بررسی رابطه بین سبکهای رهبری (براساس نظریه لیکرت) مدیران مدارس با رضایت شغلی دبیران مقطع متوسطه شهرستان پارسآباد در سال تحصیلی 89-88
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسیّدداوود حسینینسب 1 , محمّدعلی فرنیا 2 , فیروزه مولانا 3
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، تبریز، ایران.
کلید واژه: رضایت شغلی, سبکهای رهبری- مدیران و دبیران مقطع متوسطه,
چکیده مقاله :
هدف کلی این تحقیق عبارت از تعیین رابطه بین سبک رهبری مدیران مدارس دولتی (براساس 4 سبک رهبری مورد نظر لیکرت) با میزان رضایت شغلی دبیران است. روش این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق عبارت است از کلیه مدیران مدارس متوسطه پارسآباد که برابر با 37 مدیر و کلیه دبیران مقطع متوسطه که برابر با 413 نفر میباشند. حجم نمونه مدیران با استفاده از جدول مورگان برابر با 32 نفر و حجم نمونه دبیران (به ازاء هر مدیر 5 دبیر) برابر با 160نفربه روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه، رضایت شغلی اسمیت کندال، هالین و پرسشنامه محقق ساخته تعیین سبک رهبری لیکرت استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است. 1. بین سبک رهبری استبدادی مدیران با رضایت شغلی دبیران رابطه وجود ندارد. 2. بین سبک رهبری خیرخواهانه با رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. 3. بین سبک رهبری مشورتی با رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. 4. بین سبک رهبری مشارکتی با رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. 5.میانگین استفاده از سبکهای رهبری مشورتی و مشارکتی بیشتر از سایر سبکهای رهبری میباشد. 6. میزان رضایت شغلی دبیران حدوداً 74% درصد بوده است. 7. از میان سبکهای رهبری لیکرت، سبک مشورتی پیشبینی کننده بهتر رضایت شغلی میباشد.
The main objective of this study was to examine the relationship between the leadership styles of state school managers (based upon Linker's theory) with the secondary teacher job satisfaction. The research methodology was descriptive-correlation. The statistical population for this study included the entire 37 school manager's of Parsabad city and all the 413 high school teachers of Parsabad. Sing Morgan table, the sample size was 32 managers and the teachers sample size was (5 teachers per each manager) added up to 160 people. The sampling method was random sampling. The data was collected through two questionnaires: Smith, Kendall, and Holins job satisfaction questionnaire, and a researcher made questionnaire regarding Likerts leadership styles. The following results were achieved: 1- There was no significant relationship between managers' autocratic leadership styles and teachers' job satisfaction. 2- There was significant relationship between managers' benevolent leadership styles and teachers' job satisfaction significant. 3- There was significant relationship between managers' consultative leadership styles and teachers` job satisfaction. 4- There was significant relationship between managers' participative leadership styles and teachers` job satisfaction 5-The average use of consultative and participative leadership styles was higher than other leadership styles. 6- Some 74% percent of the teachers reported job satisfaction. 7. Among linker's leadership styles, the consultative style was a better estimator on job satisfactions.
منابع
اشراقی، ح. (1386)، نظریههای رضایت شغلی، سایت مقالات مدیریت ورزش. (www.Sportmanaement.blogfa.com)
براتی، ص. (1379)، بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران (براساس نظریه لیکرت) و رضایتمندی کارکنان در مجتمع صنعتی احیاء فولاد سپاهان و شرکتهای وابسته، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه اصفهان.
تدبیری، س. و شفیعزاده، ر. (1386)، رهبری و نقش آن در سازمان و مدیریت، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.
حسینزاده، د. و صائمیان، آ. (1381)، خشنودی شغلی، توجه به کارکنان و کیفیت زندگی کاری، مجله مدیریت، شماره 63.
حسینیان، ز. (1378)، بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مشهد، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه مشهد.
دانش، ف. (1384)، بررسی مقایسهای سبک مدیریت مدیران کتابخانههای مرکزی فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه مشهد.
