ارزیابی و تحلیل محتوای کتب زبان انگلیسی دوره راهنمایی تحصیلی با استفاده از فرمول خوانایی Fog و نظرخواهی از دبیران مجرب
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیداوود حسینی نسب 1 , فرهمن فرخی 2 , ژیلا مرسلی 3
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - استادیار دانشگاه تبریز
3 - کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی درسی، کارشناس زبان انگلیسی (دبیر آموزش و پرورش ناحیه
یک تبریز
کلید واژه: محتوا, کتب درسی, زبان انگلیسی, نیازها وعلائق,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی و تحلیل محتوای کتب درسی زبان انگلیسی دوره راهنمایی تحصیلی بر اساس فرمول خوانایی Fog و نظرخواهی از دبیران مجرب بود. روش این تحقیق توصیفی و از نوع ارزشیابی و تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل دو بخش بود: بخش اول،کتب درسی زبان انگلیسی دوره راهنمایی و بخش دوم شامل، 288 نفر از دبیران زبان انگلیسی شاغل در نواحی پنجگانه آموزش وپرورش شهر تبریز بود. هرسه کتاب دوره راهنمایی و 165 نفر از دبیران زبان بعنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه آماری از بین جامعه مورد مطالعه از جدول مورگان استفاده شد. داده ها از طریق پرسشنامه نظرخواهی از دبیران جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.در تحلیل داده ها از آزمون های آماری T و F استفاده شد. یافتـه های ایـن تحقیق نشان داد کـه از نظـر دبیـران، نقـاط قـوت و ضعـف کتابهـا در بخشهای مختلف به قرار زیر است، نقاط قوت عبارتنداز: جذاب و خوانا بودن تایپ کتابها، توضیح خوب قواعد دستوری، سازماندهی مطالب از آسان به مشکل، وضوح آموزشها و دستورالعمل ها، مطابقت مطالب کتب با سن فراگیران و در دسترس بودن کتابها برای دانش آموزان و دبیران. نقاط ضعف عبارتنداز: عدم جذابیت جلدکتابها، عدم توضیح و تمرین واژگان و تلفظ کلمات، استفاده کم از زبان اصلی، عدم توجه به دانش زمینه ای فراگیران، عدم مطابقت مطالب کتابها با زندگی واقعی و نیازهای دانش آموزان و عدم وجود نوار کاست. در ارزیابی کتب درسی زبان انگلیسی بین دیدگاه دبیران از نظرسابقه تدریس، مدرک تحصیلی و جنسیت تفاوت معنادار وجود داشت؛ اما از نظر ناحیه محل خدمت تفاوت معناداری وجود نداشت. برای محاسبه ضریب دشواری درک مطالب از فرمول خوانایی Fog استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که درجه دشواری متون و درک مطالب کتب درسی زبان دوره راهنمایی پائین تر از حد مطلوب می باشند. به عبارت دیگر، متون و درک مطالب خیلی ساده و آسان می باشند. نهایتاً، نتایج حاصل از ارزیابی محتوای کتب درسی زبان انگلیسی، پایین بود.
The aim of this study was to evaluate and analyze the content of English textbooks taught in Guidance Schools according to the Fog readability formula and from the view point of experienced English teachers. The findings: On the whole, the strong points of the books in different cases were as follows: The typing style of the books, good grammar presentation and practice, the organization of content from simple to difficult, clear instructions, correspondence with the children's age and books availability for most of the teachers and students. The weak points of the books were as follows: lacking attractive lay out, not having good pronunciation and vocabulary explanation, not using enough authentic language, having no attention to the learners background knowledge, not having enough correspondence with the children's real life situations, Lacking the audio cassettes. From the view point of the teachers: There was a significant relationship between the evaluation of the books and the teaching experience, the teachersُ degree and the gender of the teachers. But there wasn’t any significant relationship between the evaluation of the books and the teaching location. For measuring the readability of the writings, Fog index was used. The results indicated that the readings of the books in all the grade were in low level. That is, they are very simple to read and students need a level higher than these ones. Consequently, all of the books were poor according to the results.
احمدپور، زهرا(1383). بررسی مسائل و مشکلات آموزش زبان انگلیسی در دوره متوسطه، مجله
رشد آموزش زبان، سال 18، شماره 71،ص 15-21.
تقی پورظهیر، علی( 1385).اصول اساسی برنامه ریزی درسی وآموزشی، تهران:
انتشارات آگاه.
حسینی نسب، داوود(1377). تحلیل محتوای کتب درسی فارسی و ریاضی دوره
ابتدایی، شورای تحقیقات آموزش وپرورش استان آذربایجان شرقی.
خوی نژاد، غلامرضا(1380). برنامه ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، مشهد:
انتشارات آستان قدس رضوی.
ملکی، حسن(1386). برنامه ریزی درسی(راهنمای عمل)، مشهد: انتشارات پیام اندیشه
مهدی زاده، امیرحسین( 1384). ارزیابی محتوای کتابهای زبان انگلیسی دوره
راهنمایی، ارائه چهارچوب علمی بهینه جهت اصلاح وتدوین کتابها، مجله
رشد آموزش زبان، دوره بیستم، شماره 77، ص3-10.
یارمحمدیان، م ح.(1377). اصول برنامه ریزی درسی، مبانی فلسفی،روانشناختی و
جامعه شناختی و..، تهران: موسسه چاپ وانتشارات یادواره کتاب.
Ahmadi Darani,Parviz(1381).The Evaluation of High School
Textbooks for EFL Education in Iran:The Evaluation via
Checklist, FLT Journal volume 64,22- 32.
Allwright, R.( 1982).What Do We Want Teaching Materials For?
ELT Journal. Volume 36/1.
Bardovi – Harling (1991).ELT Journal 45(1):4 –15, doi: 10.1093
/elt/ 45.1.4 1991 by Oxford University Press.
Brown, J.(1995).The Elements of Language Curriculum, Boston,
MA: Heinle and Heinle.
Cathcart,R.(1989).Authentic Discourse and the Survived English
Curriculum, In TESOL Quaterly.Vol.23.
Chastain,K.( 1988). Developing Second – Language Skills Theory
and Practice, by Harcourt Brace Jovanovich,Inc.
Cunningsworth, A.(1995).Choosing Your Course book, Oxford:
Heinemann.
Gunning Fog(1952).http://en, wikipedia. org/wiki/Gunning Fog
Index.
Haycroft, J.(1998).An Introduction to English Language
Teaching, Longman.
Hutchinson, T.& Torres, E.(1994).The Textbook as Agent of
Change, ELT Journal, volume 48/4.
Jahangard, Ali(2003). Evaluation of EFL Materials Taught at
Iranian Public High Schools, EFL Journal, volume9,Issue2.
Karimi,Akbar(2004).An Evaluation of A Preparatory English
Course, Books 1&2: An EAP Coursebook Evaluation, FLT
Journal, volume 73, 24 – 28.
neil, R.(1982).Why Use Textbooks? ELT Journal, volume 36/2.
Sheldon, L.( 1988).Evaluation ELT Textbooks and Materials, ELT
Journal, 42(4),237 – 246.
Ur,Penny( 1996). A Course in Language Teaching, Practice and
Theory, Cambridge University Press.
Yule,G.,T.Matthis,and M.Hopkins(1992).on Reporting What Was
Said, ELT Journal, Volume 46/3.