رابطه بین سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر کرج
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, پیشرفت تحصیلی, انگیزش درونی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. برای انجام تحقیق تعداد 307 دانشآموز دوره متوسطه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی بر روی آنها اجرا شد. برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی نیز از معدل نمرات آنها استفاده شد. دادههای جمعآوری با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t تحلیل شد. نتیجه تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فقط انگیزش درونی قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی در بین دانشآموزان دختر و پسر متفاوت نیست. اما میزان پیشرفت تحصیلی دختران بیشتر از پسران است. نتایج تحقیق میتواند توسط دست اندرکاران امر آموزش و پرورش جهت ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to determine the relationship between social capital and internal motivation with academic achievement among high school students. Cluster random sampling was used to select 307 students .Then social capital and internal motivation questionnaires were administrated. To measure the academic achievement, their academic grade average was used. Collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient, stepwise regression analyses and t test. The results showed that there is positive and significant relationship between social capital and academic achievement (P<./.1). There is positive and significant relationship between internal motivation and academic achievement (P<./.1). The results of regression analysis showed that only internal motivation is able to predict academic achievement. The results also showed that the degree of social capital and internal motivation among female and male students was not different. But the academic achievement of female students was more than male students. The results of research can be used by administrators of education to promote academic achievement of students.
امیری، ش.(1380). بررسی پیشرفت تحصیلی در گروه های جامعه سنجی، مجله روانشناسی، ش34، 150-139.
امینی، ز.م.(1385). بررسی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، اندیشه های نوین تربیتی، ش4، 136-123.
ایمان، م. ت؛ مرادی، گ. م؛ حسینی رودبارکی، س.(1387). بررسی تطبیقی سرمایه اجتماعی و سلامت روان دانشجویان غیر بومی دانشگاههای تهران و شیراز، فصلنامه رفاه اجتماعی، ش8، 31-20.
ایمانی، ر.(1382). بررسی علل و عوامل مؤثر بر دریافت حمایت اجتماعی از شبکه شخصی(روابط فردی). تهران: دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
بهزاد، د.(1381). سرمایه اجتماعی بستری برای ارتقای سلامت روان، فصلنامه رفاه اجتماعی، ش6، 53-41.
پاییزی، م؛ شهرآرای، م؛ فرزاد، و.الله؛ صفایی، پ (1386). بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوم رشته علوم تجربی دبیرستانهای تهران، فصلنامه مطالعات روانشناسی، ش4، 43-25.
خواجهدادی، ا؛ شریفیان ثانی، م؛ شیانی، م؛ کریملو، م.(1387). رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت مادران، فصلنامه رفاه اجتماعی، ش8، 102-83.
دلاور، علی.(1381). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش
سلیمان نژاد، ا؛ شهرآرای، م.(1380). ارتباط منبع کنترل و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، ش2، 198-175.
شریفی، ح.پ.(1385). سنجش انگیزش درونی و بیرونی پیشرفت و نگرش دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به مسایل آموزشی و سهم این متغیرها در تبین پیشرفت تحصیلی آنان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ش18، 202-171.
شریفیان ثانی، م.(1380). سرمایه اجتماعی، مفاهیم اصلی و چارچوب نظری، فصلنامه رفاه اجتماعی، ش2، 18-5.
عریضی، ح. م؛ عابدی، ا؛ تاجی، م.(1386). رابطه رفتارهای معلم با سرزندگی و انگیزش درونی دانشآموزان دبیرستانهای شهر اصفهان، فصلنامه نوآوریهای اموزشی، ش23، 28-13.
غفاری، غ. ر؛ اونق، ن.(1385). سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی، مجله مطالعات اجتماعی ایران، ش1، 99-59.
غلامی، ی؛ خدا پناهی، م. ک؛ رحیمینژاد، ع؛ حیدری، م.(1385). رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداشت با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج "نیمز-آر"، فصلنامه روانشناسان ایرانی، ش7، 218-207َ.
قدم پور، ع.الله؛ سرمدی، ز.(1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، مجله روانشناسی، ش34، 126-112.
گروسی، س؛ نقوی، ع.(1387). سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در شهر کرمان، فصلنامه رفاه اجتماعی، ش8، 82-61.
لهسایی زاده، ع؛ مرادی، گ.(1386).رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روان در مهاجران، فصلنامه رفاه اجتماعی، ش26، 180-160.
ماجدی، س. م؛ لهساییزاده، ع.(1385). بررسی رابطه بین متغیرهای زمینهای سرمایه اجتماعی، رضایت از کیفیت زندگی: مطالعه موردی در روستاهای استان فارس، فصلنامه روستا و توسعه، 134-91.
مایلز، ج و شولین، مارک.(2001). رگرسیون و همبستگی کاربردی (ترجمه علیرضا کیامنش و مسعود کبیری، 1388)، تهران: جهاد دانشگاهی علامه طبا طبایی.
مبارکی، م.(1383). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و جرم، پایاننامه کارشناسیارشد پژوهش اجتماعی چاپ نشده، تهران: دانشگاه شهید بهشتی
مجدیان، محمد.(1387). پرسشنامه انگیزش درونی، شرکت آزمون یار پویا
Baard, P. P., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work settings. Journal of Applied Social Psychology, 34, 2045-2068.
