تبیین بهینهسازی مشخصات رف نوری در مدارس اقلیم نیمه گرم و خشک با رویکرد تامین آسایش بصری و بهرهوری انرژی
رومینا خلیل زاده اقدمی
1
(
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
سید مجید مفیدی شمیرانی
2
(
استادیار، گروه معماري، دانشكده معماري و شهرسازي، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
)
منصوره طاهباز
3
(
دانشیار، دانشکده معماري و شهرسازي، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
)
کلید واژه: نورروز, فضای آموزشی, بهرهوری انرژی, آسایش بصری, خیرگی مخل آسایش,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بهینهسازی مشخصات رف نوری بر بهبود عملکرد نورروز و کاهش مصرف انرژی در کلاسهای درس میپردازد. به منظور تحقق هدف، پیش دبستانی شهید مهدوی تهران، به سبب ویژگیهایی همچون رف نوری، دیوار ترومب به همراه دریچه های نور، شمسه در سقف و آترویم مورب به عنوان نمونه مورد پژوهی انتخاب شد. نورسنجی با ابزار سنجش روشنایی در دو کلاس به عنوان سناریوی مرجع و شبیهسازی و همچنین تحلیل نتایج با کلایمت استودیو انجام شد. فرآیند تحلیل شامل 19 پیکربندی متفاوت برای شاکله رف نوری داخلی و خارجی است که در چهار مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. متغیرهای مستقل در هر مرحله تغییر داده شد و نتایج آن با مدل پایه بدون رف نوری قیاس شدند. اما در مرحله نهایی، مدل بهینه با سناریوی مرجع و مدل پایه مورد ارزیابی قرار میگیرد. مدل LSPV4به عنوان مدل بهینه انتخاب شد. نتایج حاصل از تحلیل خیرگی سالانه نشان دهنده کاهش این شاخص با نرخ رشد 58/62-درصدی در سناریوی مرجع و 49/60-درصدی در مدل پایه است. مقادیر یکنواختی نورروز در مدل بهینه در کلاس جنوب شرقی و جنوب غربی نسبت به سناریوی مرجع به ترتیب 06/47 و 98/60درصد و نسبت به مدل پایه 57/59 و86/17درصد افزایش یافته است. بنابراین براساس نتایج حاصل از شبیهسازی انجام شده، بهینهسازی مشخصات رف نوری در کلاس درس شهر تهران در جهت دستیابی به آسایش بصری با تامین نورروز مطلوب و کاهش خیرگی و همچنین بهرهوری انرژی با کاهش مصرف انرژی و تولید برق مورد نیاز برای روشنایی در مواقع لزوم تحقق یافته است.
چکیده انگلیسی :
The present study investigates the effect of optimizing light shelf specifications on improving light performance and reducing energy consumption in classrooms. In order to achieve the goal, Shahid Mahdavi Preschool in Tehran was selected as a research sample due to its features such as a light shelf, Trombe wall with light vents, ornamental design on the ceiling and diagonal atrium. Light measurement was done with Light meter in two classes as a reference and simulation scenario and the results analyzed with Climate Studio. The analysis process includes19 different configurations for internal and external optical rack structures, which were evaluated in four stages. The independent variables were changed in each step and the results were compared with the basic model without light shelf. But in the final stage, the optimal model evaluated with the reference scenario and the base model. The LSPV4 model was selected as the optimal model. The results of the annual glare analysis show a decrease in this index with a growth rate of-62.58 % in the reference scenario and-60.49 % in the base model. Daylight uniformity values in the optimal model in the southeast and southwest classes have increased by 47.06 and60.98% respectively, and compared to the base model by59.57 and 17.86%, respectively.Therefore, based on simulation results, optimizing light shelf specifications in Tehran classroom in line with achieving visual comfort by providing optimal daylight and reducing glare, as well as energy efficiency by reducing energy consumption and electricity production required for lighting when necessary has been realized