بررسی و مقایسه اثر بخشی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی و ارزشیابی سنتی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی*
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتییوسف نامور 1 , اعظم راستگو 2 , عباس ابوالقاسمی 3 , سعید سیفدرخشنده 4
1 - 1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
3 - دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
4 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
کلید واژه: ارزشیابی کیفیتوصیفی, مهارتاجتماعی و دانشآموزان مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی اجرای آزمایشی ارزشیابی کیفی توصیفی بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مدارس ابتدایی استان اردبیل در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. روش تحقیق از نوع علی مقایسهای بود. نمونهگیری از مدارسی که ارزشیابی توصیفی در آنها اجرا می شد به روش سرشماری صورت گرفت و برای هر مدرسهای که به عنوان نمونه انتخاب شد یک مدرسه مشابه که ارزشیابی سنتی در آنها اجرا می شد برای مقایسه انتخاب گردید. در مجموع 999 نفر دانش آموز ابتدایی و 99 نفر معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامههای محقق ساخته از دانش آموزان و معلمان جمع آوری شد. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که ارزشیابی توصیفی تأثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمرهای بر میزان کارگروهی و همکاری و کاهش رقابت و همچنین افزایش مشارکت آنها در بحث و گفتگوهای دانش آموزان دارد. با توجه به نتایج این تحقیق اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی با رفع برخی کاستیها توصیه میشود.
The study conducted to investigate the effectiveness of experimental implementation qualitative descriptive evaluation on students’ social skill in ArdabilProvince in the 88-89. Research method was Causal-comparative and increasing their participation in discussions and dialogues. Overall, 999 primary students and 99 teachers were chosen as a sample. Required data of students and teachers were collected through researcher made questionnaires. Collected data were analyzed by Spss software. The results showed that the qualitative descriptive evaluation has more effect than traditional evaluation on students’group working, cooperation, reducing competition and sampling method in both forms of evaluation (descriptive & traditional) was consus in similar schools. According to the results of this research implementing qualitative descriptive evaluation with removal of some shortcomings is recommended.
(1382). مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات وزارت
آموزش و پرورش.
امیری، طاهره(1385). بررسی میزان اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی در
پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی و مقایسه آن با ارزشیابی کمی
در استان چهارمحال و بختیاری سال تحصیلی 1385-1384.
چهارمحال و بختیاری: شورای تحقیقات آموزشی سازمان آموزش و پرورش.
حسنی، محمد واحمدی، حسین(1384). ارزشیابی توصیفی: ارزشیابی برای یادگیری
بهتر. تهران: انتشارات مدرسه.
حسنی، محمد(1382). راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی. تهران: دفتر آموزش
و پرورش پیش دبستانی.
حصاربانی، زهرا (1385). ارزشیابی توصیفی بستری برای پرورش خلاقیت. ماهنامه پیوند
(320).، 22-29.
خوش خلق، ایرج(1384). بازنگری در روش های سنجش و نقش آن در اصلاحات آموزشی.
اولین همایش ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی. تهران: دفتر آموزش و پرورش
پیش دبستانی و ابتدایی.
رستگار، طاهره(1382). ارزشیابی در خدمت آموزش: رویکردهای نو در سنجش و
ارزشیابی با تاکید بر سنجش مستمر و پویا و بازخورد موثر به
دانش آموزان در فرایند آموزش. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.
رضایی، اکبر(1385). تاثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی عاطفی و
روانی - حرکتی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران 85-1384.
تهران: دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی.
شعبانی، حسن(1377). مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس).
تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب انسانی دانشگاهها (سمت).
کرامتی، محمد رضا (1380). رقابت یا رفاقت در کلاس درس. مجله روانشناسی و
علوم تربیتی، (2)31، 156-139.
کیامنش، علیرضا و نوری، محمد(1377). یافته های سومین مطالعات تیمز. تهران:
انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.
Kemp, J., & Toperoff, D. (1998, 1 2). Guidelines for portfolio assessment in teaching English. Retrieved 2 21, 2008, from English Inspectorate, Ministry of Education: http://www.etni.org.il/ministry/portfolio/default.html