Bartolini,S; Bilancini,E & Sarracino,F.(2009). Social Capital Predicts Happiness: World-Wide Evidence from Time Series, http://www.iariw.org
Becchetti, L; Pelloni A; Rossetti,F. (2008).“Happiness and sociability”, Kyklos, 61 (3), 343–63
Bruni, L; & Stanca, L.(2008). "Watching alone. Happiness, Relational goods and television", Journal of Economic Behavior and Organization, Vol 65, 506-528
Chan,y.k.,&Rance,p.l.(2006).Network size, social support and happiness in later life:a comparative study of Beijing and Honking. Journal of happiness studies, 7,87-112.
Coleman, J. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94: 95–120
Cote S, Healy, T. (2001) the Well-being of Nations. The role of human and social capital. Organization for Economic Co-operation and Development, Paris.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). he “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, Vol. 11, No. 4, 227–268.
Gagné, M., & Deci, E. L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331-362.
Gele,A, &Harslod,/I.(2010).Types of social capital resources and self-rated health among the Norwegian adult population, International Journal for Equity in Health, 9:8http://www.equityhealthj.com/content/9/1/8
Golden J, Conroy R.M, Lawlor, B. A. (2009). Social support network structu in older people. Psychological Health Med, 14(3): 280-90
Helliwell J. F., Putnam, R.D. (2004). The social context of well-being. Philosophical Transactions, Vol359, N1449, 1435 - 1446
Kasser T. (2002). The high price of materialism, Cambridge, MA, MIT Press
Lochner, K; Kawachi, I; Kennedy, B. P.(1999). Social Capital: a Guide to its Measurement. Health & Place 5, 259-270
McAuley E, Duncan TE, Wraith S. (1991). Self-efficacy, perceptions of success, and intrinsic motivation for exercise. Journal of Applied Social Psychology, 21, 139–155.
McCullagh, Penny. (2005) Sport and Exercise Psychology Lecture. Cal State University East Bay. 10/27. www.abcbodybuilding.com
Moore , Kenneth. D. (2009). Effective instructional strategies : from theory to practice. SAGE Publications , Inc. (2nd. ed.).
Paxton, p.(2002). social capital and democracy: an interdependent relationship. American sociological review.67, 254-277.
Peterson, C., Park, N., & Seligman, M. E. P. (2005). Orientations to happiness and life satisfaction: The full life versus the empty life.Journal of Happiness Studies, 6, 25–41.
Putnam, R. D. (1993). Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. Princeton NJ: Princeton University Press
Putnam, R. D. (1995). Bowling alone: America's declining social capital. Journal of Democracy, 6(65-78).
Putnam, R. D. (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of America Community. New York: Simon & Schuster.
Reinboth, M., & Duda, J. L. (2006). Perceived motivational climate, need satisfaction and indices of well-being in team sports: A longitudinal perspective. Psychology of Sportand Exercise, 7(3), 269-286.
Ryan , R. M , & Deci , E. L. (2002). The paradox of achievement: harder you push , the worse it gets. In J. Aronson (ED.). Improving academic achievement : contributions of social psychology (pp: 59 – 85). New York : Academic Press.
Ryan R. M. and E. L. Deci (2001). On happiness and human potential: a review of research on hedonic and eudemonic well-being, ”, Annual Review of Psychology, February, Vol. 52: 141-166
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation. American Psychologist, 55, 68-78.
Santrock ,J.W.(2008).educational psychology. America McGraw-hill.
Scheffler, R. M., Brown, T. T., Syme, L., Kawachi, I., Tolstykh, I., & Iribarren, C. (2008). Community-level social capital and recurrence of acute coronary syndrome. Social Science & Medicine, 66(7), 1603-1613.
Schunk , D. H. (2000). Learning theories (3rd. ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
Siu, K & Lopez,V.(2010). Intrinsic Motivation Inventory: translation and validation in Chinese women with urinary incontinence, International Journal of Urological Nursing. Vol4. p39-46.
Voltmer E, & Spahn C.(2009). Social support and physicians' health. Z Psychosom Med Psychother, 55(1):51-69.
Wakefield SE, Poland B.(2005). Family, friend or foe? Critical reflections on the relevance and role of social capital in health promotion and community development. Social Science & Medicine 60(12):2819–2832.
Waterman, A. S; Schwartz, S. T, & Conti, r. (2008).The implications of two conceptions of happiness (hedonic enjoyment and eudemonia), happiness studies, 9, 41-79.
Welsh, J. A & Berry H. L.(2009). Social capital and mental health and well-being, National Centre for Epidemiology and Population Health, The Australian National University, Paper presented at the Biennial HILDA Survey Research Conference 16-17 July 2009
Whitehead, J. M. (2003). Masculinity, Motivation and Academic Success: AParadox. Teacher Development, Vol 7,287-310.
http://www.literacytrust.org.uk/research/readmotivabstracts.htm
Woolcock M. (2001). The place of social capital in understanding social and economic outcomes. Can J Policy Res (Isuma); 2, 11–17.