نقش واسطهای خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی در رابطه عزت نفس با شادکامی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیاحسان کشتورز کندازی 1 * , مجید برزگر 2 , محمدجعفر شکوهی 3
1 - دانشجوی کارشناسیارشد گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
کلید واژه: خودکارآمدی, شادکامی, عزت نفس, خودتنظیمی تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی در رابطه عزت نفس با شادکامی در قالب یک مدل علّی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی پردیسهای دانشگاه فرهنگیان فارس بود (4803 نفر) که در نیمسال اول سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل بودند و از بین آنها تعداد 358 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند و چهار مقیاس معتبر شامل: مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت، مقیاس خودکارآمدی شرر، مقیاس خودتنظیمی تحصیلی ماگنو و مقیاس شادکامی آکسفورد، جهت سنجش متغیرهای مدل مورد استفاده قرار گرفت. روایی و پایایی همه ابزارهای مورد استفاده در پژوهش توسط پژوهشگر، بررسی و تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با روش تحلیل مسیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش، برازش مناسبی دارد و عزت نفس (03/0p < )، خودکارآمدی (01/0p < ) و خودتنظیمی تحصیلی (001/0p < ) به صورت مستقیم شادکامی را پیشبینی نمودند؛ همچنین عزت نفس با واسطهی خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی، شادکامی را به صورت غیرمستقیم و قویتر از مسیر مستقیم، پیشبینی نمود (03/0P=). در این میان مسیر مستقیم عزت نفس به خودکارآمدی (001/0p < ) و عزت نفس به خودتنظیمی تحصیلی (001/0p < ) نیز معنادار بود. این نتایج نشاندهنده آن است که نهتنها عزت نفس پیشبینیکننده شادکامی است، بلکه میتواند از طریق خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی به میزان بیشتری شادکامی را پیشبینی نماید؛ بنابراین رابطه عزت نفس به واسطهگری خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی با شادکامی معنادار است.
The aim of this study was to investigate the mediating role of self-efficacy and academic self-regulation in the relationship between self-esteem and happiness. The statistical population of the study included undergraduate students of Fars Farhangian University (4803 students) who were studying in the first semester of the 98-97 academic year. Among them, 358 students were selected by one-stage cluster sampling. Subsequently, they completed four valid scales including Oxford Happiness Questionnaire, Sherer General Self-Efficacy Scale, the Cooper Smith Self-Esteem Scale, and the Magno Educational Self-Regulation Scale to assess the variables. The validity and reliability of all the scales were confirmed. Also, Path Analysis with SEQ was run as the statistical technique for analyzing the data. The results show that the proposed model's fitness to observations was desirable. Additionally, happiness was predicted directly by self-esteem (p < 0.03), self-efficacy (p < 0.01) and academic self-regulation (p < 0.001). Moreover, self-efficacy and academic self-regulation had a stronger significant mediating role between self-esteem and happiness (P=0.03). The direct path of self-esteem to self-efficacy (p < 0.001) and self-esteem to academic self-regulation (p < 0.001) were also significant. It means that not only does self-esteem predict happiness, but also it can be predicted strongly by self-efficacy and academic self-regulation. Thus the relationship between self-esteem and happiness with the mediating role of self-efficacy and academic self-regulation is meaningful
_||_