ذکی، م. (1383)، بررسی تأثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، سال سیزده، شماره 1، بهار و تابستان.
رابینز، ا. (1384)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه فرزاد امیدواران، چاپ اول، انتشارات مؤسسه کتاب مهربان.
ساعتچی، م. (1375)، روانشناسی کاربردی مدیران، تهران، انتشارات دانش.
شاقلی، ر. (1378)، مدیریت مشارکتی و رابطه آن با تعهد سازمانی دبیران دبیرستانهای دخترانه دولتی، عادی و نواحی 2و4 مشهد، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.
شهابی، ح. (1380)، بررسی میزان رضایتمندی شغلی دبیران تربیت بدنی استان خوزستان، سایت مرجع دانش.
صالحپور، م. (1383)، بررسی رابطه رضایت شغلی دبیران با تعهد سازمانی آنها در آموزش و پرورش نواحی 6،7،8 مشهد، فصلنامه مدیریت در اموزش و پرورش، دوره دهم.
صفایی، ف. (1387)، عوامل مؤثر بر رضایت شغلی دبیران، (www.blogfa.com ).
فخیمی، ف. (1383)، مدیریت رفتار سازمانی، چاپ اول، تهران، انتشارات هستان.
قدرت آبادی، م. (1384)، بررسی رابطه سبک مدیران بر اساس نظریه های لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
کلاگری،ش. (1388)، رابطه بین شیوه های رهبری مدیران پرستاری و میزان رضایت شغلی پرستاران شهر گرگان، طرح پژوهشی. www.howzah.net.
محمدی اصل، ص. (1387)، افزایش رضایت شغلی معلمان، سایت راهکار مدیریت (www.Mgtsoution.com)
مراثی، م. (1379)، بررسی میزان رضایت شغلی بخش فرهنگ در اصفهان، طرح پژوهشی سازمان و مدیریت و برنامهریزی.
مصدقراد، ع. (1384)، بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران و کارایی بیمارستانهای دانشگاه اصفهان، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان، سال 17، شماره4.
معید فر، س. (1388)، بررسی علل نارضایتی شغلی، روزنامه آرمان، 7/11/1388.
منتظر الظهور، ف. (1373)، بررسی و مقایسه تأثیر شیوههای مشارکتجو و آمرانه بر رضایت شغلی دبیران مدارس متوسطه نظری پسرانه شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
مهدیزاده، م. (1385)، بررسی رابطه سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی معلمان در دورههای تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، شهرستان نوشهر، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
میر دریکوندی، ر. (1387)، رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن، نشریه معرفت، شماره 38.
نائلی،م. (1373)، انگیزش در سازمانها، چاپ اول، اهواز، دانشگاه شهید چمران اهواز.
نصیری پور، ا. (1386)، سبک رهبری مدیران شبکههای بهداشت و شاخصهای عملکردی استان آذربایجانشرقی، مدیریت سلامت، شماره 12، طرح پژوهشی.
وایلز، ک.، (1381)، مدیریت و رهبری آموزشی، ترجمه دکتر محمدعلی طوسی، چاپ نهم، تهران، انتشارات مر کز آموزش مدیریت دولتی.
هرسی، پ.، بلانچارد، ک.، (1383)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی علاقهبند، چاپ 23، تهران انتشارات امیر کبیر.
- Cohen Aaron, (1992).Antecendents of organizational commitament. Journal of organizationl behavior.
- International survey Reserch corp (1992). Employee satisfaction surveys, cheago. 1984-1992.As reported in INC.
- Marturano. A, (2007). likert Style. www.Leaern Management2.com
- Ivancevich.john. M. and Matteson Micheal. T. (1989). Organizationl behavior and management. Business Publication. p. 66.
- Richard Daft and Robert H. lengel, Fusion leadership: unlocking the subtle forces that change people and organization.
- Spector, P. E, (1997). Job satisfaction. Sage publication, Thousad Oaks London new Delhi.
- Stevens, J, (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences the Edition. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
- UNESCO, (1991).world education report.
- www.Answers.com.