• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی و شبیه‌سازی یک فیلتر میانگذر فوق‌پهن-‌باند (UWB) جدید با قدرت گزینش‌گری بالا، ابعاد کوچک و باندتوقف بالایی وسیع بر اساس یک رزوناتور چند- مدی
        سید جمال الدین برهانی محمدامین هنرور عبدالمهدی دادگرپور
        در این مقاله یک فیلتر میانگذر فوق‌پهن-باند مایکرواستریپی جدید با استفاده از یک رزوناتور چند- مدی (MMR) بارگذاری شده با استاب طراحی، تحلیل و شبیه‌سازی شده است. ساختار MMR پیشنهادی از یک رزوناتور امپدانس-پله‌ای اصلاح شده‌ی (MSIR) سه-مدی و بارگذاری یک استاب امپدانس‌- پله‌ا چکیده کامل
        در این مقاله یک فیلتر میانگذر فوق‌پهن-باند مایکرواستریپی جدید با استفاده از یک رزوناتور چند- مدی (MMR) بارگذاری شده با استاب طراحی، تحلیل و شبیه‌سازی شده است. ساختار MMR پیشنهادی از یک رزوناتور امپدانس-پله‌ای اصلاح شده‌ی (MSIR) سه-مدی و بارگذاری یک استاب امپدانس‌- پله‌ای خم‌شده (FSIS) ترکیب‌بندی شده است. استاب بارگذاری شده دو مد تشدید دیگر و همزمان دو صفر انتقال تولید می‌کند. ابعاد MMR به گونه‌ای مناسب تنظیم شده‌اند که پنج مد- تشدید اول از آن در باندعبور مطلوب، یعنی بازه‌ی فرکانسی 3.1-10.6GHz قرار گیرند و همچنین دو صفر انتقال از رزوناتور نیز در لبه‌های باندعبور برای افزایش گزینش‌گری فیلتر قرار گرفته‌اند. در نهایت با استفاده از خطوط تزویج اینتردیجیتال موازی دارای شکاف در لایه‌ی زمین برای تغذیه یک فیلتر فوق‌پهن- باند با ابعاد کوچک، گزینش‌گری بالا، عملکرد مناسب در باندعبور و باندهای توقف وسیع حاصل شده است. نتایج شبیه‌سازی در تطابق بسیار خوبی با ملزومات حالت ایده‌آل فیلترهای UWB می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی کنترل‌کننده برای مانور شناورهای سطحی تندرو در حضور اغتشاش‌های دریایی
        مهرداد جعفربلند احسان واحدی غضنفر شاهقلیان
        شناورهای سطحی تندرو نوعی از قایق‌های کوچک هستند که توسط قایقران هدایت می‌شوند. از این شناور بیشتر جهت ماموریت‌های استراتژیک مانند نظامی و حراستی که سرعت زیاد و مانور بالا در آن از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می‌شود. مسیر ناهموار دریا، اغتشاشات دریایی و مدل دینامیک چکیده کامل
        شناورهای سطحی تندرو نوعی از قایق‌های کوچک هستند که توسط قایقران هدایت می‌شوند. از این شناور بیشتر جهت ماموریت‌های استراتژیک مانند نظامی و حراستی که سرعت زیاد و مانور بالا در آن از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می‌شود. مسیر ناهموار دریا، اغتشاشات دریایی و مدل دینامیکی غیر خطی چند ورودی چند خروجی این شناور، باعث می‌شود تا هدایت آن بسیار مشکل باشد. در این مقاله جهت کنترل تعقیب مسیر مطلوب و مانور در سرعت زیاد دو کنترل کننده طراحی شده است. کنترل کننده‌ی فازی پیشنهادی با نتایج کنترل‌کننده PID مقایسه شده است. نتایج شبیه سازی مشخص می‌کند کنترل کننده‌ها پاسخ مطلوبی دارند و می‌توانند شناور فوق را به بهترین نحو کنترل و هدایت نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بهبود رفتار گذرای توربین‌های بادی مبتنی بر DFIG با به کارگیری استراتژی کنترلی با محاسبات درجه کسری
        سمانه جناب بهادر فانی حسین قسوری
