عوامل مؤثر در بهبود کیفیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از دیدگاه مدیران و دبیران مرد پایه سوم متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 89-88
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیزهره سعادتمند 1 , محمد هادی بابایی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی
کلید واژه: عوامل سازمانی, ارزشیابی پیشرفت تحصیلی, عوامل روانی, عوامل فیزیکی, عوامل طراحی سؤالات آزمون,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناساییعوامل مؤثر در بهبود کیفیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از دیدگاه مدیران و دبیران مرد پایه سوم متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 89-88 انجام گرفت.در این راستا پژوهش حاضر نقش عوامل سازمانی، روانی، فیزیکی و طراحی سؤالات آزمون در بهبود کیفیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را مطالعه نمود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و دبیران مرد پایه سوم متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 89-88 بود،که از این تعداد 22نفر مدیر و150نفردبیر به صورت تصادفی انتخاب گردیدند.روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با 46 سؤال بسته پاسخ بود.روایی پرسشنامه به صورت صوری ارزیابی گردید،و اعتبار آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مدیران و دبیران 93/. برآورد گردید. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.براساس نتایج حاصله از تحقیق مشخص گردید که آزمودنی ها میزان تأثیر عوامل سازمانی، روانی، فیزیکی، طراحی سؤالات آزمون را در بهبود کیفیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بیش از حد متوسط دانسته اند.نمونه مدیران و دبیران بیشترین میزان تأثیر را به عوامل روانی با میانگین 94/3 و کمترین میزان تأثیر را به عوامل سازمانی با میانگین 60/3 نسبت دادند. در خصوص عوامل طراحی سؤالات آزمون برحسب سمت پاسخگویان (مدیر، دبیر) و عوامل فیزیکی برحسب ناحیه (یک و دو) از لحاظ میزان تأثیر این عوامل در بهبود کیفیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تفاوتها معنا دار بود،و در خصوص سایر عوامل برحسب سمت، ناحیه، تحصیلات و سابقه خدمت تفاوت معناداری مشاهده نشد.
The present study was performed with the aim of identification (Effective Parameters to Improve the Quality of Educational Progress Evaluation View point Teachers and Managers of Men in Third Grade City Yazd High school in Educational Year 2009-2010).In this direction, this study focused on the role of organizational, mental and physical and the design of test questions parameters in Improve the Quality of Educational Progress Evaluation View point Teachers and Managers of Men in Third Grade City Yazd Highschool in Educational Year 2009-2010 of whom,22 Managers and 150 teachers were randomly selected. Research method was descriptive-surveying and research tool was questionnaire provided by researcher with 46 closed questions. Questionnaire simplicity was apparently evaluated and its validity was estimated to 93% by kronbakh α coefficient for Managers and teachers. Data of research was analyzed by descriptive and perceptive. On the basis of research data, it became clear that the effect of organizational, mental and physical parameters and design of test questions parameters on improving the quality of educational progress evaluation was more than average.Managers and teachers sample referred the most effect to mental parameters with average 3.94 and the lowest effect to organizational agents with average 3.60. The differences were significant about parameters like design of test questions in terms of responders positions(Managers,teacher) and physical parameters in terms of area (one and two) and effect of these factors in improving quality of educational progress evaluation and no significant difference was seen about other parameters in terms of position, area, education and record of service.
بختی م.(1385).تأثیرآموزش با استفاده ازشیوه معلمین متخصص در پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی شهر اصفهان در سال
تحصیلی85-84. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه خوراسگان.
توفیقی ر.(1387).عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. {24مرداد1389}
http://www.beststudents.ir/default.aspx? tadid=1965&articleType=
Article View&articleId=136
حیدری ا.(1376).بررسی عوامل روانی،اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصیلی
دانش آموزان شاهد مقطع راهنمایی استان همدان. یایان نامه کارشناسی ارشد.
مرکز آموزش مدیریت دولتی استان همدان
سیف ع ا.(1387). روانشناسی پرورشی. تهران:انتشارات آگاه،709 صفحه.
حدادزاده غ.(1378).عوامل مؤثر در ایجاد و افزایش اضطراب امتحان در
دانش آموزان مقطع دبیرستان منطقه بهاباد. پایان نامه کارشناسی ارشد، مرکز
آموزش مدیریت دولتی استان یزد.
چوبداری م.(1386).بررسی عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت آموزشی کلاسهای دوره
متوسطه از دیدگاه دبیران شهرستان طبس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده
علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند.
شعبانی ح.(1386). روش تدریس پیشرفته.تهران:انتشارات سمت،243 صفحه.
شعبانی ح. (1385). مهارتهای آموزشی وپرورشی. جلد اول. تهران: انتشارات سمت،
379 صفحه.
طالعی بافقی غ.(1380).نظر خواهی از معلمین در بررسی شیوههای بهبود ارزشیابی
آموزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد،مرکز آموزش مدیریت دولتی استان یزد.
طوسی خجسته ف.(1384). بررسی میزان اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر
دوره پیش دانشگاهی شهرستان میبد در سال تحصیلی 84-1383. پایان نامه
کارشناسی ارشد،سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان یزد.
مهرمحمدی م.(1379). بازاندیشی فرایند یاددهی-یادگیری وتربیت معلم.
تهران: انتشارات مدرسه، 173 صفحه.
نوری زاده ا.(1383). بررسی میزان اطلاعات دبیران حرفه و فن استان چهارمحال و
بختیاری در زمینه طرح و تهیه سؤالات ارزشیابی در سال83-82. شورای
تحقیقات سازمان آموزش پرورش استان چهار محال وبختیاری.
یادگارزاده غ.(1383). بررسی مشکلات روشهای ارزشیابی تکوینی رایج در مدارس
ابتدایی استان همدان و ارائه راهبردهایی برای بهبود آن. پژوهشکده تعلیم
وتربیت سازمان آموزش و پرورش استان همدان.
یارمحمدیان م ح، بهرامی س،فروغی ابری ا ع.(1387). مدیریت و برنامهریزی آموزشی،
تهران: انتشارات راه کمال با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 209 صفحه.
Blak J E.(1990). Studentperceptionsoffrequentquizzesand
post-moderndiscussionsoftest. Journal of Educational
Psychology, 51:103-112.
Brualdi A C.(1998).Classroomquestions. Available
http://pareonline.net/getvn.asp? v=6&n=6 [Accessed 13
June 2010].
Dangwal P,Kapur P.(2009). Learning through teaching:
Peer-mediated instruction inminimally invasive education.
Journal of Educational Technology,40:5-22.
Lubbers M.(2006).The impact of peer relations on academic
progress in junior high school.Psychology Journal,44:461-512.
Mcleod G.(2003). Better relationships fop better learning: schools
addressing maori achievement through. Journal of Research
Educational, 95:4-10.
Murray H G,Jelley R B,Renaud R D.(1996).Longitudinal trends in
student instructional ratings:Does evaluation of teaching
lead to improvement of teaching? Annual meeting of the
american educational research association, New York, NY
Potts K.(2008).Test anxiety causes students to under-perform in
examinations. Available from http://www.mightystudents.com/
essay/test.anxiety.causes.47943.[Accessed 18 June 2010].
Shepard L A.(2000).The role of assessment in a learning culture.
Annual Meeting of the american educational research
association. Available from http://www.aera.net/meeting/
am2000/wrap/ praddr01.htm. [Accessed 9 June 2010].