رابطۀ نظریۀ ذهن با مهارت های اجتماعی: نقش واسطه ای همدلی و نظم جویی هیجان در کودکان دبستانی
محورهای موضوعی :
مینا سنگ نورپور
1
*
,
زینب خانجانی
2
,
تورج هاشمی
3
1 - گروه روانشناسی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - دانشگاه تبریز - تبریز - ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی
3 - دانشگاه تبریز
کلید واژه: نظم جویی هیجان, مهارت اجتماعی, نظریة ذهن, همدلی,
چکیده مقاله :
هـدف ایـن پژوهـش تعییـن رابطـۀ نظریـة ذهـن بـا مهارت هـای اجتمـاعی بـا واسـطه گری همـدلی و نظم جـویی هیجـان در کـودکان دبسـتانی بـود. ایـن پژوهـش از نـوع توصیـفی – همبسـتگی بـود. در ایـن پژوهـش از جامعـه دانش آمـوزان دختـر ششـم ابتـدایی شـهر تبریـز در سـال 1401-1400 تعــداد 375 نفــر بــه روش نمونه بــرداری تصــادفی چندمرحلــه ای خوشــه ای انتخــاب شــدند و بــه پرسشــنامة مهارت هــای اجتمــاعی (ماتســون، روتاتــوری و هلســل، 1983)، آزمــون نظریــة ذهــن (اســتیرنمن، 1994)، پرسشــنامۀ همــدلی کــودک و نوجــوان (اورگاو، ریــف، بروخــوف، کــرون و گوروغلــو، 2017) و فهرســت نظم جــویی هیجــانی کــودکان و نوجوانــان (شیلــد و کیکــتی، 1997) پاســخ دادنــد. تحلیــل داده هــا بــا اســتفاده از روش مدل یــابی معــادلات سـاختاری نشـان داد بیـن نظریـة ذهـن بـا مهارت هـای اجتمـاعی رابطـة مسـتقیم وجـود نـدارد امـا بیـن نظریـة ذهـن بـا همـدلی و نظم جـویی هیجـان و بیــن همــدلی و نظم جــویی هیجــان بــا مهارت هــای اجتمــاعی رابطــة مثبــت وجــود دارد. هم چنیــن همــدلی و نظم جــویی هیجــان به طــور معنــاداری رابطـة بیـن نظریـة ذهـن بـا مهارت هـای اجتمـاعی را واسـطه گری می کننـد. بـر اسـاس نتایـج می تـوان بیـان داشـت بـا افزایـش سـطح نظریـة ذهـن، سطح همدلی و نظم جویی هیــجان می توان مهارت های اجتــماعی کودکان را بهــبود بخشــید.
The present study aimed to determine the relationship between theory of mind and social skills mediated by empathy and emotion regulation in primary school children. The study was conducted with a correlational method. The study population was girls in the sixth grade of primary school in Tabriz in 2022. Using random multistage cluster method 375 students were selected and completed Evaluation of Social Skills with Youngsters (Matson,1983), Theory of Mind Test (Steerneman, 1994), Empathy Questionnaire for Children and Adolescents (Overgaauw, Rieffe, Broekhof, Crone & Güroğlu, 2017) and Emotion Regulation Questionnaire (Shield & Cicchetti, 1997). Data were an- alyzed using structural equation modeling. Results showed that there was no significant relationship between theory of mind and social skills. There was a positive relationship between theory of mind and empathy and emotion regulation as well as between empathy and emotion regulation with social skills. Empathy and emotion regulation could significantly mediate the relationship between theory of mind and social skills. Hence, the research indicates that social skills can be improved by improving theory of mind and simultaneously improving empathy and emotion regulation Keywords: emotion regulation, empathy, social skills, theory of mind