نقش رسانه ملی در توسعه شهر خلاق
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
محمد حسین پورمحمد
1
(دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (Email: pormohamad@gmail.com))
سیدعلی رحمان زاده
2
(استادیار و عضو هیات علمی علوم ارتباطات، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) Email: salirahmanzadeh@yahoo.com))
اسماعیل کاوسی
3
(دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (Email: ekavousy@gmail.com))
کلید واژه: رسانه, شهر خلاق, شهر قیام دشت, توسعه شهر خلاق, رسانه ملی,
چکیده مقاله :
دراین پژوهش در راستای نقش رسانه ملی در توسعه شهر خلاق در شهر قیام دشت، رویکردها و مدل های مختلف مطرح گردیده و سپس ضمن بررسی نظرات شهروندان در شهر قیام دشت، از دیدگاه های ارائه شده از سوی آنها ، استفاده شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها ، توصیفی است. جامعه آماری در این پژوهش شهروندان ساکن در در قیام دشت می باشند. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونهگیری (بر اساس شیوة نمونهگیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته, گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی ، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و...استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت رسانه ملی در توسعه شهر خلاق در شهر قیام دشت موثر می باشند. میانگین متغیرهای شاخص های اقتصادی (98/2)، شاخص های اجتماعی (37/3)، شاخص های فرهنگی هنری (5/3)، برگزاری میزگرد مطبوعاتی تلویزیونی (47/3)، برگزاری کنفرانس خبری تلویزیونی (47/3)، زیرنویس تلویزیونی (25/3)، تهیه خبر و گزارش تلویزیونی (34/3) میباشد.
In this study, in order to Study The Role of IRIB organization in developing Creative City in Ghiyamdasht, some different intellectuals’ opinions have been brought up and investigated. And also some different opinions among Citizens in Ghiyamdasht were gathered and analyzed and then the presented opinions by them have been used. The method conducted in this study is field research and library literature one. In terms of the way of conducting, it will be correlational research and in terms of the research purpose, it will be among applied researches According to a sample formula should be 384. Therefore, 400 questionnaires were distributed among members of the target population. In Next Phase, the researcher has analyzed and interpreted the data gathered. Both descriptive and inferential statistics have been used to analyze the data of this study. Description of data has been presented in table representing different indices such as absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance in background and main variables. Correlational tests, multiple regression and F-test were used to get into the proper conclusion and test hypotheses. The results showed that The Role of IRIB organization effected in developing Creative City in Ghiyamdasht
_||_