نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانسمیه سادات مهدوی 1 , سیدوحید عقیلی 2 , نوروز هاشم زهی 3 , علی اکبر فرهنگی 4
1 - گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم انسانی دانشگاه علوم و تحقیقات تهزان-ایران
2 - ریس دانشکده خبر دانشگاه آزاد
3 - استادیار و عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد، واحد تهران شرق
4 - استاد تمام و عضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران.
کلید واژه: خودگشودگی, همدلی, گوش دادن و کارآمدی, حمایت گری,
چکیده مقاله :
مهارت های ارتباطی، حیاتی ترین مهارت ها در هر سطح و هر بنگاه کسب و کار است. هدف این مقاله، نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار از دیدگاه کارکنان می باشد. بحث های نظری با استفاده از نظریه های ارتباطات، جامعه شناسی و مدیریت تعیین شده است. ابعاد مهارت های ارتباطی؛ خودگشودگی، حمایت اجتماعی، همدلی و گوش دادن می باشد. ابعاد کارآمدی در محیط کار شامل: انعطاف پذیری، رعایت عدالت، زیبایی فضای ارائه خدمت، احترام قائل شدن به نظرات ارباب رجوع و توجه به سرمایه انسانی می باشد. جامعه آماری، مدیران بنگاه های صنفی که دارای مجوز و تعداد کارکنان آن ها بیش از ده نفر می باشد. برای سنجش مهارت های ارتباطی مدیر از کارکنان آن ها سؤال شده است. تعداد نمونه از 30 بنگاه کسب و کار که از 150 نفر از کارکنان آن ها پرسشنامه تکمیل شده است. روش تحقیق کمی، روش نمونه گیری احتمالی، ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه در سال 97 و روش تحلیل داده ها از معارلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شده است.با توجه به نتایج تحقیق ابعاد مهارت های ارتباطی(خودگشودگی، حمایت اجتماعی، همدلی و گوش دادن) بر میزان کارآمدی در محیط کار تأثیرگذار می باشد، یعنی پیش بینی می شود در یک نمونه بزرگتر از همان جامعه این رابطه علّی تأیید شود.
Communication skills are the most vital skills at each level and every business firm. The purpose of this paper is to investigate the role of communication skills of managers in the work environment from the employee perspective.Theoretical discussions are based on theories of communication, sociology and management. The dimensions of communication skills are self-awareness, social support, empathy and listening. Effective dimensions in the work environment include flexibility, respect for justice, the beauty of the service space, respect for the views of the lender and the consideration of human capital. The statistical population is the managers of the enterprises that have licenses and the number of their employees is more than ten. To measure the communication skills of the manager, their employees are questioned. The sample numbers from 30 business firms filled out 150 of their employees. Quantitative research method, probabilistic sampling method, data gathering tool through questionnaire in year 97, and data analysis method have been used for structural analysis for data analysis. According to the results of the research, the dimensions of communication skills (self-discovery, social support, empathy, and listening) have an impact on the efficiency of the work environment, which is expected to be verified in a larger sample of the same community.
_||_