بررسی میزان تحقق اهداف ارزشیابی توصیفی در پایه اول و دوم دبستانهای استان آذربایجانشرقی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
کلید واژه: ارزشیابی توصیفی, یاددهی- یادگیری, بازخوردهای توصیفی, ملاک بیست گرایی, پوشه کار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی تحقق اهداف ارزشیابی توصیفی در مقاطع اول و دوم ابتدایی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان مقاطع اول و دوم ابتدایی مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در آموزشوپرورش استان آذربایجانشرقی میباشد. نمونه آماری پژوهش نیز که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند شامل 1400 دانشآموز و 56 کلاس میباشند که در مجموع از 9 شهرستان استان (نواحی پنجگانه شهرستان تبریز، میانه، اهر، مرند، هشترود، عجب شیر، کلیبر، مراغه، هریس ) انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمارههای توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و آزمون t تک نمونه تحلیل شدند. نتایج تحلیل بیانگر اینست که میانگین متغیرهای یاددهی- یادگیری، ارائه بازخوردهای توصیفی، حذف ملاک بیست گرایی، حذف امتحانات پایانی و جایگزیی ارزشیابی تکوینی، حذف آزمونهای مداد- کاغذی و جایگزینی پوشه کار و بهداشت روانی در نمونه پژوهش به طور معنیداری بیشتر از میانگین نظری جامعه است و اهداف ارزشیابی توصیفی در حد نسبتاً مطلوبی تحققیافته اند.
The aim of the present study was to investigating the goal attainment of descriptive evaluation in grades 1 and 2 primary schools. The statistical population for this study consisted of all students in the first and second grades who enjoyed descriptive evaluation scheme of the education administration in the East Azarbaijan Province. The statistical sample were selected through cluster sampling including, 1400 students and 56 classes that were selected from eight cities (Tabriz, Myane, Ahar, Marand, Hashtrod, Ajabshir, Kalaybar, Heris and Maraghe). The collected data where analysed using descriptive statistics (Mean, standard deviation & frequency) and One-sample t test. The results suggest that the means of the variables of teaching - learning, providing descriptive feedback, elimination of the 20 oriented criteria, eliminating final exams and substituting formative evaluation, eliminating paper-based test and replacing them with portfolio, and mental health are significantly higher than the theoretical mean of the population, and that descriptive evaluation objectives have been achieved to a relatively desired extent
احسانی، پرنیان (1374). اثر انواع پسخوراند بر انگیزه درونی و عملکرد دانشآموزان کلاس پنجم دبستان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
بنی اسدی، حسین(1384). آشنایی با طرح ارزشیابی توصیفی. تهران: آزمون نوین.
تلخابی، محمود (1384). بازاندیشی در فرایند آموزش. تهران: آییژ.
حسنی، محمد(1387). راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی- توصیفی در کلاس. تهران: نشر عابد.
حویزاوی، عبدالامام (1374). تأثیر سطوح پاداش و پسخوراند بر عملکرد و علاقه به درس ریاضی دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی سوسنگرد. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
حیدری، شعبان (1375). تأثیر ارزشیابی تکوینی برافزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای نظام جدید منطقه فریدون کنار. در سال تحصیلی 74-75. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
خوشخلق، ایرج و شریفی، حسنپاشا (1386). ارزشیابی اجرای آزمایشی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور(1384-1385). فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره 88 (117-140).
دانشیان، محمدحسن (1375). بررسی شیوههای رایج ارزشیابی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی شهرستان یزد.گزارش پژوهشی. سازمان آموزش و پرورش استان یزد.
رضایی، اکبر و سیف، علیاکبر (1385). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی دانشآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره 18(11-40).
سپاسی، حسین (1378). مقایسه تأثیر ارزشیابی تکوینی و ارزشیابی پایانی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید چمران. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. شماره3( 35-50).
سیف، علیاکبر (1382). مفهوم سنجش و تاثیران بر روش آموزش معلم و کیفیت یادگیری دانشآموزان. مجموعه مقالات اولین همایش ارزشیابی تحصیلی. تهران: تزکیه. ( 199- 212).
سیف، علیاکبر (1384). سنجش، فرایند و فراوردههای یادگیری: روشهای قدیم و جدید. تهران :نشر دوران.
شادمهر، علی (1359). تأثیر ارزشیابی مرحلهای، اطلاع از نتایج، رقابت و تقویت در یادگیری. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علامه طبا طبایی.
فراهانی، محمد (1382). نگاهی به روانسنجی سنتی و رویکردهای جدید سنجش و ارزشیابی آموختهها. مجموعه مقالات اولین همایش ارزشیابی تحصیلی. تهران: تزکیه.
کاظمی، یحیی (1381). راهنمای ارزشیابی توصیفی.تهران: دفتر ارزشیابی تحصیلی.
گلاسر، ویلیام (1384). مدرسه بدون شکست. ترجمه ساده حمزه. تهران: انتشارات رشد.
Barbera, E. (2009). Mutual feedback in e-portfolio assessment: an approach to the netfolio system. British Journal of Educational Technology, 40 (2), 342–357.
Black, P. J. & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles Policy and Practice, 5, 7-73.
Ediger, M. (2000). Qualitative assessment versus measurement of student achievement. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 447 154).
Eggen, P, Kauchak, D. (2001). Educational Psychology, (5th Ed). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
Grace, C. (1992). The portfolio and its use: Developmentally appropriate assessment of young children. Urbana, IL: Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 357 393).
Katula, A., Ray, S., & Sherrill, C. (1999). Improving student motivation, parent communication, and assessment while implementing a portfolio program. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 436 309).
Klenowski, V. (2002). Developing portfolios for learning and assessment. London: Routledge.
McGee, S. J. (1996). The effect of goal setting and attributional feedback on self-efficacy for writing and writing achievement. Doctoral Dissertation, Florida international University.
Oskay, O., Schallies. M., & Morgil, I. (2008). A closer look at findings from recent publication. Hacettepe University Journal of Education, 35, 263–272.
Razdevsek-Pucko, C. (1998). Changing the assessment paradigm in Slovenian schools. Paper presented at the ECER conference, September 1998, Ljubljan
Shepard, L. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher. 29, 1-14.
Stiggins, R. (2005). From formative assessment to assessment FOR learning: a path to success in standards-based schools. Phi Delta Kappan, 87, 324-332.
Van Evera, W. C. (2004). Achievement and motivation in the middle school science classroom: The effects of formative assessment feedback. Doctoral Dissertation, George Maason University.
Waddell, C.A. (2004). The effect of negotiated written feedback within formative assessment on fourth-grade students' motivation and goal orientations. Doctoral Dissertation, University of Missouri – Saint Louis.
Woolfolk, A. E. (2004). Educational Psychology, (9th Ed.). Pearson, International Edition.