده، جعفر؛ عبدشریفی، فاطمه (1394)، پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی براساس ادارک کارکنان بانک از نوع ساختار سازمانی با نقش واسطه گری انسجام سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول،پاییز 1394، شماره 78 .
ترک زاده، جعفر؛ محترم ، معصومه (1393)، بررسی رابطه نوع ساختارسازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی گروه های آموزشی با رضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز، جامعه شناسی کاربردی، شماره اول ، دوره 25، بهار 93، صص 175- 194 .
ترک زاده، جعفر؛ نکومند، سمیرا (1393)، بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی و توان پاسخگویی به محیط؛ مطالعه ی موردی دانشگاه های جامعه علمی کاربردی، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی.
ترک زاده، محترم،نهاوندی. مفهومسازی رویکردهای سیستمی عقلایی، طبیعی و باز به مدیریت کلاس درس، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، ویژه نامه سال 1394.
ترک زاده، محمدی و ستوده، (1394). تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی، پژوهش های برنامه ی درسی ((مجله ی علمی پژوهشی))، انجمن مطالعات برنامه ی درسی ایران، دوره ی چهارم، شمار هی دوم، پاییز و زمستان 1393، صص 116-93.
ترک زاده،محترم، کشاورزی (1395)، بعد شناسی اثربخشی برنامه ی درسی آموزش پزشکی: درونی، بیرونی و نهادی، نشریه توسعه ی آموزش جندی شاپور - شماره16 .
ترکزاده، جعفر ؛ محترم، معصومه (1392). چارچوبی تحلیلی برای شناسایی مشکلات قابل بروز در مسیر کیفیت و اثربخشی تدریس در آموزش عالی.فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی، (19)5 ، صص 95- 123 .
جاودانی مقدم، مهدی (1394)، تاملی بر مبانی سیاست خارجی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه امام خمینی (ره)، مجله سپهر سیاست، شماره 5، پاییز 1394، صص 99-121 .
جاودانی و پرداختچی، (1386)، بررسی وضعیت توسعه سازمانی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی.
جعفری، احمد؛ همکاران(1388) ، تاثیر توسعه مالی و آزادسازی تجاری بررشد اقتصادی در ایران، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، سال نهم، شماره 4، 21-1.
جمال الدین، مصطفی؛ آقاحسینی، تقی. (1393). بررسی تطبیقی نقش و روش تربیتی معلمان در فرایند یاددهی ـ یادگیری از دیدگاه جان دیویی و بوعلی سینا. کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی. مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر.
خدیوزاده، طلعت؛ سیف، علی اکبر و ولایی، ناصر (1383). راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگی های فردی و سوابق تحصیلی آن ها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 4، صص 53-61.
دولتی، علیاکبر. (1394). شناسایی و اولویت بندی روش های بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند در استان سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
ذوالفقار، محسن؛ مهرمحمدی، محمود (1383). ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هیات علمی رشته های علوم انسانی دانشگاههای شهر تهران. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال یازدهم، دورهجدید، شماره 6، صص 17-28.
رخشانی فر، قائمه. (1393). سیر تاریخی رویکردهای یاددهی- یادگیری در ایران پس از تاسیس دارالفنون. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س) - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
رضایی، اکبر (1390). رابطه بین شیوه های یادگیری کلب و سبک های یادگیری هانی و مامفورد با سن و عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره 18، ص45.
سعیدی سیوکی، منصوره؛ حسین قلی زاده، رضوان. (1392). نگاهی به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی-یادگیری با تاکید بر رویکرد سازنده گرایی. چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.
سلیمی، مجید؛ همکاران(1387)، طراحی و ساخت مقیاس مجموع نمرات لیکرت با رویکرد پژوهشی در مدیریت، دانش مدیریت، صص 60-41.
سهرابی، بابک؛ همکاران (1390)، آسیب شناسی پژوهش های انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، تابستان 1390، دوره 2، شماره 6، صص 24-9 .
شاهولی کوه شوری، کامران. (1392). بررسی و تبیین رویکرد یاددهی-یادگیری در پارادایم پیچیدگی و کاربست آن در نظام آموزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
شعبانی ، حسن (1371)، مهارت های آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.
شعبانی ورکی، بختیار (1385) ، رهبری دانشگاهی و سرمایه اجتماعی ، رویکرد جامعه شناختی به مدیریت آموزش عالی، مجله اندیشه های نوین تربیتی، شماره 7 و 8، صص 39-58 .
