رابطه ی رضایت شغلی با خودکارآمدی معلمان راهنمایی شهرستان مشگین شهر در سال تحصیلی 89-88
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیعادل زاهد 1 , یوسف نامور 2 , شهرام نوبخت 3
1 - استادیار دانشگاه محقق اردبیل
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
3 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز (نوینده و مسئول)
کلید واژه: خودکارآمدی, : رضایت شغلی, ماهیت کار, سرپرستی و حقوق,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ی رضایت شغلی با خودکارآمدی معلمان راهنمایی مشگین شهر انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد.جامعه ی آماری پژوهش را کلیه معلمان راهنمایی مشگین شهر به تعداد 739 نفر تشکیل می دادند که از بین آنان تعداد 250 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های موردنیاز از دو پرسشنامه رضایت شغلی (JDI) اسمیت،کندال و هایلین و آزمون خودکارآمدی چیپسون و دمبو استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها را صاحبنظران تایید کرده اند و پایایی پرسشنامه های رضایت شغلی و خودکارآمدی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 62/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t برای مقایسه ی دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد بین رضایت شغلی و خودکارآمدی معلمان همبستگی معنی داری وجود دارد (01/0>p و29/0=r) از بین مولفه های رضایت شغلی، مولفه های ماهیت کار (33/0r= )، سرپرستی (34/0r=) و حقوق و دستمزد (17/0r=) با خودکارآمدی همبستگی معنی داری دارند.نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که رضایت شغلی حدود 14 درصد تغییرات واریانس خود کارآمدی را به گونه معنی دار تبیین می کند (143/0Adj. R2=) از بین مولفه های رضایت شغلی ماهیت کار، سرپرستی و حقوق به ترتیب پیش بین معنی داری برای خودکارآمدی هستند اما مولفه های علاقه، ترفیعات و روابط با همکاران تبیین معنی داری ندارند. همچنین براساس یافته های پژوهش معلمان زن و مرد از نظر رضایت شغلی و خودکارآمدی تفاوت معنی داری ندارند.
The aim of this research is to determine the relation of job satisfaction and self-efficiency of meshkinshahr guidance school teachers. Method of this research is correlational one. Statistical universe consist of who 1739 teachers of meshkinshahr guidance schools, 250 of them selected as a statistical sample, by classification random sampling. Two job satisfaction question arie smith, Kendal and hyaline, and self-efficiency test, dembo and chipson has been used to collect require data. The permissibility of these questionaries verified by specialists and the stability of job satisfaction and self-efficiency questionaries obtained, by using krounbakh alpha %88 and %62, respectively. For data analyzed using significantiblity fests of pierson correlation coefficient, multi regression, and test, to compare two independent group. Results show that there is significant correlation between job satisfaction and teacher's self-efficiency (r=0.29,p<0.01). Items of job nature (r=0.33), guardianship (r=0.34), salary and wage (r=0.17), among the items of job satisfaction, correlated significantly to self-efficiency. Results obtained by multi regression show that job satisfaction elucidate, so, significantly about 14 percent (%14) of variance changes in self- efficiency. (Rdj. R2=0.143). Items of job nature, guardianship and salary, from items of job satisfaction, are significant anticipator for self-efficiency, but items of interest. Promotions and communication with other colleague aren't significant explanatory. Also, based on findings of this research, there is not significant difference between man teachers and woman teachers in respect of job satisfaction and self-efficiency.
آبراهام. ک. کورمن. (1384). روان شناسی صنعتی و سازمانی، (ترجمه ی حسین شکرکن،
(1933)، انتشارات رشد.
احمدیان، فاطمه. ( 1384 ). رابطه شیوه های فرزند پروری با خودکارآمدی و سلامت
روانی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
اصغری، آرزو. ( 1385 ). رابطه توانمندسازی و خودکارآمدی با رضایت شغلی در
دبیران، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی
بیک لیک، سودابه.( 1385 ). بررسی میزان رضایت شغلی زن شاغل در وزارت مسکن و
شهرسازی در مقایسه با مردان، پایان نامه کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی،
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
پاداشی، سجاد. ( 1388 ). رابطه ی هوش هیجانی و رضایت شغلی با خودکارآمدی و
رضایت شغلی معلمان ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد ساوه.
پایدار، زهرا. (1378). بررسی رابطه بین سبک مدیریت آموزشی با رضایت شغلی و
ثبات و ماندگاری کارکنان. پایان نامه کارشناسی ارشد. اداره کل آموزش و پرورش
استان قم، کارشناسی تحقیقات.
