بررسی تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان 18-40ساله منطقه 2و5 شهر تهران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد جنوب
کلید واژه: "سبک زندگی زنان", "شبکه اجتماعی", "فضای مجازی",
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناخت تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان شهر تهران با هدف کاربردی و روش توصیفی پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری زنان 18-40 ساله شهر تهران 1395-1394 به تعداد 316996 نفر و نمونه آماری 384 نفر که با روش تصادفی خوشه ای و تصادفی ساده با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان از دو منطقه 2و5 تهران انتخاب می شوند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای 46 گویه ای پنج گزینه ای با استفاده از مقیاس پنج درجه ای لیکرت می باشد. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و ده نفر از صاحبنظران بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه و ضریب پایایی پرسشنامه 97/0 به دست آمد. در آمار توصیفی فراوانی و درصد و میانگین ، میانه، مد و انحراف معیار محاسبه شد. جهت بررسی میزان تاثیر متغیرها از آزمون باینومیال و تحلیل رگرسیون در آمار استنباطی استفاده شد و با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل صورت گرفت و به نتایج زیر رسید: از مجموع 46 گویه که زیر مجموعه پیام صوتی، تصویری، تبلیغات فرهنگی، تعاملات اجتماعی، برنامه های غیراخلاقی و آراستگی ظاهری است، برنامه های غیراخلاقی بیشترین و تعاملات اجتماعی کمترین تاثیر را بر سبک زندگی زنان داشت.
The present research has been done with the purpose of cyberspace effect on Tehranian women؛s lifestyle.Statistical community of 18-40 year old women in Tehran 2015-2016 was up to 316996 people.The statistical samples of 384 persons which are randomly classified by using Morgans determining sample size chart from areas 2 and 5. Instrument for data collection has done the questionnaire based on Likert،s Five-Point scale comparising of 46 items in 5 choices. The validity of the questionnaire has been evaluated by supervisor professor and 10 expert and the reliability evaluated and calculated by means of Cronbach Alpha as well and the final coefficient for the total questionnaire was 0/97. In descriptive statistics، abundance and average percentage، Median and extension and standard deviation are calculated. To investigate the effect of variables Biomial test and Regression analysis were used in inferentioal statistics. Using SPSS application to analysis data and achieved following consequences: from total of 46 questions which are subclasses of Audio message، Visual message، Cultural advertises، Social interaction، Immoral programs and Adornment appearence which immoral programs had the most and social interactions had the least affect on the women، s lifestyle.
_||_