تحلیل جامعه شناختی نگرش به پول: مورد مطالعه جوانان شهر تهران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانسپیده زارعی 1 , سیدوحید عقیلی 2 , منصور وثوقی 3
1 - مدرس/ مراکز اموزشی
2 - ریس دانشکده خبر دانشگاه آزاد
3 - جامعه شناسی، علوم انسانی، علوم تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: جوانان, نگرش, پول, شهر تهران,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر با بهره گیری از نظریه های زیمل، زلیزر و دیگر جامعه شناسان، به تحلیل جامعه شناختی نگرش به پول پرداخته شده است. مطالعه نگرش جوانان شاغل به پول، می تواند نوع رفتار پولی آن ها را در جامعه نشان دهد. کارایی پول در یک جامعه بیشتر به انتظارها و نگرش مردم از پول بستگی دارد و تفکر افراد، تفکر جمعی یک جامعه را نشان می دهد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نظر جمع آوری و تحلیل داده ها ترکیبی می باشد. به همین منظور از روش کیو، که یکی از روش های کیفی-کمی است، استفاده شده است. تعداد 41 عبارت، از میان130 عبارت که از مصاحبه ها، مبانی نظری و پیشینه تحقیق استخراج شده بودند، شکل دهنده فضای گفتمان این پژوهش می باشند. به منظور مرتب سازی عبارات نمونه کیو، 30 نفر از جوانان شاغل شهر تهران به روش هدفمند انتخاب شدند. سپس در بخش کمی با تکمیل جداول کیو و تحلیل داده های به دست آمده به روش تحلیل عاملی، ذهنیت افراد هر گروه مورد شناسایی، تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش چهار ذهنیت از زنان شهر تهران را نشان می دهد که ابعاد و مفاهیم ارتباطی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی داشتند.
Studying people's attitudes on money will predict their behavior and reaction. The efficiency of money in a society depends more on people's expectations and attitudes about money and people's thinking reflects the collective thinking of a society. This study is practical in terms of purpose, descriptive in terms of method and mixed in terms of data collection and analysis. For this purpose, the Q method, which is one of the mixed methods (quantitative- qualitative), has been used. A total of 41 terms were extracted from interviews, theoretical foundations, and previous researches, shaped the discourse space of the study. For the purpose of sorting Q sample phrases, 30 young employed in Tehran were selected by purposeful method. Then, in the quantitative section, by completing the Q tables and analyzing the obtained data by factor analysis, the mentality of the individuals in each group was identified and analyzed. The results of this study show four mentalities of youth in Tehran with communicating, social, cultural and moral dimensions and concepts.
_||_