        باتوجه به گسترش روز افزون استفاده از توربین بادی مبتنی بر ژنراتور القایی دوسو تغذیه (DFIG) موضوع حفظ اتصال آنها به شبکه و پایداری در برابر خطا از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین محور اصلی این مقاله بهبود رفتار گذرای ژنراتور هنگام نوسان در سرعت باد میباشد .در مقاله حا چکیده کامل
        باتوجه به گسترش روز افزون استفاده از توربین بادی مبتنی بر ژنراتور القایی دوسو تغذیه (DFIG) موضوع حفظ اتصال آنها به شبکه و پایداری در برابر خطا از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین محور اصلی این مقاله بهبود رفتار گذرای ژنراتور هنگام نوسان در سرعت باد میباشد .در مقاله حاضر کنترلکنندهای با محاسبات درجه کسری معرفی میگردد. همچنین با استفاده از کنترل برداری، توجه به مودهای بحرانی الکتریکی ژنراتور، اثرات پارامترهای مختلف کنترلکنندهها و تاثیر نقطه کار برروی این مودها پاسخ گذرای ژنراتور بررسی شده است. با استفاده از نتایج مطالعات پیشین نقش موثر کنترلکنندههای روتور بر رفتار گذرای ژنراتور آشکار است. این نتایج در ارائه روش جدید کنترلی برای بهبود قابلیت گذر از خطا در مقایسه با کنترلکنندههای کلاسیک PI نقش مهمی را ایفا میکنند. با بکارگیری کنترلکنندهی پیشنهادی در مبدل سمت روتور RSCو کنترل برداری برروی شار استاتور جهت جداسازی کنترل توان اکتیو و راکتیو نتایج ایدهآل محقق میگردد. در مقایسه با استراتژی کنترلی کلاسیک PI، روش پیشنهادی از طریق توسعه حوزه جذب دینامیکهای داخلی سیستم پایدار میشود و رفتار تحت نوسانات سرعت باد را از طریق کنترل ولتاژ روتور کنترل می کند. در این روش نه تنها به نحو موثری قابلیت گذر از خطا بهبود مییابد، بلکه کنترل پذیری ژنراتور در حین اختلال نیز حفظ شده است. نتایج حاصل از مطالعات نظری توسط شبیه سازی حوزه زمان تاکید بر کاهش پیک و نوسانات پاسخ گذرای توربین بادی مبتنی بر DFIG دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بکارگیری ایده آموزش پسخورد خطا برای کنترل سرعت سیستم سروالکتروهیدرولیک با استفاده از روش لاگور
        امیررضا زارع بیدکی مجتبی ملبوبی سید محمد کارگر مهدی علیاری شوره دلی
        در این مقاله کنترل کننده جدید لاگور برای کنترل سرعت سیستم سروالکتروهیدرولیک پیشنهاد شده است. در این کنترل کننده روش آموزش پسخورد خطا با ایده Tracking، برای کنترل سیستم سرو به کار گرفته شده است. کنترل کننده پیشنهادی توانسته است با یک سیگنال کنترلی مناسب و در کمترین زمان چکیده کامل
        در این مقاله کنترل کننده جدید لاگور برای کنترل سرعت سیستم سروالکتروهیدرولیک پیشنهاد شده است. در این کنترل کننده روش آموزش پسخورد خطا با ایده Tracking، برای کنترل سیستم سرو به کار گرفته شده است. کنترل کننده پیشنهادی توانسته است با یک سیگنال کنترلی مناسب و در کمترین زمان نشست نسبت به روش‌های پیشین به اهداف کنترلی دست یابد. نتایج به دست آمده با کمک شبیه‌سازی معادلات غیر خطی سیستم در محیط مطلب (MATLAB)، نشان دهنده مزیت کنترل کننده جدید در زمان نشست و دامنه سیگنال کنترلی می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بخش بندی ملانوما و دیگر عارضه‌های رنگی پوست در تصاویر درموسکپی با استفاده از ترکیب روشهای آستانه گذاری مبتنی برالگوریتم یادگیری تقویتی