شکورنیا، الهام ؛ دشت بزرگی(1386)، روند نتایج ارزشیابی اساتید ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مجله آموزش در علوم پزشکی.
شهرکی، علی. (1392). امکان سنجی اجرای نظام یاددهی- یادگیری الکترونیکی در مدارس متوسطه از دیدگاه دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
صالحی، عمران؛ سالاری، ضیاء الدین. (1392). یادگیری ترکیبی؛ رویکردی نوین در توسعه آموزش و فرآیند یاددهی/یادگیری. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی،5(1)، 69-75.
صفوی، محبوبه؛ شوشتری زاده، شهناز؛ محمودی ،محمود و یارمحمدیان، محمدحسین (1389). آمادگی خود راهبری در یادگیری و سبک های یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10 (1): 27-36.
صمدی، معصومه (1391). رابطه بین جهت گیری انگیزشی و راهبردهای یادگیری در تبیین موفقیت تحصیلی. فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 5، شماره 2، صص 111-105 .
عابدینی، حسن. (1394). نقش نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی در صلاحیت ها و مهارت های آنان به جهت کاربست ICT در فرایند یاددهی- یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران - مرکز پیام نور تهران - دانشکده علوم انسانی.
عباسی، لیلا . (1391). بررسی میزان مهارت حرفه ای و تخصصی معلمان دوره ی ابتدایی شهر تالش در فرآِیند یاددهی - یادگیری و راه های ارتقاء آن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران - مرکز پیام نور تهران - دانشکده علوم انسانی.
عبدخدائی، محمد سعید؛ غفاری، ابوالفضل 01389). بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارتهای مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی انها. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11 (2)؛ صص 211-226.
عزیزی ،نعمت اله، (1387)، بررسی چالش ها و نارسایی های تحصیلات دانشگاهی در حوزهی علوم انسانی تاملی بر نظرات دانشجویان، مجلهی آموزش عالی ایران، سال اول، شماره دوم، پاییز . صص 1-20 .
عطافر، علی؛ امیری، زینب؛ کاظمی، علی و امیری، یدالـه ( 1392 ،(تاثیر رهبـری معنـوی اسـلامی بـر عملکـرد سازمانی، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 21 ،شماره 1 ،صفحه 239-219.
فراستخواه، مقصود(1388)، عوامل و موانع توسعه علوم انسانی در ایران ، مجله فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، دو ماهنامه شماره سیزدهم، بهمن و اسفند 1388.
قربانی، راهب؛ حاجی آقاجانی، سعید؛ حیدری فر، معصومه؛ انداده، فاطمه و شمس آبادی، مرضیه (1387). بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی. مجله علوم پزشکی سمنان، جلد 1، شماره 2، صص 77-84.
قهرمانی فرد، کامیار. (1391). طراحی و اعتبارسنجی مدل بومی استانداردهای حرفهای معلّمان در محیطهای یاددهی – یادگیری (با تأکید بر برهمکنشهای پیوندی - سینرژیک مولفههای کلاس درس) در مدارس متوسطه دولتی پسرانه شهر تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
مدهوشی، مهردادو همکاران (1388)، سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکت ها، بررسی حسابداری و حسابرسی، دوره شانزدهم، شماره 57، صص 101-116 .
مزینانی، علی (1380)، بررسی وضعیت مصرف و تولید اطلاعات علمی از جانب اعضای هیات علمی ، مجله رهیافت، پاییز 1380، شماره 25، صص 217-195 .
نجات، کوهستانی و رضایی، (1390)، تاثیر نقشه مفهومی بر رویکردهای یادگیری ، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک.
نجفی، حسین ( 1389 ). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحول فرایند یاددهی- یادگیری. پیک نور، سال نهم، شماره اول، صص 51 – 59.
نقی زاده، محمد ؛ همکاران (1393) ، شناسایی و اولویت بندی ریسک های پروژه های همکاری فناوری، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره دوم، شماره 3، صص 9-33 .
وین اشتاین ،(2007)، تدوین ﭼﺎرﭼﻮﺑﻲ ﺑﺮای راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی
Adams, K. A. (2002). What colleges and universities want in new faculty? , Preparing Future Faculty occasional paper. Retrieved may 23, 2004, from http://www.aacu edu.org/pff/pdfs/PFF-Adams.
