الگوی بهینه برنامه درسی برای دوره پیش از دبستان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
2 - استادیار دانشگاه تبریز
کلید واژه: طراحی, عناصر, آمادگی, الگو, پیش دبستانی, وضع مطلوب, وضع موجود, اعتبار یابی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بهینه برنامه درسی برای دوره های آمادگی و مقایسه آن با وضع موجود انجام گرفته با توجه به این که در ایران برای دوره آمادگی الگوی نسبتا جامع که دارای چهارچوب و سرفصل های مشخصی باشد و بتواند به همه جوانب کودک توجه نماید وجود ندارد. در این پژوهش با ارائه یک الگو،با عنوان "الگوی برنامه درسی رشد گرا و خلاقیت محور" برای کودکان دو زبانه ی آذربایجان و منطبق ساختن آن با سر فصلهای دروس ابتدایی به رشد همه جانبه کودک و خلاقیت توجه بیشتر شده است روش تحلیلی و استنتاجی برای تعیین عناصر الگوی بهینه و روش پیمایشی برای اعتبار یابی الگو مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش: 1- عناصر الگوی بهینه برنامه درسی شامل:اهداف کلی و جزیی،محتوا،سازماندهی محتوا، فعالیت های یادگیری،روشهای آموزشی و پرورشی،ارزشیابی،نقش مربی، نقش مدیر، نقش والدین در الگوی پیشنهادی می باشد. 2- اعتباریابی الگوی پیشنهادی، بر اساس نظر اساتید مرتبط، 62/99./0می باشد.
This study was carried out with the aim of designing an optimal pattern for pre-school course curriculum and comparing it with the existing status. Since there is not any comprehensive pattern with certain framework for pre-school courses curriculum in Iran to cover all related aspects of a child's trainings, this study tries to present a model under the title of “development-oriented and creativity-oriented curriculum for bilingual children in Azerbaijan to correspond with primary school curriculum and more attention was given to all aspects of child's growth and creativity. Analytical and consequential methods were used to determine the elements of the optimal model, and survey method was used to validate the suggested model. Results 1- The elements of optimal model of curriculum included main and subjectives, content, organizing the content, learning activities, educational methods, evaluation, teacher, manager and parents roles in the suggested model. 2- Validation of the suggested model is according to the 20 related professors opinion was 99.62%.
- بازرگان، س(1386)، مقدمه ای بر برنامه ریزی چند بعدی- ماتریس زندگی،تهران: انتشارات مدرسه.
- مفیدی، ف(1386)، برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی، تهران: انتشارات سمت.
- مفیدی، ف(1386)، اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان، دفتر برنامه ریزی درسی آموزشهای فنی و حرفه ای.
- صادقیان، ن. و شعبانی، ا (1386)، فعالیتهای یاددهی-یادگیری برنامه درسی برای دوره پیش از دبستان، تهران: انتشارات توکا.
- گنجی،ح(1383)،آزمونهای روانی، تهران: انتشارات ساوالان.
- عباسی،ع(1382)، طراحی الگوی برنامه درسی بهینه برای دوره کودکستان، نقد و بررسی وضعیت این دوره در مقایسه با آن الگو،پایان نامه دوره دکترا دانشگاه تربیت مدرس.
منابع انگلیسی : از منابع زیر صرفا برای مطالعه در مورد طراحی الگو استفاده شده است.
- Almon, J.,(1992) Educating for creative thinking, The waldorf approach revison , vol. 15, Issue 2, p. p.71-8.
- Braun, S And Edwards E.,(1972) History and thery of early childhood Education , wadswov th.
- Charlsworth. ,R(1998)Understanding child development, Forth edition,Delmar publishers.
- Cohen, D.,(1990) Moontessori methods in pubtic schools. Education Digest, sep. Vol, 56 Issue I, P.P.63-40
- Cunnarson , L.,1992, Sweden in :(E.d) international handbook of childcare policies and programs.
- Curtis, A.M.,(1996)A curriculum for preschool child: learning to learn. Routledge, London.
- Cutwrith, V., (1997) A muticultural family project for primary, young Children.
- Easton, F.,(1997) Educating the whole child. head, heart and hands, theory into practice, spring 97, vol , 36. lssue 2.p.p. 87-9.
- Gardner, H.,(1983) Famaous of mind. Ng, Basic Books, New york.
- Hills,T.,(1993)Reaching potentials through appropriate assessment, in S.Bread kamp and T. RoseGrant (Eds) researching potentials: appropriate curriculum and assessment for young children, vol.i (washington D.C. NAEYE).
- Hincle , p.,(1991)A school mastrest on the idea that all children are different, News week, 12/2/1991 , vol .118, issue 23, p.p.53-54
- Jaeckel, j.,(1996) North American school growth developments, No.l,p.l, fair ouks, cA: Association of waldorf schols of North America.
- Kagan, S,and Hall m.,(2001),Early care and education policies in Sweden: Implications for the U.S.A. phi. Delta kappan, No. 2001, vol, 83. , Issue 3 , p. p. 234 – 246
- Katz l, and chard s., (1989), Engaging childrens minds: the projects approach. Greenwich.
- Kennedy,D.,(1996),After Reggio Emillia : May the conversation begin ! , young children, July p. p. 24.26.
- Mcdermott.R. and ….,(1992),Waldorf education in an innercity public school , the urban review.
- Meisels s.J,and Zablon, j.,(1994), The work sampling systems: an overview (Ann Arbor, MI. Rebus planning Assoiation
- Miller J.p.,(1988), The holistie curriculum Toronto: ontario institute for studies in education.
- Montessori, M.,(1970), The absorbent mind. Newyork.
- New, R.S.,(1993), Italy in M. cochran (Ed). International handbook on child development, and developmentally appropriate practices.
- New, R.,(2000), Reggio Emilia: some lessons for U.S.
- O. E.C.D.,(1999), Childhood education and care policy in Sweden.
- Rinaldi ,E.,(1998), Lascolto visible(ReggioEmilliaCenter:di. Documentalione ericerca Nidi e scuble , edell infanzia.
- Rob, B.,(1996) Waldorf method of Education, Education Digest, Vol. 62 issue3 , p64.
- Rumbush,N.,(1992) Montessoris method: stwardship of the spirit Revision , Fall 1992, vol . 15, issue 2p.p. 79-82.
- Smilansky, S.,(1990) Sociodramatic play: Its relevance to behavior and a achivemetnt in school. In children, s play and learninged. Edgar Klugman and Sara smilansky. Teacher college press.
- Soesman, A.,(1983) The twelve senses. Hawthron press, stroud U.K.
- Spodek, B.,(1993)Art education policy review , Jul./ Aug. 1993, vol. 94, issue 6, p.11.
- Sprinthall,R, and Sprinthall,N.,(1977) Educational Psychology,A Developmental Approach , Addison Wesley publishing company Inc.
- Stimpson,J.,(1988)Contemporary questions, Houghton- Mifflin Newyork.
- Vecchi , V.,(1996) Birth of two horses in: municipality of Raggio Emillia the hundred languages of children catalog (Reggio Emillia , Italy , Reggio children)