        سیدمحمد سیدابراهیمی حسین پورقاسم احمد کشاورز
        تصاویر درموسکپی یکی از ابزارهای اصلی مورد استفاده در تشخیص ملانوما و دیگر عارضه های رنگی پوست به شمار می‌رود. به علت سختی و عوامل ادراکی در تشخیص‌های انسانی، تحلیل کامپیوتری تصاویر درموسکپی یک زمینه جدید تحقیقاتی را به روی محققین گشوده است. یکی از مراحل اصلی در تحلیل ای چکیده کامل
        تصاویر درموسکپی یکی از ابزارهای اصلی مورد استفاده در تشخیص ملانوما و دیگر عارضه های رنگی پوست به شمار می‌رود. به علت سختی و عوامل ادراکی در تشخیص‌های انسانی، تحلیل کامپیوتری تصاویر درموسکپی یک زمینه جدید تحقیقاتی را به روی محققین گشوده است. یکی از مراحل اصلی در تحلیل این تصاویر، آشکارسازی خودکار مرز عارضه می‌باشد. یافتن یک آستانه بهینه برای بخش بندی تصاویر دیجیتالی یک کار دشوار در پردازش تصویر می‌باشد. در این تحقیق یک روش آستانه‌گذاری جدید مبتنی بر روش‌های آستانه‌گذاری مطرح و الگوریتم یادگیری تقویتی جهت بخش‌بندی تصاویر درموسکپی ارائه می‌گردد. در این روش، عامل تقویتی الگوریتم یادگیری، وزن‌های بهینه مربوط به آستانه‌های مختلف را آموزش می‌بیند و تصویر را توسط آستانه بهینه بخش‌بندی می‌کند. یک تابع پاداش برای محاسبه میزان شباهت بین تصویر باینری خروجی و تصویر سطح خاکستری اصلی به کار برده می‌شود تا میزان پاداش یا جریمه را به عامل تقویتی اعمال کند. از سه روش آستانه‌گذاری Otsu، Kittler و Kapur جهت ترکیب در عامل تقویتی استفاده می‌گردد. نتایج بخش‌بندی با استفاده از اندازه‌گیری خطا براساس تصاویری که توسط متخصصین پوست بخش‌بندی شده‌اند، مقایسه می‌گردند. مقایسه نتایج حاصل با روش‌های خودکار ارائه شده در مقالات، بیانگر بهبود دقت و کاهش خطا در آشکارسازی مرز عارضه در تصاویر درموسکپی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی عملکرد و نحوه مدل‌سازی ترافیک‌های کنفرانس ویدئویی رایج در شبکه‌های مخابراتی
        فرهاد فغانی قاسم میرجلیلی
        با پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌های مخابراتی و با دسترسی سریع، آسان و نسبتاً ارزان مشترکان به اینترنت، درخواست‌های متقاضیان استفاده از این نوع شبکه‌ها عمدتاً به سمت استفاده از سرویس‌هایی است که در آنها به نوعی می‌بایستی انتقال چندرسانه‌ای انجام پذیرد. یکی از پرطرفدارترین سر چکیده کامل
        با پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌های مخابراتی و با دسترسی سریع، آسان و نسبتاً ارزان مشترکان به اینترنت، درخواست‌های متقاضیان استفاده از این نوع شبکه‌ها عمدتاً به سمت استفاده از سرویس‌هایی است که در آنها به نوعی می‌بایستی انتقال چندرسانه‌ای انجام پذیرد. یکی از پرطرفدارترین سرویس‌ها، ارسال تصاویر ویدئویی است که توانسته است کاربران زیادی در شبکه را به استفاده از اینگونه سرویس‌ها ترغیب نماید. به ویژه ترافیک‌های کنفرانس ویدئویی زنده که در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، سمینارها، آموزش‌های از راه دور و ... در حال گسترش می‌باشد. از این رو سرویس‌دهندگان مخابراتی نیازمند به مدل‌سازی مناسبی از اینگونه ترافیک‌ها جهت طراحی بهتر و ارزیابی عملکرد سرویس‌های ارائه شده خود می‌باشند. این سرویس‌ها در کشور ما نیز در حال توسعه می‌باشد. در این مقاله، روش‌های مدل‌سازی ترافیک‌های کنفرانس ویدئویی رایج در کشور جهت ارائه سرویس‌های با کیفیت ویدئویی ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - کنترل فازی پیل سوختی پلیمری به منظور جذب ماکزیمم توان