August-Brady MM.(2005) The effect of a metacognitive intervention on approach to and self-regulation of Learning in baccalaureate nursing students. J Nurs Educ; 44(7): 297-304.
Austin, A. E. (2002). Creating a bridge to the future: Preparing new faculty to face changing expectations in a shifting context, The Review of Higher Education, 26, 119-144.
Barnett, S.M. (2010) Rotation of electromagnetic fields and the nature of optical angular momentum. Journal of Modern Optics, 57 (14-15). pp. 1339-1343. ISSN 0950-0340
Bell, B.s & Federman,J.E (2013), E-learning in postsecondary education.Fure of children 23(1):165-185
Boyd D, Goldaber D, Lankford H, Wyckoff J (2007). The effect of certification and preparation on teacher quality. Future Child; 17(1): 45-68.
Cano, f., (2006). An In-Depth Analysis of the Learning and study Strategies Inventory (LASSI), Education and Psychological Measurement, 66(6): 1023-1038
Dess, G.G., Lumpkin, G. T., & Covin, J. G.(1997). Entrepreneurial Strategy Making and Firm Performance: Tests of Contingency and Configurational Models. Strategic Management Journal, 18(9), 677-695
Hoy, W. &Miskel, C. (2013). Educational Administration. U. S. A: McGraw Hill.
Iureaa, C., Neacşub, I., Saftac, C., Suditud, M. (2011).The Study of the Relation between the Teaching Methods and the Learning Styles – The Impact upon the Students’ Academic Conduct Proscenia Social and Behavioral Sciences 11.pp 256–260.
Jacobs, J. C., van Luijk, S. J., van der Vleuten, C. P., Kusurkar, R. A., Croiset, G., & Scheele, F. (2016). Teachers’ conceptions of learning and teaching in student-centred medical curricula: the impact of context and personal characteristics. BMC Medical Education, 16(1), 244.
Kasperaviciute, R (2013). Application of ISO 9001 and EFQM excellence model within higher education institutions: Practical experiences institutions, Social Transformations in Contemporary Society, Vol.1, and Pp.81-92
Kolb AY, Kolb DA.(2005). The kolb learning style inventory-version3, 1 technical specifications. Experience based Learning system; 18-20.
Kumar, S., & Bhardwaj, G. N. (2015, October). Effective teaching and Learning process through project based Learning (PBL). In MOOCs, Innovation and Technology in Education (MITE), 2015 IEEE 3rd International Conference on (pp. 325-330). IEEE.
Leung SF, Mok E, Wong D. (2008) the impact of assessment methods on the learning of nursing students. Nurse Educ. Today; 28(6).pp 711-724.
Lopes, Ana Lucia & Lanzer, Edgard Augusto (2002)« Data Envelopment Analysis – DEA and Fuzzy Sets to Assess the Performance of Academic Department: A case study at Federal University of Santa Catarina-UFSC», Pesquisa Operational, Vol.22, No.2, p. 217-230
Mousavi, A., Mares, C., & Stonham, T. J. (2015). Continuous feedback loop for adaptive teaching and learning process using student surveys. International Journal of Mechanical Engineering Education, 0306419015606618.
Penini, G., & Carmeli, A. (2010). Auditing in organizations: A theoretical concept and empirical evidence. Systems research and behavioral science, 27(1), 37-60.
Ramirez, C. T., Mendez, M. A. G., & García, L. F. T. (2015). The importance of using models in the teaching and learning process of the nature of light. Momentos de Ciencia, 9(2).
Ramsey, M., Cavallaro, M., Kiselica, M., & Zila, L. (2002). Scholarly productivity redefined in counselor education. Counselor Education & Super vision, 42.pp 40-57.
Samad, R. S. A., Wahab, H. A., Othman, A. J., & Ali, S. K. S. (2016). Teachers’ Skill and Information and Communication Technology Integration in Teaching and Learning Process. Advanced Science Letters, 22(8), 2066-2069.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research: Springer Publishing Company.
Staley &Trinkle(2011), The Dynamic Landscape of Higher Education: The Role of Big Data and Analytics
Svensson, M., Ingerman, Å. & Berglund, A. (2015). Teaching and learning system thinking in technology. In 29th PATT conference (Pupil’s Attitudes towards Technology) (pp. 404-409). Presses Universitaires de Provence.
Wilson K, Fowler J. (2005) Assessing the impact of learning environments on students' approaches to learning: Comparing conventional and action learning designs. Assessment and Evaluation in Higher Education; 30(1).pp 87-101.