پنتریچ، پال آر و شانک، دیل. اچ. (1386). انگیزش در تعلیم و تربیت نظریه های، تحقیقات و
راهکارها. ترجمه مهرناز شهرآرایی. (2002). تهران: انتشارات علم.
حسینی نسب، سید داوود - مهناز حویانی.( 1387 ). رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت
شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و
تربیتی. سال اول – شماره 1
ذبیحی حصاری، نرجس خاتون. (1384). رابطه باورهای خودکارآمدی با پیشرفت
تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد
دانشگاه تهران.
ریو، جان مارشال. (1386). انگیزش و هیجان(ترجمه یحیی سید محمدی). تهران، نشرویرایش.
زارعی، حیدر علی. ( 1381 )، بررسی رابطه منبع کنترل با استرس شغلی و رضایت
شغلی معلمان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
ساعتچی، محمود.( 1388 ). روانشناسی کار، کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت،
تهران، موسسه نشر ویرایش
سید جوادین، سید رضا. ( 1382 ). مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور
کارکنان، تهران: نشر نگاه دانش
سیف، علی اکبر. ( 1387 ). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش،
تهران: دوران
شهبازی، بهزاد. (1388). دوره انگیزشی در کار ویژه مدیران پایه. برگرفته از:
http://www.aeoi.org/porta/file/showfile.aspx?ID=OfaOacOe-9da3
صلب صیادی، لیلا. (1388). رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلم و پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان ابتدایی شهر بناب. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تبریز.
عبداللهی، بیژن. (1385). نقش خودکارآمدی در توانمند سازی کارکنان. ماهنامه علمی،
آموزش مدیریت. (تدبیر 186)، سال 17، شماره 168.
عزیزی، محسن. (1379). نظریه انگیزش – نگهداری (دو عاملی) هرز برگ. برگرفته از:
علیشاهی بجستانی، مجید. (1376). بررسی میزان رضایت شغلی دبیران مرد آموزش و
پرورش منطقه بجستان و عوامل مؤثر بر آن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه
فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
قهرمانی عرصه دوگاه، اسفندیار. (1381). بررسی رضایت شغلی معلمان ابتدایی و تأثیر
آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان خلخال و کوثر،
پایان نامه کارشناسی ارشد. مرکز آموزش مدیریت دولتی استان اردبیل.
لوراای.برک. (1383). روانشناسی رشد: از نوجوانی تا پایان زندگی. مترجم : یحیی سید
محمدی. (2001)، جلد دوم، تهران : انتشارات ارسباران
نریمانی، محمد و همکاران. (1386). بررسی ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان
دانشگاه های اردبیل. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دوره
هفتم، شماره اول
نعمتی، ناصر. ( 1377 ). مقایسه کارایی و رضایت شغلی آموزگاران دارای مدرک
کاردانی و کارشناسی آموزش ضمن خدمت با سایر آموزگاران در شهر
شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی.
نوری، مسعود. (1388). بررسی رابطه ی کیفیت آموزشی معلمان ابتدایی با
خودکارآمدی آنان در درس علوم تجربی با تاکید بر روش فلندرز. پایان نامه
کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده علوم تربیتی.
ویکتور پلیکس. (1373). توانایی های خود را بشناسید. ترجمه محمد تقی فرامرزی.
(1987). چاپ دیبا.
هرگنهان، بی. آروالسون، متیو، آچ. (1386). نظریه های یادگیری. ترجمه ی علی اکبر، سیف.
تهران: انتشارات دوران.
Bandura , Albert. (1997). Self-effecacy: The exercise of control.
New York: W. H. Freeman
Bandura , Albert. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and
organizal effectiveness. Hrand book of principles of
organization behavior: oxford : uk : Blach well. Pp. 120 – 129
Bishay, a. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: a study
emploging the experienee sampling method. J. Undergrad. Sci.
3: 147-154.
Denobil, J,J & Mc Cormick. J. (2002). Biographical differences and
job satisfaction of catholic primary school staff. Retrived
from http://www.aare.edu.au/06pap/den06333.pdf
Klecker, b. Loadman, w. E. (1997). Exploring teachers job
satisfaction a cross years of teaching experience.
Unpublished manuscript. Ohio state university.
Manual J. De la torro-cruz. Pedrof. Casanova arias. (2007).
Comparative analysis of expectancies of efficacy in in-service.
And prospective teacher, teaching and teacher education, 23
Xin, m. Macmillan, R. (1999). Influence of work place conditions of
teacher job satisfaction. Journal of educational research 93
(1) 39-46