رابطه هوش هیجانی با سبکهای حل مسأله و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12 *
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیپریناز بنیسی 1 , قنبرعلی دلفانآذری 2 , وحید بنیسی 3
1 - استاد یار و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی واحد رودهن
کلید واژه: هوش هیجانی, سبکهای حل مسأله و سلامت عمومی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی "رابطه هوش هیجانی با سبکهای حل مسأله و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12" است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12 که در نیم سال اول سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بودهاند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای ساده است، که از بین واحدهای منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای رودهن، دماوند، کرج، پرند و قزوین براساس جدول مورگان 384 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش شامل 3 پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی، سبکهای حل مسأله و سلامت عمومی میباشد،که به ترتیب ضریب آلفای کرنباخ آنها 84/.، 89/. و 92 % محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که با توجه به مقدار ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی و سبکهای حل مسأله رابطه خطی وجود دارد. اما بین هوش هیجانی و سلامت عمومی رابطه وجود ندارد. هوش هیجانی و سبکهای حل مسأله بر سلامت عمومی تأثیرگذار نیست.
The aim of the present study is to investigat the relationship between the emotional intelligence with problem solving styles and students general health in 12 th district of Islamic Azad University. The stiatintical population included all the students in 12th district Islamic Azad University which were studying in mid term of first education year 1388-1389.t he method was simple stratified random sampling. Using Morgan table, 384 people were selected among the 12th district Islamic Azad University branches (Roodehen, Parand, Ghazvin, Karaj). The data were collected through three standard question naires namely: emotional intellgence, general health, and solving problem, the reliability of the questionnaires using Cronbach Alfa were 0.92, 0.89 and 0.84 respectively. The results showed that in regard to persons correlation coefficient between emotional intelligence and probleom solvingther is a linear relation. But these is no relation between emotional inteligence and emotional hntelligence and problem solving don’t have any effect on general health.
اعتباریان، اکبر. (1387). رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش
شهر ابرکوه، اندیشه و رفتار. تابستان 87.
پوررحیمی، مریم. (1388). بررسی احساس پوشیدگی، هوش هیجانی و سلامت روان با
توجه به نوع پوشش در خانمهای 15 تا 45 ساله شهر تهران. دو فصلنامه علمی
تخصصی اسلام و پژوهشهای تربیتی.
جهانزاد، آرش. (1386). مطالعه هوش هیجانی، منبع کنترل و متغیرهای
جمعیتشناختی با میزان بیثباتی ازدواج در زوجین شهر اصفهان.
پایاننامه دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان.
خسروی، اللهوردی. (1386). بررسی تأثیر آموزش مهارت جرأتورزی بر سلامت
روان دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه شهرستان اردبیل. پایاننامه
کارشناسی ارشد.
دانش. (1387). تعیین میزان تأثیر هوش هیجانی و سلامت عمومی بر پیشرفت
تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد کرج، پایاننامه کارشناسی ارشد.
سبحانینژاد، مهدی. (1387). هوش هیجانی و مدیریت در سازمان.
تهران: یسطرون.
سپهریان، فیروزه. (1386). هوش هیجانی. جهاد دانشگاهی دانشگاه ارومیه.
سید جوادین، سیدرضا. (1386). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان
در سازمان تأمین اجتماعی، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
شفیعیتبار، مهدیه. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی و عوامل پنجگانه شخصیت در
دانشآموزان. مجله علوم رفتاری، دوره دوم. شماره 2.
صیادی تورانلو، حسین. (1386). بررسی رابطه اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام و هوش
هیجانی دانشجویان. فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه نوین دینی. زمستان
کلهر، روحالله. (1387). رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض بین
مدیران بیمارستانهای آموزشی قزوین.
نیکوگفتار، منصوره. (1387). آموزش هوش هیجانی، ناگویی خلق، سلامت عمومی و
پیشرفت تحصیلی. فصلنامه روانشناسان ایرانی. سال پنجم. شماره 19.
بهار 1388.
یعقوبی، ابوالقاسم و همکاران. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی با احساس غربت و
سلامت عمومی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. بهار 1387.
Barnet, J. M. (2005). The Bar-On model of emotional social intelligence. www.eiconsortium.org.
Barsade, S.G. (2000). The ripple effect: Emotional contagion in groups. Working paper: New Haven. CT: YaleUniversity press.
Brackett, M. A.; Mayer, J. D. & Warner, R. M. (2004). Emotional Intelligence and Its Relation to Everyday Behaviour. Personality and Individual Differences. 36, 1387-1402.
Busso, Licia. (2003). The relationship between emotional intelligence and contextual performance as influenced by job satisfaction and locus of control orientation. Abstract retrieved from: www.proquest.com.
Caruso, D. R., & Wolff, C. (2001). Emotional intelligence in the workplace. In the emotional intelligence in everyday life: A Scientific inquiry. Edited by: Joseph Ciarrochi, Joseph. P. Forgas, & John, D. Mayer psychology press.
Cham, David. (2008). Emotional intelligence, self efficaly and coping among chines prospective, educational Psychology, V28.
Chan, Y. C., Ciarrochi, J., Bajgar, J. (2008). Measuring emotional intelligence in Adolescents, Personality and individual differences, Vol. 31.
Ciarrochi, J; Deanc, F. P. & Anderson, S. (2002). Emotional Intelligence Moderates the Relationship Between Stress and Mental Health. Personality and Individual Differences. 32. 197-209.
Goleman, D. (2003). The emotionally workplace, chapter 3-AnEI-based theory of performance, www.erconsortium.org.
Goleman, Daniel. (2003). The emotionally intelligent workplace, chapter 3- An EI-based Theory of Performance, retrieved from. www.eiconsortium.org.
Jones, Jeff. (2005). Management skills in school: A Resource for school leader (Paul Champan Publishing), p. 16.
Jordan, P. et al. (2002). Workgroup Emotional intelligence scale development and relationship to team process effectiveness and goal focus, human resource management review, www. HR management review.com.
Lopes, P. N.; Salovey, P. & Straus, R. (2003). Emotional Intelligence Personality, and The Perceived Quality of Social Relationships. Personality and Individual Differences. 35, 641-658.