مقایسه مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دانشآموزان با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی((ADHD و عادی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیحسن سپهری بناب 1 , احمد فرخی 2 , صغری ابراهیمی ثانی 3
1 - مربی آموزشی دانشگاه پیام نور شبستر
2 - استادیار دانشگاه تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشدتربیت بدنی دانشگاه تهران
کلید واژه: دانش آموزان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی, مهارتهای حرکتی ظریف و درشت,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق مقایسه مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دانش آموزان با اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) [1] و عادی است. به همین منظور، نخست تعداد 28 دانش آموز سر با اختلال ADHD (10-7ساله) از مدرسه خاص کودکان استثنایی منطقه 14 آموزش و پرورش تهران به عنوان حجم گروه اول و 28 دانش آموز همسن و هم جنس بدون اختلال از همان منطقه جهت همسان کردن وضیعت اجتماعی و فرهنگی دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شدند. متغیرهای وابسته تحقیق حاضرمهارتهای حرکتی ظریف و درشت بودند که با مقیاس رشدی لینکلن-ازرتسکی بررسی شدند. تحلیل آماری داده ها بوسیله آزمونهای t مستقل و من ویتنی یو نشان داد که کودکان با اختلال ADHD در مهارتهای حرکتی ظریف، مهارتهای حرکتی درشت،هماهنگی دوطرفه اندامهای فوقانی و تحتانی و دیگر خرده آزمونهای مقیاس رشدی لینکلن(0.01P<) به شکل معنی داری نمرات پایین تری در مقایسه با آزمودنی های بدون اختلال داشتند. [1] - Attention deficit hyperactivity disorder
This study aim to compare gross and fine motor skills between students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and normal students. For this end¸ 28 male students with ADHD (aged 7-10) from a school for exceptional children in district 14 of Tehran were selected. Also 28 age and sex-matched children without ADHD from the same district were selected randomly in order to equalize the social and cultural status of the two groups. Dependent variables were fine and gross motor skills which were assessed with the Lincoln Osertesky Motor Development Scales (LOMSD). Statistical analysis were performed on data by using independent t-test and U Man Whitney, revealed that children with ADHD had significantly lower scores on fine motor skills, gross motor skills, finger recognition, bilateral coordination of superior and anterior organs and other areas of LOMDS (p<0.01) than children without ADHD.
- ارجمندی، زهرا (1383)،"اختلال نارسائی توجه همراه با بیشفعالی، پرسش و پاسخ" تعلیم و تربیت استثنائی، شماره 34 صص 26-32.
- آرنهایم، دانیل دی، سینکلرویلیامزای (1375)،"حرکت درمانی، برنامهریزی ترمیمی برای کودکان مبتلا به خام حرکتی" ترجمه حمید علیزاده، انتشارات رشد، تهران، ص 42.
- اشمیت، ریچارد-ای (1382)، " یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین ". ترجمه مهدی نمازیزاده، محمد کاظم واعظ موسوی. انتشارات سمت،تهران، ص197.
- افروز، غلامعلی (1372)، " کمتوجهی و بیش فعالی در کودکان" تعلیم و تربیت استثنائی صص: 16-9.
- تقوی، سید سعید (1380)،" مقایسه مهارتهای حرکتی دانشآموزان عادی و نارسا خوان پایه های اول، دوم و سوم ابتدائی شهر تهران با استفاده از مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
- علیزاده، حمید (1383)، "اختلال نارسائی توجه/ فزونجنبشی ویژگیها، ارزیابی و درمان" انتشارات رشد، تهران، صص: 67-47.
- فاولر، مری (1382)، " راهکارهای اساسی در کمک به کودکان با اختلال نارسائی توجه فزون جنبشی" ترجمه منصوره قربان روچی، تعلیم و تربیت استثنائی، شماره20،21 .صص 10-13.
- مگیل، ریچارد-ای (1380)، "یادگیری حرکتی: مفاهیم و کابردها " ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی، معصومه شجاعی، انتشارات حنا نه.
- Azrin، N& Ehle,C & Bbeaumont,A.(2006), physical exercise as a reinforcer to promote calmness of an ADHD child .behavior modification .30(5).pp:564-570
- Barkley, R.A. (1997b). ADHD and the nature of self-control". New York: Guilford, Child psychopathology,(pp:63-112).
- Boileau, R. A,. Ballard, J. E,. Sprague, R. L. (1977), Effects of Methylphenidate on cardio respiratory responses in hyperactive children. Research Quarterly, 47, 590-596.
- Cratty,B,j. (1975)"Remedial motor activity for children". LEA & FEBIGER, Philadelphia.pp: 253-283.
- Ferguson, H. B., & Pappas, B.A. (1979), Evaluation of psycholophysiological, petrochemical, and animal models of hyperactivity. In R. L. Trites (Ed), Hyperactivity in children (PP. 61-92). Baltimore: university Park press.
- Fliers,E & kammelse ,N& et al.(2008),"motor coordination problems in children and adolescents with ADHD rated by parents and teachers:effects of age and gender" neural transmiter.115(2).pp:211-220
- Harvey, J. W., & Reid, G. (2003), Attention- Deficit/Hyperactivity disorder: A Review of research on movement skill performance and physical fitness. Adapted Activity Quarterly, 20, 1-25.
- Hefley, R.D., & Gorman, D.R. (1986), Psychomotor performance of medicated and nonmedicated hyperactive emotionally handicapped and normal children. American corrective journal, 40, 85-90.
- -Meyer, A & Sagvolden, T.(2006), "Fine motor skills in South African children with symptoms of ADHD: influence of subtype, gender, age, and hand dominance" Behavioral and Brain Functions 2006, 2:33
- Miyahara, M,. Mobs, I,. Doh-Tepper, G. (2001), Severity of hyperactivity and the co morbidity of hyperactivity with clumsiness in three sample sources, school, support and hospital. Child care, health and development, 27, 213-244.
- Miyahara ,M & Piek ,J & barrett ,N.(2006),"accuracy of drawing in a dual-task and resistance to distraction study" human movement science.25(1).pp:100-109
- schoemaker,M & ketelear ,C & et al .(2005),"deficits in motor control processes in production of graphic movements of children with ADHD" developmental medicine & child neurology.47(6).pp:390-395
- Shum way – Cook, A., Woolacott, M. (1987),"Motor Control: Theory and Practical Applications". Williams & Wilkins. U.S.A. PP.3-23.
- Stewart, M. A., Pitts, F.N, Criag, A.G,. & Deiruf, W. (1966). The hyperactive child syndrome. American Journal of Orthopschiatry, 36, 861- 867.
- Szatmari, P., Offord, D.R., & Boyle, M. H. (1989), Correlates, associated impairments and patterns of service utilization of children with attention deficit disorder. Journal of psychology and psychiatry, 30, 205- 217.
- Teseng, H, M.,& Henderson,A,…(2004),"Relationship between motor proficiency, attention , impulse and activity in children with ADHD". Developmental medicine & child Neurology,46:381-388.