        زهرا نجاتی فرید شیخ‌الاسلام حمید محمودیان
        پیل‌سوختی پلیمری از نقطه‌ نظر طراحی و کارکرد یکی از جذابترین انواع پیل‌سوختی است. این نوع از پیل‌های سوختی در مقایسه با انواع دیگر پیل‌سوختی، برای یک حجم و وزن معلوم، توان بیشتری تولید می‌کند. با این حال یکی از موانع گسترش استفاده از این سیستم‌ها راندمان پایین آن‌ها می‌ چکیده کامل
        پیل‌سوختی پلیمری از نقطه‌ نظر طراحی و کارکرد یکی از جذابترین انواع پیل‌سوختی است. این نوع از پیل‌های سوختی در مقایسه با انواع دیگر پیل‌سوختی، برای یک حجم و وزن معلوم، توان بیشتری تولید می‌کند. با این حال یکی از موانع گسترش استفاده از این سیستم‌ها راندمان پایین آن‌ها می‌باشد. در این مقاله سعی بر آن است که برای غلبه بر راندمان پایین پیل سوختی پلیمری از تعقیب نقطه ماکزیمم توان استفاده گردد. با توجه به مشخصه جریان-توان پیل سوختی، که یک منحنی غیر خطی و دارای یک نقطه ماکزیمم می‌باشد و با استفاده از کنترلر فازی و انتخاب مناسب توابع عضویت ورودی و خروجی سعی بر آن است که سیستم همواره در نقطه ماکزیمم توان کار کند. برای این منظور از یک چاپر بین پیل سوختی و بار استفاده می‌شود و برای تنظیم سیکل کاری موج اعمالی به آن یک کنترل‌کننده فازی نوع 1TSK به کار برده می‌شود که ورودی های آن شیب منحنی جریان- توان و تغییرات شیب می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد این کنترل کننده عملکرد مناسبی دارد و در مقایسه با روش کنترلی اغتشاش و مشاهده سریع‌تر می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - کنترل تطبیقی فازی شناور زیر سطحی خودگردان به منظور ردیابی مسیر
        سعید نخ کوب عباس چترایی خوشنام شجاعی
        در این مطالعه، مساله موقعیت و ردیابی برای شناور زیر سطحی خودگردان در صفحه افقی، در شرایط حضور جریان‌های دریایی به عنوان اغتشاش مورد بحث قرار می‌گیرد. در این تحقیق، اثر تغییرات و نامعینی در پارامترها مد نظر قرار می‌گیرد. عملکرد مطلوب کنترل کننده تطبیقی با بهره ثابت با خط چکیده کامل
        در این مطالعه، مساله موقعیت و ردیابی برای شناور زیر سطحی خودگردان در صفحه افقی، در شرایط حضور جریان‌های دریایی به عنوان اغتشاش مورد بحث قرار می‌گیرد. در این تحقیق، اثر تغییرات و نامعینی در پارامترها مد نظر قرار می‌گیرد. عملکرد مطلوب کنترل کننده تطبیقی با بهره ثابت با خطی سازی فیدبک و همچنین با روش کنترل تطبیقی با بهره فازی مقایسه شده است. روش کنترلی ارائه شده در شبیه سازی‌ها مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است. همچنین، کارآیی روش کنترلی ارائه شده با روش‌های کنترلی دیگر در برخی از تحقیقات مقایسه شده‌اند. کران دار بودن و آنالیز مشخصات همگرایی مجانبی الگوریتم کنترلی و پایداری آن با استفاده از تئوری پایداری لیاپانوف و به کمک لم باربالات اثبات و ارائه شده است. پرونده مقاله